InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Wereldhavendagen Rotterdam

Wereldhavendagen Rotterdam

Wereldhavendagen Rotterdam Rotterdam viert feest tijdens de Wereldhavendagen. De Leuvehaven bruist en het Nieuwe Maritiem Museum en het Havenmuseum pakken uit. De Wereldhavendagen geven een goed beeld van de haven van Rotterdam en laten zien hoe veelzijdig en fascinerend de haven is. Ook bij de Erasmusbrug zijn vele activiteiten en dat haalt de haven naar het centrum van de stad.

Leuvehaven

Het is in 2014 voor het eerst dat het Maritiem Museum en Het Havenmuseum als één museum voor de dag komen met het beste dat beide musea te bieden hebben. Het bruist in de Leuvehaven op 6 en 7 september 2014 met rondvaarten op historische schepen, demonstraties, tentoonstellingen en er is muziek. Op zondag gaan honderd blazers de strijd aan met échte scheepstoeters in de Oude Haven.

Bron: Wereldhavendagen RotterdamBron: Wereldhavendagen Rotterdam

Wereldhavendagen vanaf het water

In de haven van Rotterdam is van alles te beleven en er is feest op de kades en op historische schepen. In de Leuvehaven vertrekt elk half uur de Waterbus voor een rondvaart door de Oude Haven. Vanaf de Rijnhaven, bij het drijvend paviljoen, voert een ervaren havenbonk bezoekers over de Nieuwe Maas op een historische stoomsleper. En wie varen en wandelen graag combineert, monstert aan op de Havendienst 2 voor een vaartocht inclusief een wandeling door de binnenhavens van Rotterdam.

Scheepstoeterbattle

Een onderdeel van de Havendagen is de wedstrijd Scheepstoeterblazen. Bijna honderd blazers gaan met elkaar de strijd aan met échte scheepstoeters. Ze maken er op de zondag van de Havendagen onder leiding van componist Keimpe de Jong en acteur/zanger John Buisman een waar scheepstoeterconcert van. Reken maar dat het de pan uitswingt. De battle wordt afgesloten met een concert van showband Vals Plat.

Havenkunstwerk

Het Maritiem Museum en Het Havenmuseum vieren dat ze één museum zijn en vanwege dat feit leggen scholieren samen met kunstenares Sasja Hagens de basis voor een groot havenkunstwerk van de Leuvehaven. Bezoekers kunnen meewerken aan het kunstwerk.

Spektakel in de Leuvehaven

In de Leuvehaven barst zowat uit zijn voegen van de activiteiten. Er zijn demonstraties smeden, knopen leggen, paling roken, manden maken en andere oude ambachten. Bezoekers kunnen aan boord stappen van de historische schepen, op de foto met Professor Plons of een bezoek brengen aan eigentijdse tentoonstellingen als Sex & The Sea, Wonen op water en Hollandse maritieme hightech. Er is een poffertjeskraam, kinderen kunnen varen met modelbootjes, jonge Smartport-promovendi geven een kijkje in de keuken van hun onderzoek over de Rotterdamse haven én er klinkt muziek.

Maanden

Er zijn maanden van voorbereiding achter de schermen aan vooraf gegaan. Het Maritiem Museum Rotterdam en Het Havenmuseum bundelen hun krachten om hun positie in de stad en regio te versterken. Het gezamenlijke museum krijgt één loket in het museumgebouw aan de Leuvehaven. Met één entreekaartje kan de bezoeker ook aan boord van de werkende schepen en kranen in de naastgelegen historische Leuvehaven. Door structurele samenwerking stellen beide musea niet alleen het behoud van mobiel erfgoed zeker, het biedt vooral ruimte voor ambities. Het Maritiem Museum - dat dit jaar zijn 140-jarig jubileum viert - wil de historische Leuvehaven ontwikkelen tot een succesvolle culturele trekpleister voor Rotterdam en de samenwerking met de maritieme industrie en offshore sector intensiveren.

Museum

Het Maritiem Museum maakt bezoekers bewust van de enorme invloed van de maritieme wereld op ons dagelijks leven. Met eigentijdse tentoonstellingen gaat jong en oud mee op reis door ons maritieme heden en verleden. Er worden verhalen verteld, gepronkt met de topstukken uit de vooraanstaande collectie en bezoekers worden uitgedaagd mee te doen aan een van de vele activiteiten. Het museum ligt in de oudste en grootste museumhaven van Nederland waar bezoekers op historische schepen en kranen beleven hoe de wereldhaven Rotterdam op déze plek begon. De entree van de Wereld Havendagen is het hele weekend gratis.

Maritiem Museum Rotterdam

Leuvehaven 1
3011 EA Rotterdam

2015: De Wereldhaven dagen zijn op 4, 5 & 6 september
2014: De Havendagen zijn op 6 en 7 september.

Wereldhavendagen

Legenda
A. Leuvehaven
B. Erasmusbrug
C. Maritiem Museum
D. Havenmuseum
E. Rotterdam

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Maritiem Rotterdam: langs de Nieuwe MaasMaritiem Rotterdam: langs de Nieuwe MaasDe Leuvehaven met het Maritiem Museum. De rondvaart door een wereldhaven. De trendsettende Erasmusbrug. Een overtocht me…
Lekker weg in... RotterdamVeel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk geno…
Dagje uit in Rotterdam met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Dagje uit in Rotterdam met bonnen uit de Voordeelagenda 2016Rotterdam kun je omschrijven als een stad die veel dynamiek uitstraalt met een skyline die zeer imposant is. Rotterdam b…
7 topbezienswaardigheden in Nederland7 topbezienswaardigheden in NederlandNederland is prachtig. Nederland kent heel wat tradities en bezienswaardigheden die absoluut de moeite waard zijn om te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Wereld Havendagen logo
  • www.maritiemmuseum.nl
  • http://wereldhavendagen.nl geraadpleegd op 28 augustus 2014
  • Afbeelding bron 1: Wereldhavendagen Rotterdam

Reageer op het artikel "Wereldhavendagen Rotterdam"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 17-03-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Festivals
Schrijf mee!