InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Eurohotel aan het Europaplein in Leeuwarden

Eurohotel aan het Europaplein in Leeuwarden

Eurohotel aan het Europaplein in Leeuwarden Het Eurohotel aan het Europlein in Leeuwarden is een hotel met naam in de regio. Het ligt heel handig aan de uitvalsweg naar Harlingen-Amsterdam, niet van van WTC Expo en in de buurt voor reizigers naar de Waddeneilanden. Het restaurant van Eurohotel biedt Friese specialiteiten en een 'Fryske menu'. Vanuit het hotel is er zicht op het Europaplein met de grote fontein en het beeld van Chris Fokma. In 2017 wisselt het hotel van eigenaar en in 2018 kan het de vele gasten ontvangen de stad bezoeken vanwege het feit dat Leeuwarden en Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa zijn.

Eurohotel aan het Europaplein

Het Eurohotel staat aan het Europaplein, de entree van Leeuwarden vanuit richting Harlingen. Het staat vlakbij het WTC Expo en op een paar minuten afstand van het centrum van Leeuwarden. Het is een deel van een van de zeven flatsgebouwen die rond de rotonde van het Europaplein staan. Het Eurohotel heeft 45 kamers, die alle zijn aangepast aan de eisen van de hedendaagse reiziger. Ze hebben niet alleen een douche, toilet en telefoon, maar ook een LCD televisie en Internetverbinding. Voor wie goed gekapt het hotel wil verlaten ligt er een föhn op de kamer en wie met een vouw in de broek naar een bijeenkomst wil, is er een broekenpers. U kunt “piekfijn de deur uit,” stelt het hotel.

Feestelijk

Het Eurohotel, een driesterrenhotel, biedt naast hotelaccommodatie ook een restaurant waar ontbijt, lunch en diner wordt geserveerd. Het restaurant heeft een capaciteit van honderd gasten plus nog een zaal voor 50 personen. Die zaal wordt gebruikt voor vergaderingen en familiebijeenkomsten.

Europaplein voor de renovatie / Bron: Persbureau AmelandEuropaplein voor de renovatie / Bron: Persbureau Ameland

Frysk menu

De keukenbrigade tovert met hart voor de zaak een ‘Frysk menu’ op tafel, een menu met Friese producten. Het tafelt gezellig met het zicht op het groen in het midden van de rotonde en het beeld van Chris Fokma boven de fontein. Met evenementen wapperen daar de speciale vlaggen, waardoor de entree van de stad er extra feestelijk uitziet.

Leeuwarden

Leeuwarden is de stad van de Elfstedentocht en van de WTC Expo. Het is de stad met de prachtige oude binnenstad met sfeervolle grachten, moderne winkels en historische gebouwen. De stad leeft met de vele terrassen, pleinen en evenementen. De Prinsentuin, de tuin waar de Oranjes wandelden, is een oase. Het Eurohotel staat bij de entree van deze stad.

Culturele Hoofdstad

In 2018 is Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa. In dat feestelijke jaar bruist de stad en de provincie Fryslân extra. In aanloop naar 2018 wordt het Europaplein opnieuw ingericht en voorzien van fietstunnels.

Kats

Het Eurohotel werd in 1960 opgezet door het Leeuwarder bouwbedrijf Kats. Aan het Europaplein, vlakbij het hotel, staat nog een flat die zijn naam draagt. De eerste exploitant was Bonnema, die ook het Oranje Hotel aan de Stationsweg in Leeuwarden in bezit had. Latere eigenaren waren Jaap Roeda (van Ameland) en de familie Zijlstra-Postma die het hotel Anna Casparii in Harlingen exploiteerden. Klarie Pars is eigenaar sinds 1996. Zij heeft het hotel in 2013 te koop gezet. Ze is dan 63 en vindt dat een mooie leeftijd om te stoppen. Er werken 14 medewerkers in het bedrijf.

WKI Vastgoed

In mei 2017 is het hotel verkocht aan WKI Vastgoed B.V. van Louwrens Sijtsma uit Beetsterzwaag. De nieuwe eigenaar zet in eerste instantie de exploitatie van hotel en restaurant voort zoals dat onder het regime van de vorige eigenaar gebruikelijk was.

Stamtafel

Het Eurohotel is een bedrijf waar in het restaurant nog een stamtafel staat waar enkele Leeuwarders dagelijks een bakkie komen doen en de ontwikkelingen van Leeuwarden en omstreken bespreken. Heftige discussies met een knipoog, plagerijtjes en kwinkslagen vliegen ’s ochtends om 10 uur over de tafel.

Tussenstop

Het is een hotel dat uitermate geschikt is als tussenstop tussen de stad en het westen én het noorden. Het is ook de plaats waar de examinator met zijn rijexamenkandidaat die staatsexamen gaat doen gaat zitten om eerst voor te bespreken en gerust te stellen en na het rijexamen de rit na te bespreken. Het liefst afsluitend met een welgemeende hand en felicitatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelfVanaf 2010 zal de Elfstedentocht andere regels kennen. Wie mee gaat doen aan de Tocht der Tochten in Friesland zal moete…
Elfstedentocht – Finish in de Leeuwarder binnenstadElfstedentocht – Finish in de Leeuwarder binnenstadAls de Elfstedentocht wordt gereden, dan is de finish op de Bonkevaart (Bonkefeart) bij Leeuwarden. Het einde van de toc…
Komt er een Elfstedentocht in 2019?De Elfstedentocht. Wanneer komt ie weer? Wanneer gaat het door en zeggen de Friezen: It giet oan! Wat moet de ijsdikte z…
Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaatWaarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaatDooi, harde wind en sneeuw zijn vaak de oorzaken waarom de Elfstedentocht niet doorgaat of op het laatste moment wordt a…
Bezienswaardigheden in FrieslandFriesland is een hele mooie provincie. Er zijn vele bezienswaardigheden. Waar moet je zeker zijn geweest?
Bronnen en referenties
  • www.liwwadders.nl
  • www.Eurohotel.nl
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland
  • http://www.liwwadders.nl/eurohotel-verkocht-aan-wki-vastgoed/ geraadpleegd op 13 oktober 2017
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Eurohotel aan het Europaplein in Leeuwarden"

Infoteur: Piejet
Laatste update: 17-10-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Horeca
Schrijf mee!