InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > UIT!markt en UITfestival Leeuwarden

UIT!markt en UITfestival Leeuwarden

UIT!markt en UITfestival Leeuwarden Leeuwarden organiseert aan het begin van het theaterseizoen een uit-markt, waarin een voorproefje wordt gegeven wat het theaterseizoen gaat brengen. De UIT!markt is een jaarlijks terugkerend evenement. De opening van het cultureel seizoen verandert in de loop der jaren van UIT!markt naar UITfestival Leeuwarden. De Friese kunst- en cultuursector presenteert zich in de Prinsentuin in het centrum van de Friese hoofdstad en in andere locaties in de binnenstad.

Presentatie van de kunst- en cultuursector van Friesland

UIT!markt en UITfestival Leeuwarden

Elk jaar in september is het Uit!markt in Leeuwarden. Het is een voorproefje van wat er in het nieuwe culturele seizoen in Leeuwarden en Friesland te beleven is. De UIT!markt zelf, die sinds 2014 UITfwestival Leeuwarden is gaan heten, is één groot feest met als start een grote Parade dwars door de binnenstad. Theatermakers, sporters, dansers, muzikanten en acrobaten kunnen sinds 2013 meedoen aan dit extra onderdeel: de Parade. Op kop lopen Friese paarden met een stoet aan potsenmakers in hun kielzog. Daar achteraan kan publiek aansluiten. Leeuwarden maakt er een groots evenement van. Iedereen die zich wil presenteren kan meedoen.

Presentatie in Prinsentuin

De culturele instellingen van Leeuwarden organiseren de UIT!markt in de Friese hoofdstad sinds 2010. Het is de start van het culturele seizoen en de UIT!markt vindt in en rond de Prinsentuin plaats. De UIT!markt wordt vanaf 2013 in nauwe samenwerking met Lwd2018 georganiseerd, de organisatie die Leeuwarden door de verkiezing tot Culturele Hoofdstad van Europa in 2018 wil loodsen.

Programma

Bron: Logo UitMarktBron: Logo UitMarkt
Het start met de Parade en daarna zijn er diverse activiteiten op het gebied van:
  • dans;
  • erfgoed;
  • theater;
  • klassieke - en popmuziek;
  • literatuur;
  • cultuureducatie;
  • beeldende kunst.

Parade door de stad

In de middag van het UITfestival gaat de parade door de binnenstad. De Parade start rond 13.00 uur op het Zaailand, het Wilhelminaplein. De hele stoet gaat vervolgens met een grote slinger door het centrum naar de Prinsentuin, het centrum van het festival.

Talentstage

Friesland heeft veel talent in huis. Op de UITfestival Leeuwarden is er een speciaal podium voor talent: Talentstage.
Talentstage is een project van Stichting Friesland Pop, die talentontwikkeling als haar belangrijkste doelstelling heeft en dan specifiek Fries poptalent. Overal waar aandacht is voor popcultuur wordt het podium voor nieuw talent opgezet. Talentstage staat op festivals en middelbare scholen en op de UIT!markt Leeuwarden.

Stadsschouwburg De Harmonie

Stadsschouwburg De Harmonie in Leeuwarden draait mee in het UITfestival Leeuwarden. De stadsschouwburg programmeert door het jaar heen een veelzijdig programma van podiumkunsten. Er zijn voorstellingen voor kinderen en voor volwassen publiek. Jaarlijks heeft De Harmonie ongeveer 450 activiteiten die ongeveer 175.000 bezoekers in totaal trekken.

postadres:

  • Postbus 323
  • 8901 BC Leeuwarden

bezoekadres:

  • Ruiterskwartier 4
  • 8911 BP Leeuwarden

Bibliotheek

Een divers aantal culturele instellingen participeert in de UITfestival Leeuw3arden Leeuwarden. Ook de bibliotheek van Leeuwarden, DBieb, draait mee. DBieb biedt bezoekers een plezierig en stil terras met gratis wifi en goeie koffie en organiseer activiteiten voor kinderen. De Kunstacademie en musea doen mee en historische gebouwen geven open huis. Er is muziek, beeldende kunst, zang, dans, workshops, tentoonstellingen, literaire projecten en theater.

Afsluiting en Aftermovie

Het festival eindigt met een mooie afsluiting, een concert, met muziek op het Oldehoofsterkerkhof en in de Prinsentuin. Wie er dan nog niet genoeg van heeft kan de Aftermovie bezoeken en de foto's bekeken die de fotografen van de organisatie tijdens het UITfestival Leeuwarden hebben geschoten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018nieuws uitgelichtLeeuwarden wordt Culturele Hoofdstad van Europa 2018Na een zinderende finale waarin de drie finalisten het beste van hun kunnen hadden laten zien, werd op 6 september 2013…
Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa  het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa het nieuwe logoLeeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa lanceert in januari 2015 een nieuw logo en een nieuwe website. De organisatie…
LOOP Leeuwarden - hardlopen in de Friese hoofdstadLOOP Leeuwarden - hardlopen in de Friese hoofdstadLoop Leeuwarden is een jaarlijks georganiseerd loopevenement dat wandelend en hardlopend te volbrengen is. Het is het gr…
Eurohotel aan het Europaplein in LeeuwardenEurohotel aan het Europaplein in LeeuwardenHet Eurohotel aan het Europlein in Leeuwarden is een hotel met naam in de regio. Het ligt heel handig aan de uitvalsweg…
Elfstedentocht  Finish in de Leeuwarder binnenstadElfstedentocht Finish in de Leeuwarder binnenstadAls de Elfstedentocht wordt gereden, dan is de finish op de Bonkevaart (Bonkefeart) bij Leeuwarden. Het einde van de toc…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Uitfestival Leeuwarden
  • www.2018.nl
  • www.poppodiumromein.nl
  • www.uitmarktleeuwarden.nl
  • www.frieslandpop.nl
  • www.harmonie.nl
  • www.sbmf.nl
  • Afbeelding bron 1: Logo UitMarkt

Reageer op het artikel "UIT!markt en UITfestival Leeuwarden"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 28-02-2019
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!