InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > UIT!markt in Leeuwarden

UIT!markt in Leeuwarden

UIT!markt in Leeuwarden Leeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het theaterseizoen gaat brengen. De UIT!markt is een jaarlijks terugkerend evenement. In 2013 staat UIT!markt Leeuwarden in het teken van de kandidaat Culturele Hoofdstad van Europa in 2018. Leeuwarden doet mee in de finalestrijd.

UIT!markt

Elk jaar in september is het Uit!markt in leeuwarden. Het is een voorproefje van wat er in het nieuwe culturele seizoen in Leeuwarden te beleven is. De UIT!markt zelf is één groot feest met als start een grote Parade dwars door de binnenstad. Theatermakers, sporters, dansers, muzikanten en acrobaten kunnen in 2013 meedoen aan een extra onderdeel: de Parade. Op kop lopen Friese paarden met een stoet aan potsenmakers in hun kielzog. Daar achteraan kan publiek aansluiten. Leeuwarden maakt er een groots evenement van. Iedereen die zich wil presenteren kan meedoen.

Vierde

De culturele instellingen van Leeuwarden organiseren de UIT!markt in de Friese hoofdstad sinds 2010. Het is de start van het culturele seizoen en de UIT!markt vindt in en rond de Prinsentuin plaats. De UIT!markt wordt in 2013 in nauwe samenwerking met Lwd2018 georganiseerd, de organisatie die Leeuwarden door de verkiezing tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 wil loodsen.

Programma

Bron: Logo UitMarktBron: Logo UitMarkt
Het start met de Parade en daarna zijn er diverse activiteiten op het gebied van:
  • dans;
  • erfgoed;
  • theater;
  • klassieke - en popmuziek;
  • literatuur;
  • cultuureducatie;
  • beeldende kunst.

Parade

De start van de Parade van editie 2013 is om 13.00 uur op het Zaailand, het Wilhelminaplein. De hele stoet gaat vervolgens met een grote slinger door het centrum naar de Prinsentuin. Het startsein voor de UIT!markt 2013 wordt daar gegeven om 14.00 uur.

Talentstage

Friesland heeft veel talent in huis. Op de UIT!markt is er een speciaal podium voor talent: Talentstage.
Talentstage is een project van Stichting Friesland Pop, die talentontwikkeling als haar belangrijkste doelstelling heeft en dan specifiek Fries poptalent. Overal waar aandacht is voor popcultuur wordt het podium voor nieuw talent opgezet. Talentstage staat op festivals en middelbare scholen en op de UIT!markt Leeuwarden.

Harmonie

Bron: LWD2018Bron: LWD2018
Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden draait mee in de UIT!markt. De stadsschouwburg programmeert door het jaar heen een veelzijdig programma van podiumkunsten. Er zijn voorstellingen voor kinderen en voor volwassen publiek. Jaarlijks heeft De Harmonie ongeveer 450 activiteiten die ongeveer 175.000 bezoekers in totaal trekken.

postadres:

  • Postbus 323
  • 8901 BC Leeuwarden

bezoekadres:

  • Ruiterskwartier 4
  • 8911 BP Leeuwarden

Bibliotheek

Een divers aantal culturele instellingen participeert in de UIT!markt Leeuwarden. Ook Bibliotheek Leeuwarden draait mee. De bieb biedt bezoekers een plezierig en stil terras met gratis wifi en goeie koffie. Er is een prijsvraag omtrent de favoriete lees- of studieplek, waarmee mooie prijzen zijn te winnen. Voor kinderen zijn er een speciale kinderactiviteit:
  • Bouw de Bonte Boekenkast;
  • op de foto als of met je favoriete kinderboekenfiguur.

Afsluiting

Het slot van de UIT!markt 2013 is een internationale muzikale act op het Gouverneursplein. Voor de afsluiting is een knallend optreden van Will and the People gecontracteerd. Het is een Britse band die in 2010 is opgericht. In 2012 hadden ze een top 10 hit met Lion in the morning sun.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018nieuws uitgelichtLeeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018Na een zinderende finale waarin de drie finalisten het beste van hun kunnen hadden laten zien, werd op 6 september 2013…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa  het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
LOOP Leeuwarden - hardlopen in de Friese hoofdstadLOOP Leeuwarden - hardlopen in de Friese hoofdstadLoop Leeuwarden is een jaarlijks georganiseerd loopevenement dat wandelend en hardlopend te volbrengen is. Het is het gr…
Eurohotel aan het Europaplein in LeeuwardenEurohotel aan het Europaplein in LeeuwardenHet Eurohotel aan het Europlein in Leeuwarden is een hotel met naam in de regio. Het ligt heel handig aan de uitvalsweg…
Elfstedentocht  Finish in de Leeuwarder binnenstadElfstedentocht Finish in de Leeuwarder binnenstadAls de Elfstedentocht wordt gereden, dan is de finish op de Bonkevaart (Bonkefeart) bij Leeuwarden. Het einde van de toc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitmarkt Leeuwarden
  • www.2018.nl
  • www.poppodiumromein.nl
  • www.uitmarktleeuwarden.nl
  • www.frieslandpop.nl
  • www.harmonie.nl
  • www.sbmf.nl
  • Afbeelding bron 1: Logo UitMarkt
  • Afbeelding bron 2: LWD2018

Reageer op het artikel "UIT!markt in Leeuwarden"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 04-10-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!