InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Waregem Koerse: Hoogdag voor de paardenrennen

Waregem Koerse: Hoogdag voor de paardenrennen

Waregem Koerse staat in België bekend als een van de grootste paardenrennen van het land. Naast de paarden en bijhorende weddenschappen staat ook de hoed centraal op dit grootse evenement in de West-Vlaamse stad Waregem.

Dinsdag hoogdag

Waregem Koerse vindt traditioneel plaats op de eerste dinsdag na de laatste zondag van augustus. De stad Waregem begint echter al op zaterdag met de Waregem Koerse-feesten, die doorgaan tot woensdag. Er zijn tal van activiteiten in het stadscentrum zoals optredens in het park Baron Casier, een kermis op de Markt en de bekende jaarmarkt op maandag. Op woensdagavond worden de feesten afgesloten met een 25 minuten durend vuurwerk aan de vijvers van het Regenboogstadion.

Geschiedenis

Waregem Koerse werd voor het eerst georganiseerd in 1848 wanneer de ruitervereniging van Felix De Ruyck een straatrace wilde koppelen aan de jaarlijkse kermis. In 1854 kreeg het evenement meer prestige toen Prins Filip Graaf van Vlaanderen het erevoorzitterschap aanvaardde. In 1855 begon men aan de bouw van een hippodroom die in 1858 voor het eerst in gebruik genomen werd. Waregem Koerse is dus al meer dan 150 jaar een gevestigde waarde in de Belgische paardenrennen!

Wedrennen

Op Waregem Koerse vinden traditioneel zowel drafrennen als galoprennen plaats. Eén van de bekendste galopraces is de Grote Steeple Chase van Vlaanderen, waarin beruchte hindernissen als de Gaverbeek en de Ierse Berm getrotseerd moeten worden. De Gaverbeek is een beek op het parcours met een breedte van maar liefst 7,5 meter. Deze hindernis is dan ook voor veel jockeys en paarden een struikelblok, letterlijk en figuurlijk. De Ierse berm bestaat uit een opsprong op een -zoals de naam al doet vermoeden- berm met een hoogste punt van 1,5 meter, en na enkele galopsprongen moeten de paarden terug de afsprong wagen. De traditie wil dat de winnaar van de Grote Steeple Chase na afloop een duik neemt in de Gaverbeek. Voor veel bezoekers zijn de verschillende rennen extra spannend, omdat velen graag wat geld inzetten in de hoop dat het paard van hun keuze de race wint.

Hoeden

Traditioneel dragen de dames op Waregem Koerse een hoed. Jaar na jaar kan je op Waregem Koerse stijlvolle en eenvoudige maar ook opvallende en grote hoeden bewonderen, die vaak echte kunstwerkjes geworden zijn. Sinds enkele jaren wordt er een ware Hat Trophy georganiseerd waarbij de mooiste of speciaalste hoed gekozen wordt door een heuse jury. De prijzen zijn niet mis, zo zijn er juwelen, reizen en geldcheques te winnen voor de dames die met de mooiste hoeden naar Waregem Koerse komen.

Bekende Vlamingen

Op Waregem Koerse zijn naast paarden en hoeden ook vaak heel wat BV's te spotten. Jaarlijks brengen vele bekende gezichten een bezoekje aan dit grootse evenement om er gezellig te vertoeven in de diverse VIP-tenten.

Reageer op het artikel "Waregem Koerse: Hoogdag voor de paardenrennen"

Infoteur: Juliedr
Laatste update: 26-01-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!