InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaat

Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaat

Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaat Dooi, harde wind en sneeuw zijn vaak de oorzaken waarom de Elfstedentocht niet doorgaat of op het laatste moment wordt afgeblazen. In flink wat jaren ging de Tocht der Tochten dan toch niet door. Maar in welke jaren werd de Elfstedentocht afgeblazen?

In welke jaren ging de Elfstedentocht niet door?

In de jaren 1938, 1961, 1987 en 1996 ging de Elfstedentocht niet door omdat de omstandigheden er niet naar waren.
In 1938 werd hij eerst uitgesteld, maar werd uiteindelijk helemaal afgeblazen. Begin december 1938 begon het in dat jaar te vriezen. Na een aantal jaren strenge vorst wees het Elfstedenbestuur 24 december aan als de juiste datum. Totdat het heftig begon te sneeuwen en de tocht op 24 december toch niet door kon gaan. Er werd een beroep gedaan op de minister van Sociale Zaken om werklozen de banen te laten vegen. De Minister ging echter niet akkoord en de Elfstedenvereniging kon niets anders dan de tocht uitstellen. Op 24 december besloot Koningin Wilhelmina toch nog geld beschikbaar te stellen om de banen sneeuwvrij te maken. De tocht kon op die dag echter toen al niet meer doorgaan. Er werd een nieuwe datum geprikt en dat werd 29 december. Maar op 27 december begon het te dooien en de Elfstedentocht ging dus toch niet door.

In 1947 werd de Elfstedentocht vier keer uitgesteld

In 1947 werd de Elfstedentocht zelfs vier keer uitgesteld. Eerst zou hij op 23 december worden gehouden, toen op 28 december, toen op 9 januari en vervolgens op 6 februari. Uiteindelijk werd het 8 februari en ging de tocht wel door. Maar het was toen de koudste dag van het jaar en van de bijna tweeduizend mensen die meededen haalden er maar 309 het einde van de tocht.

Deelnemers al in Leeuwarden, de tocht gaat niet door

In 1961 werd het een heel vreemd Elfstedenjaar. Het vroor al vanaf begin december en er werd besloten om op 30 december een tocht te houden. Maar op die dag begon het opeens te dooien. Maar toen waren er al drieduizend mensen in Leeuwarden die mee wilden doen aan de tocht. En daarna kwam er ook geen winter meer die toch nog een tocht mogelijk maakte.

Maar liefst 22 jaar wachten op een volgende Elfstedentocht

In 1963 was er een Elfstedentocht en daarna 22 jaar niet. Pas in 1982 leek het erop dat er toch weer een nieuwe tocht zou worden gehouden. Op 14 januari kwamen de rayonhoofden bij een en gaven aan dat er op 28 plaatsen gekluund moest worden. Daarna viel de dooi opnieuw in en ging het dus weer niet door.

In 1987: toch een Elfstedentocht?

In 1985 en 1986 waren er opmerkelijk genoeg twee jaren na elkaar een Elfstedentocht. Ook in 1987 leek het erop dat hij weer kon worden verreden. Niets was echter minder waar. Het leek erop dat het kon op 22 januari, maar een dag eerder begon het weer te dooien en kon de tocht toch niet doorgaan.

Kistwerken in 1991

Ook in 1991 leek het erop dat er best een tocht zou kunnen worden verreden, maar ook dat bleek weer ijdele hoop. Het vroor weliswaar heel erg streng in januari en dat duurde ook een maand, maar het ijs was veel te slecht. Er hadden zich namelijk allerlei kistwerken gevormd op de meren en die waren ontstaan doordat er zoveel sneeuw in bergen was gewaaid.

Had de tocht in 1996 gehouden kunnen worden?

In 1996 leek het er echt op dat de tocht zou kunnen worden gehouden. Overigens zijn er nog steeds mensen die denken dat het in dat jaar ook echt wel kon. Het was een strenge winter en in februari kon er zelfs van Stavoren naar Enkhuizen worden geschaatst tijdens een tocht. Op diezelfde 4 februari kwam het Elfstedenbestuur tot de conclusie dat het toch echt niet kon, omdat het zou gaan dooien. Dat gebeurde echter helemaal niet, het ging juist opnieuw hard vriezen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Elfstedentocht: risico is voor de schaatser zelfVanaf 2010 zal de Elfstedentocht andere regels kennen. Wie mee gaat doen aan de Tocht der Tochten in Friesland zal moete…
Komt er een Elfstedentocht in 2017?De Elfstedentocht. Wanneer komt ie weer? Wanneer gaat het door en zeggen de Friezen: It giet oan! Wat moet de ijsdikte z…
De Elfstedentocht van 1963Op 18 januari 1963 vond de twaalfde Elfstedentocht plaats. Dat was de ergste Elfstedentocht uit de gehele geschiedenis.…
Elfstedentocht  Finish in de Leeuwarder binnenstadnieuws uitgelichtElfstedentocht Finish in de Leeuwarder binnenstadAls de Elfstedentocht wordt gereden, dan is de finish op de Bonkevaart (Bonkefeart) bij Leeuwarden. Het einde van de toc…
Henk Kroes ijsmeester en voorzitter ElfstedenverenigingWie Elfstedentocht zegt, noemt in één adem Henk Kroes. Eerst ijsmeester, daarna voorzitter van de Vereniging Friesche El…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Friesch Dagblad
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "Waarom de Elfstedentocht zo vaak niet doorgaat"

Infoteur: Singalees
Gepubliceerd: 10-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Elfstedentocht
Schrijf mee!