Leeuwarden in finale Culturele Hoofdstad 2018 en winnaar
Het is 2013. Leeuwarden wil Culturele Hoofdstad van 2018 worden en heeft in 2013 de finale bereikt. In september van dat jaar valt de beslissing welke Nederlandse stad Culturele Hoofdstad 2018 wordt. Er kan gekozen worden uit Maastricht, Eindhoven en Leeuwarden. In een bloedstollende finale, komt de winnaar naar boven drijven. Leeuwarden stort zich er 'schouder aan schouder' in. En dat heeft succes. Leeuwarden wint en mag zich in 2018 Culturele Hoofdstad van Europa noemen.
Culturele Hoofdstad van Europa
Leeuwarden als Lwd2018
Leeuwarden wil zich graag plaatsen in het illustere rijtje van steden die eens Culturele Hoofdstad van Europa waren en waar die titel, de activiteiten en de media-aandacht de stad goed heeft gedaan. Parijs hoort in dat rijtje thuis en Florence en Athene.
“Als we samen de schouders eronder zetten, dan kan Leeuwarden straks zo maar in dat rijtje staan,” schrijft de organisatie die zich bezighoudt met de nominatie en verkiezing en die de activiteiten bundelt. Dat was 2013 en wat volgde was een bloedstollende strijd met twee andere Nederlandse steden in de finale.
Urgenties
Leeuwarden heeft zich gekandideerd vanwege een aantal
urgenties, onderwerpen waar voor de stad veel winst valt te behalen:
- Bedrijven en instellingen hebben moeite om kenniswerkers en studenten uit andere regio te trekken;
- Afgestudeerden verlaten met het diploma op zak de provincie om zich in de Randstad te vestigen;
- Het opleidingsniveau is gemiddeld lager dan elders in het land;
- Friesland krijgt te maken met bevolkingsafname;
- Twee procent van de kinderen van Leeuwarden groeit op onder de armoedegrens;
- Er is een tekort aan infrastructuur;
- Water en energie kunnen als mondiaal onderwerp vermarkt worden.
Schouder aan schouder
De urgenties zijn niet door solitaire bedrijven op te lossen. Dat kan alleen door er
schouder aan schouder aan te werken. Het oplossen van de urgenties is belangrijk voor de toekomst van Leeuwarden en voor de provincie Fryslân. Leeuwarden wil de titelstrijd Culturele Hoofdstad winnen om de economische, culturele en sociaal maatschappelijke vitaliteit van Leeuwarden en Fryslân een impuls te geven.
Oppepper voor de stad
Vele steden hebben profijt gehad van hun status als Culturele Hoofdstad van Europa. De impuls is veelal blijvend en de vruchten worden na het jaar waarin de titel gedragen mag worden geplukt. Mooie voorbeelden van steden die hebben geprofiteerd van hun Culturele Hoofdstad-jaar zijn:
Lille
Lille is een bruisende stad geworden met een verrassende gevarieerde binnenstad. Na het Culturele Hoofdstad-jaar (2004) hebben de inwoners van de stad hun trots teruggekregen.
Essen
Essen heeft een enorme ontwikkeling doorgemaakt waar de activiteiten rond de status van Culturele Hoofdstad (2010) een nadrukkelijke rol hebben gespeeld. In die periode is veel industrieel erfgoed opnieuw gewaardeerd en heeft het een plaats gekregen binnen
gaming en nieuwe technologie die een belangrijke rol spelen in de lokale economie.
Effecten voor Leeuarden en Fryslân
Er worden diverse positieve effecten verwacht van Lwd2018:
- twee tot drie miljoen bezoekers aan de stad;
- profileren van Leeuwarden en Fryslân tot en met 2019 in heel Europa;
- grote aandacht van duizenden Europese media;
- Lwd2018 stimuleert innovatievermogen;
- kenniswerkers en studenten kunnen worden aangetrokken en behouden;
- stimulans voor overheden en bedrijfsleven om een beter opleidingsklimaat te creëren;
- verbetering van het vestigingsklimaat;
- Lwd2018 wordt geassocieerd met een positieve boodschap; het geeft energie.
De organisatie zoekt draagkracht bij de lokale bedrijvigheid. Sponsoring van Lwd2018 is maatschappelijk relevant vanwege het aangaan van een relatie op basis van de urgenties. Sponsors kunnen op verschillende manieren deelnemen:
- financiële bijdrage;
- oplossen van urgenties;
- menskracht leveren;
- kennis en technologie leveren;
- faciliteiten leveren;
- aandacht geven aan Lwd2018;
- Cultural Capital Card gebruiken, een klantenkaart voor inwoners, bezoekers en toeristen.
Ondernemers
Ondernemers van de stad worden opgeroepen
schouder aan schouder deel te nemen aan het transitieproces. Hoe meer ondernemers hoe beter: massa heeft impact. Er is bij sponsoring niet alleen sprake van een traditionele sponsorrelatie, omdat ook de urgenties centraal staan. Met het oplossen van de urgenties krijgt de stad al een impuls. Het is vooral de maatschappelijke relevantie die bij de sponsoring centraal staat. De organisatie van Lwd2018 rekent dan ook op zo veel mogelijk
free publicity en op ondernemers die in de stad Lwd2018 zichtbaar maken. Daarvoor is divers promotiemateriaal ontwikkeld:
- buttons;
- stickers;
- bootvlaggen;
- grote vlaggen;
- beachflags;
- flyers;
- bierviltjes;
- pennen;
- autostickers;
- posters.
Kandidaat en winnaar
Tot september 2013 was Leeuwarden
kandidaat Culturele Hoofdstad 2018. Op 1 en 2 september kwam de jury, bestaande uit 6 Nederlanders en 7 juryleden uit andere Europese landen, de stad beoordelen. De organisatie en de ondernemers van Leeuwarden maakten op die dagen de Culturele Hoofdstad zichtbaar. Op 6 september 2013 volgde de uitslag: Leeuwarden won.
Bron: LWD2018 Bezoekadres
- De Blokhuisport
- Blokhuisplein 40, loc. 1.41
- 8911 LJ Leeuwarden
Postbus 2529
- 8901 AA Leeuwarden
- Telefoon 058 233 82 66
- E-mail info@2018.nl
- Website www.2018.nl
Mienskip
Het begrip 'schouder aan schouder' ontwikkelde zich na de winst van de titel tot het begrip
Mienskip, dat Fries is voor gemeenschap. Het wordt hèt kernbegrip van de Culturele Hoofdstad in 2018, dat niet alleen voor Leeuwarden geldt maar ook de provincie. De mienskip vertaalt zich in de titel, die voluit Leeuwarden-Fryslân Culturele Hoofdstad van Europa 2018 is geworden. Niet alleen de provincie, niet alleen de hoofdstad, maar samen, de hele Friese gemeenschap:
mienskip.
Lees verder