InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelf

Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelf

Vanaf 2010 zal de Elfstedentocht andere regels kennen. Wie mee gaat doen aan de Tocht der Tochten in Friesland zal moeten tekenen voor het feit dat er op eigen risico wordt gereden. Het bestuur van de Elfstedentocht wil namelijk niet aansprakelijk worden gesteld als er mensen gewond raken of sterven. Bij elke Elfstedentocht zijn nog altijd mensen overleden of gewond geraakt.

De Elfstedentocht: 2 aparte gedeelten

De Elfstedentocht bestaat uit 2 gedeelten.
  1. Het ene is het wedstrijdparcours met een betrekkelijk klein deelnemersveld waarbij wordt gestreden om de winnaarstitel.
  2. Het andere is de toertocht die door vele duizenden mensen wordt gereden.

Hoeveel mensen doen er mee aan de Elfstedentocht?

Aan de beroemdste toertocht van Nederland, de Elfstedentocht doen ongeveer 16.000 schaatsers mee. Wie is ingeloot als de rit weer eens doorgaat moet vanaf 2010 een formulier ondertekenen waarop staat dat de tocht op eigen risico wordt gereden. Het voor het eerst in de geschiedenis van de Elfstedentocht dat deze regeling is ingevoerd. Het is gedaan naar voorbeeld van de Nijmeegse Vierdaagse.

Bij elke Elfstedentocht overlijden er mensen

Bij elke Elfstedentocht die is verreden zijn nog mensen overleden en zijn anderen gewond geraakt. Dit kwam vaak door ongelukken, maar het kan ook liggen aan iemands eigen lichamelijke situatie. Iemand kan tijdens het rijden van de Elfstedentocht bijvoorbeeld een hartstilstand krijgen en op het ijs komen te overlijden.

Hoe verloopt de inschrijving voor de Elfstedentocht?

De toerrijders die meedoen aan de Elfstedentocht moeten zich een dag voor de tocht inschrijven op de Vliegbasis van Leeuwarden.
Wedstrijdschaatsers volgen een ander parcours. Zij moeten zich melden bij het WTC hotel. Aan de wedstrijd kunnen 215 mannen meedoen en maximaal 90 vrouwen.

Aparte start voor vrouwen aan het wedstrijdgedeelte van de Elfstedentocht

Nieuw in de opzet van de Elfstedentocht is ook dat de vrouwen die de wedstrijd rijden een aparte start gaan krijgen. De vrouwen die de tocht rijden gaan een kwartier later dan de mannen van start. De heren gaan om half 6 weg, de vrouwen om kwart voor 6.

Wanneer kun je meedoen aan de wedstrijd van de Elfstedentocht?

Niet iedereen kan meedoen aan het wedstrijd gedeelte van de Elfstedentocht . In aanmerking komen:
  1. Mannen in de topdivisie schaatsen
  2. De beste veteranen in het schaatsen
  3. De twintig beste schaatsers van een gewest die door dat gewest worden voorgedragen

Een kruisje voor de Elfstedentocht

Mensen die meedoen aan de Elfstedentocht krijgen als ze toerrijder zijn een kruisje als ze binnen de tijd zijn gefinisht en als ze aan de voorwaarden hebben voldaan. Ook moeten ze stempelen op geheime stempelplaatsen om te bewijzen dat ze wel op alle plaatsen zijn geweest en niet stiekem onderweg in een auto zijn gestapt.
Voor het wedstrijdveld ligt dit anders. Wedstrijdrijders krijgen alleen een kruisje als ze binnen 20 procent van de aankomsttijd van de winnaar eindigen.

De finish van de Elfstedentocht

Wie de winnaar is van de Elfstedentocht is natuurlijk heel belangrijk. Daarom heeft de Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden ingesteld dat het finishen op drie manieren wordt gecontroleerd. Dit is via:
  1. Video-opname
  2. Fotofinish
  3. De aanwezigheid van de marathonjury

De centrale plek van de Elfstedentocht waar alles georganiseerd wordt

Bij een enorme organisatie zoals die nodig is voor een tocht als de Elfstedentocht is ook een groot en ruim centrum nodig waar alle disciplines kunnen worden ondergebracht. Het WTC-hotel zal dat crisiscentrum zijn. Er wordt daar ondermeer een perscentrum ingericht waar 750 journalisten terecht kunnen. Perskaarten worden verdeeld door De Nederlandse Sportpers. Zij regelen ook de perskaarten voor Olympische Spelen en Wereldkampioenschappen.

Elfstedentochtcontrole: stempelen, maar ook een transponder

De tocht langs de Elf Steden zal verder worden georganiseerd zoals altijd zij het dat rijders wel een transponder meekrijgen waarmee ze te controleren zijn. Zon apparaat kan precies kijken waar iemand zich bevindt. Daarnaast blijft de oude vertrouwde stempelkaart gewoon in gebruik die bij elke stempelpost moet worden aangeboden.

Diskwalificatie Elfstedentocht: Reclame

Mensen die mee willen doen aan de Elfstedentocht mogen geen reclame dragen, want dan worden ze gediskwalificeerd.

Hoeveel kost de Elfstedentocht?

Het organiseren van een enorm evenement als de Elfstedentocht kost tussen de 1,5 en 2 miljoen euro. Het startgeld is 125 euro per persoon.

Hoe is de Elfstedentocht opgezet?

Het meeste werk dat wordt verzet om de Elfstedentocht mogelijk te maken, komt voor rekening van duizenden vrijwilligers.

Huldiging winnaar Elfstedentocht

De winnaar van de wedstrijd van de Elfstedentocht zal worden gehuldigd aan de voet van de Oldehove. Dit is een heel scheve toren die beeldbepalend is in Leeuwarden.

Langs welke steden gaat de Elfstedentocht:

De Elfstedentocht gaat langs de 11 Friese steden. Dit zijn:
  1. Leeuwarden
  2. Sneek
  3. IJIst
  4. Sloten
  5. Stavoren
  6. Hindeloopen
  7. Workum
  8. Bolsward
  9. Harlingen
  10. Franeker
  11. Dokkum
  12. Leeuwarden.
Start en finish liggen bij Leeuwarden. De tocht is zon 200 kilometer lang.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Komt er een Elfstedentocht in 2017?De Elfstedentocht. Wanneer komt ie weer? Wanneer gaat het door en zeggen de Friezen: It giet oan! Wat moet de ijsdikte z…
Een nieuw elfstedenkruisje: het elfstedenkruisje is nieuwToen in 2012 de kans om een Elfstedentocht te verrijden groter leek dan anders, werd niet echt heel erg bekend dat er ee…
Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaatWaarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaatDooi, harde wind en sneeuw zijn vaak de oorzaken waarom de Elfstedentocht niet doorgaat of op het laatste moment wordt a…
De Elfstedentocht van 1963Op 18 januari 1963 vond de twaalfde Elfstedentocht plaats. Dat was de ergste Elfstedentocht uit de gehele geschiedenis.…
Elfstedentocht (de tocht der tochten)Elfstedentocht (de tocht der tochten)Iedere winter als het een tijdje heeft gevroren, hopen veel mensen in Nederland dat er weer een Elfstedentocht gaat kome…
Bronnen en referenties
  • Friesch Dagblad
  • Koninklijke Vereniging De Friesche Elfsteden

Reageer op het artikel "Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelf"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 09-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Elfstedentocht
Schrijf mee!