InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De Giro d'Italia

De Giro d'Italia

De Giro d’Italia, ofwel de Ronde van Italië, is een jaarlijks terugkerende meerdaagse wielerwedstrijd in en rond Italië. De Giro wordt als de tweede belangrijkste rittenkoers van de wereld gezien. De meest belangrijkst is de Tour de France. Net als de Tour kan je de Giro jaarlijks goed op de televisie volgen.

Etappes

De Giro duurt, net als de andere twee tours, drieëntwintig dagen. Meestal bestaat deze wielerwedstijd uit 21 etappes. De Giro kent twee rustdagen. De laatste etappe eindigt sinds een aantal jaren steeds in Milaan.

De geschiedenis

De eerste Giro d’Italia werd op 7 augustus 1908 in de sportkrant Gazzetta dello Sport aangekondigd. De wedstrijd werd als een tegenhanger van de Tour gepresenteerd. De eerste etappe van de Giro werd gehouden op de 13 mei 1909 in Milaan op het Loretoplein. Er werd toen 2448 kilometer gereden in acht etappes. De Italiaan Luigi Ganna was de winnaar. De wedstrijd wordt nog altijd door dezelfde, op roze papier gedrukte sportkrant georganiseerd.

Steile en zware beklimmingen

De Ronde van Italië staat vooral bekend om de steile en de zware beklimmingen. Zo moeten de renners over de Stelviopas rijden. Deze heeft heel veel scherpe haarspeldbochten. Dit is een heel zware etappe. De renner die als eerste het dak van de ronde bereikt krijgt hiervoor dan ook een bonus uitgereikt, de Cima Coppi.

De truien

Net als elke wielerwedstrijd kent de Giro ook truien met kleuren. Dit zijn de roze, de rode, de groene en de witte. In elk klassement zijn er dus truien te winnen.

De roze trui

Deze trui wordt gedragen door de leider in het algemeen klassement. De reden dat de trui roze is, heeft te maken met het roze papier van de Gazzetta dello Sport. De krant die de wedstrijd al jarenlang organiseert.

De rode trui

De beste renner in het puntenklassement mag de rode trui dragen.

De groene trui

Deze wordt gedragen door de beste klimmer in het klassement.

De witte trui

Verder is er ook nog een witte trui. Deze wordt gedragen door de beste jongere leider onder de 25 jaar in het algemeen klassement.

De overwinnaar

De renner die het meeste aantal etappes heeft gewonnen is de Italiaanse wielrenner Mario Cipollini. Hij heeft in totaal 42 ritten gewonnen. Zijn laatste overwinning was in 2003. Hij heeft daarmee het record van Alfredo Binda gewonnen. Deze renner won 41 ritten.

De Giro Donne

De Giro is voor mannelijk renners, maar er is ook een vrouwelijke variant. Dit is de Giro Donne. Deze wordt vanaf 1988 jaarlijks verreden.

De Vuelta

De Vuelta Ciclista a Espaňa is de Ronde van Spanje. Naast de Tour de France en de Giro d’Italia is het de grootste wielerwedstrijd. De Vuelta wordt sinds 1935 bijna jaarlijks in Spanje gehouden.
Gerelateerde artikelen
Wielerlegende Fausto CoppiFausto Coppi, in Italië bekend als Il Campionissimo, de kampioen der kampioenen, is een van de grootste wielrenners die…
Nederlanders in de Giro d'Italia 2019Nederlanders in de Giro d'Italia 2019De Giro d'Italia 2019 gaat op 11 mei van start in Bologna. Het is de 102e editie van deze Italiaanse rittenkoers. Op de…
Favorieten Giro d'Italia 2019Favorieten Giro d'Italia 2019Op zaterdag 11 mei 2019 gaat de 103e editie van start van de Giro d'Italia. Deze ronde begint in Bologna. De slotrit is…
Giro d'Italia 2020 - rittenschema en parcoursGiro d'Italia 2020 - rittenschema en parcoursIn 2020 wordt de 103e editie van de Ronde van Italië verreden. Deze editie gaat op zaterdag 9 mei van start in Boedapest…
Wouter Weylandt, slachtoffer van dodelijk ongeluk in GiroWouter Weylandt, slachtoffer van dodelijk ongeluk in GiroDe Giro 2011 is opgeschrikt door een zware val partij, waarbij de Belg Wouter Weylandt om het leven kwam. De 26-jarige B…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De Giro d'Italia"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!