InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > De Tour de France

De Tour de France

De Tour de France De Tour de France, ofwel de Ronde van Frankrijk, wordt elk jaar gereden. Het is een wielerwedstrijd van meerdere dagen. Deze wedstrijd voert voor het grootste deel door Frankrijk. Het is één van de drie Grote Rondes. De andere twee grote wielerrondes zijn de Giro en de Vuelta. De Tour wordt in drie weken gereden.

Geschiedenis

De Tour de France is ontstaan in 1903. De wielerwedstrijd werd toen georganiseerd door Henri Desgrange. Dit was de hoofdredacteur van het tijdschrift L’Auto. Eigenlijk was de tour weer een idee van zijn jongere medewerker Georges Lefèvre. Hij was ook de Tourdirecteur van de eerste editie. Sindsdien heeft de ronde wereldwijde bekendheid gekregen is deze uitgegroeid tot de belangrijkste wielerwedstrijd van het jaar. Het is tevens de meest veeleisende en eervolste wielerwedstrijd van het jaar.

Verschillende uitdagingen

De Tour kent verschillende rondes en uitdagingen. De wielrenners strijden om het eindklassement (dit is de gele trui) en de punten die er ze iedere etappe kunnen verdienen. Verder kunnen de renners in de verschillende klassementen flinke geldbedragen winnen. Een wielrenner met het hoogst aantal punten in een bepaald klassement mag tijdens de volgende etappe in een trui rijden met een bepaalde kleur of een print.

De truien

De Tour staat ook wel bekend om de truien. Er zijn er verschillende kleuren: de gele trui, groene trui, bolletjestrui en de witte trui.

De gele trui

De renner die over alle verreden etappes de snelste tijd heeft gereden, mag deze trui dragen. Degene die deze trui na de laatste etappe mag dragen, is de winnaar van de Tour de France.

De groene trui

De renner die deze trui draagt heeft het hoogst aantal punten gescoord aan het eind van de etappes. Het gaat dan vooral om de punten bij de vlakke etappes en die in de tussensprints.

De bolletjestrui

Wanneer een wielrenner de bolletjestrui draagt, dan heeft deze het hoogst aantal punten gescoord aan de top van de diverse klims. De trui wordt dus gedragen door de leider in het bergklassement.

De witte trui

Deze trui wordt gedragen door snelste renner onder de 25 jaar in het algemeen klassement.

Aanvallende rijder

Ook wordt er door de jury dagelijks bekeken welke renner die dag het meest aanvallend heeft gereden. Op basis daarvan kent de jury deze renner punten toe.

Meerdere truien

Het kan ook voorkomen dat een renner de leider is van meerdere klassementen. In dat geval dragen andere renners een van de leiderstruien in de volgende etappe. Een renner kan namelijk slechts één trui dragen.

De totale lengte

De Tour de France begint meestal met een korte individuele tijdrit van vijf tot tien kilometer. Als deze rit langer is dan acht kilometer, dan wordt deze al gelijk gezien als de eerste etappe. Daarna volgen er nog twintig etappes. Deze worden onderbroken door twee rustdagen. De etappes gaan door Frankrijk en de omgeving en hebben bij elkaar een totale lengte van ongeveer 3500 kilometer. De slotetappe is eindigt altijd op de Avenue des Champs-Élysées in Parijs.

De winnaars

De bekendste wielrenner met de meeste eindoverwinningen is de Amerikaan Lance Armstrong. Hij heeft de ronde al zeven keer achter elkaar gewonnen. Dit was vanaf 1999 tot 2005. Zijn opvolgers zijn de Jacques Anguetil, Bernard Hinault, Miguel Indurain en Eddy Merckx. Deze renners wonnen de tour elk vijf keer.
Gerelateerde artikelen
Thierry Marie: proloogspecialistThierry Marie was rond 1990 de beste proloogspecialist ter wereld. Hij won de proloog van de Tour de France in 1986, 199…
recensieTour de France - Jean NelissenIn 1973 publiceerde Jean Nelissen een boek met de titel 'Tour de France - Hemel en hel op een stukje leer'.
Tourheld: Francois Faber, de Grote Vriendelijke ReusDe Luxemburger François Faber (1887-1915) won de Tour de France in 1909. Zijn bijnaam was ‘de Reus Colombes’.
Tourheld: Philippe ThysAls er een ranglijst wordt gemaakt van de beste Belgische wielrenners aller tijden, dan zal iedereen Eddy Merckx op numm…
Nederlandse winnaars Tour de FranceNederlandse winnaars Tour de FranceIn de lange geschiedenis van de Tour de France kent men maar twee nederlandse winnaars. De namen Jan Janssen (1968) en J…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia

Reageer op het artikel "De Tour de France"

Infoteur: Marensa
Gepubliceerd: 07-02-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Schrijf mee!