De jaarlijkse Dakar Rally

Jaarlijks hoor je wel wat nieuwsberichten op de tv over de Dakar Rally, maar wat is dit nu precies en waar wordt deze gereden? De Dakar-rally is een rally voor auto’s, motoren, quads en vrachtwagens. De rally wordt elk jaar gehouden in januari. Deze wedstrijd staat ook wel bekend onder de oude naam Parijs-Dakar. De Dakar-rally wordt gereden door de woestijn van Zuid-Amerika. Sinds 2009 wordt de wedstrijd gereden in Argentinië en Chili.

De bedenker

De Dakar-rally is bedacht door de fransman Thierry Sabina. Hij was in 1977, tijdens de rally Abidjan-Nice, verdwaald in de Libische woestijn. In 1978 zag hij dat zijn droom waarheid werd. Toen werd de eerste wedstrijd gestart vanaf de Place du Trocadéro in Parijs. In totaal deden er toen 170 deelnemers mee aan de rally. Het was een rit van ruim 10.000 kilometer door Algerije, Mali, Niger. Opper-Volta en Senegal. De rally werd gefinished aan de rand van de Lac Rose.

De naam

De naam is een verwijzing naar de hoofdstad van Senegal, Dakar. Tot 2008 was dit de finishplaats. De rally werd voor het eerst gereden in 1978. In het begin werd er gestart vanaf Parijs en gefinished in Dakar. Vandaar ook de naam Parijs-Dakar. In de loop der jaren kwamen er andere startpunten bij.

Andere finishplaats

In 1992 was er voor het eerst een andere finishplaats. Dit was Kaapstad. Het daaropvolgende jaar was het weer gewoon Dakar. In 1994 was het startpunt ook weer Parijs en het eindpunt Dakar, maar er waren toen heel veel klachten in Frankrijk over de rally. Er werd toen besloten om deze niet meer in dat land te rijden. Om deze reden is de route sinds 1995 erg gevarieerd. In dat jaar en in 1996 en 1999 was Granada de startplaats, in 2002 was dit Arras, in 2004 was het Clermont-Ferrand en in 2006 en 2007 Lissabon. In 1997 begon de rally zelfs niet in Europa. De route liep toen van Dakar naar Agadez en weer terug. In 2000 was het eindpunt Caïro en in 2003 was dit Sharm el Sheikh. In de jaren 2001, 2002 en 2004 was Dakar gewoon de finish.

Zuid-Amerika

Sinds 2009 is de rally verplaats naar Zuid-Amerika. De start en finish zijn hier in Buenos Aires. In 2012 had de editie ook Buenos Aires als startpunt, maar er werd gefinished in Lima, de hoofdstad van Peru. Dit jaar, in 2012, startte de rally Mar del Plata in Argentinië. De route leidde via Copiapó in Chili naar de hoofdstad van Peru. In totaal deden er 465 mensen aan deze editie mee.

Niet zonder slag of stoot

De rally wordt vaak niet zonder slag of stoot gereden. Geregeld gebeuren er ongelukken. Deze kunnen ook wel eens ernstig zijn. Er zijn zelfs rijders overleden. Dit was ook het geval in de rally van 2012. In de eerste etappe kwam de Argentijn Jorge Martines Boero heel hard ten val. Als gevolg van dit ongeluk kreeg hij een hartaanval. Reanimatie mocht niet baten en hij is overleden op 38-jarige leeftijd.
Gerelateerde artikelen
Senegal, poort tot West-AfrikaSenegal, poort tot West-AfrikaSenegal, gelegen op het meest westelijke punt van het Afrikaanse vasteland. Een geheel andere wereld, rijk aan cultuur.

Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De jaarlijkse Dakar Rally"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: Februari 2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!