InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Prinsentuin Leeuwarden, een mooi stukje geschiedenis

Prinsentuin Leeuwarden, een mooi stukje geschiedenis

Prinsentuin Leeuwarden, een mooi stukje geschiedenis Als je door het centrum van Leeuwarden wandelt, kom je hem al snel tegen: de Prinsentuin. Het park, dat aan de noordzijde van de binnenstad ligt, kent een rijke historie. Een geschiedenis die voor veel mensen onbekend is. Veel verbouwingen, veel renovatie en nu vooral een plek om volledig tot rust te komen.

Eerbetoon

In 1648 begon de bouw van het park. Willem Frederik van Nassau liet het park/lusthof bouwen als eerbetoon aan het einde van de 80-jarige oorlog. Ook stond het voor de vrede in Munster. 150 jaar lang bleef het park privéterrein. Koning Willem I veranderde dat. Hij maakte het park openbaar voor publiek. Hij ging zelfs een stapje verder en schonk de Prinsentuin aan de bevolking van Leeuwarden. Het park onderging in die tijd nog een aantal verbouwingen. Pas in 1795 werd het park officieel vrij toegankelijk voor de bewoners van de stad.

Nog meer verbouwingen

Nog steeds was het park niet naar behoren. Diverse architecten schenen hun licht erop gedurende de jaren dat het park bestond. Rond 1822 startte Lucas Pieters Roodbaard met de renovatie. Ondanks dat de Prinsentuin daarna nog een aantal keer veranderd werd en er heel veel aanpassingen werden gedaan, was het werk van Roodbaard het meest geliefd. In 2004 werd de tuin opnieuw onder handen genomen en grotendeels hersteld naar het ontwerp van Roodbaard. De toenmalige accommodaties ten behoeve van de stadsjachthaven zijn toen tevens teruggeplaatst.

Simon Vestdijk

Oplettende lezers van De koperen tuin van Simon Vestdijk zal het opgevallen zijn dat het boek zich voor een groot deel in de Prinsentuin afspeelt. Theo Douma, horecaondernemer, raakte geïnspireerd door het boek en exploiteerde een horecagelegenheid in het park, De Koperen Tuin. Douma heeft geprobeerd om de fantasie van de schrijver de volgen en maakte het fictieve restaurant zo goed mogelijk na. In 1999 werd het restaurant officieel geopend door de weduwe van Simon Vestdijk, Mieke Vestdijk. Inmiddels is dit de enige eetgelegenheid in het park.

Prinsentuinconcerten

Maar het is niet alleen lekker eten en drinken in het park. Dertig jaar geleden vond het eerste Prinsentuinconcert plaats. Deze concerten worden voornamelijk op zondagmiddag georganiseerd. Tijdens de gratis toegankelijke middag kunnen bezoekers genieten van diverse evenementen. Jaarlijkse evenementen zijn: Princessedag, Fries Straatfestival, Korenfestival en Friesland Pop.

Populair park

Inmiddels kent dan ook elke inwoner van Leeuwarden het park. Het is een plek om tot rust te komen. Om lekker doorheen te wandelen. Of gewoon te bezoeken. De verbinding met de stad is goed, zo is er bijvoorbeeld een pontverbinding voor fietsers en voetgangers naar de Noordersingel. Al moet wel gezegd worden dat de ‘groene’ boot, die vaart op zonne-energie, alleen in juli augustus beschikbaar is. In de tuin is ook een museum gesitueerd dat zeer de moeite waard is. Het Pieter Pander Museum werd in 1954 geopend en laat een aantal marmeren beelden zien. Andere parken in Leeuwarden zijn het Rengerspark, Abbingapark, Julianapark, Westerpark en Dokter Zamenhofpark.

Leeuwarden

Leeuwarden is de hoofdstad van Friesland. Het is de grootste stad van de Elfstedentocht en in 2018 krijgt het de titel Culturele hoofdstad van Europa. Een van de redenen voor de nominatie is de Prinsentuin. Maar ook staat de stad bekend om haar vele prachtige monumenten. Met 617 rijksmonumenten mag Leeuwarden dan ook wel een culturele stad genoemd worden. Ook bevinden zich door de stad heen diverse beelden van Piet Paaltjens. Leeuwarden is een van de 15 topgemeenten op cultureel gebied.
© 2015 - 2019 Dee-e, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Wikipedia.nl
  • Prinsentuinconcerten.nl

Reageer op het artikel "Prinsentuin Leeuwarden, een mooi stukje geschiedenis"

Infoteur: Dee-e
Gepubliceerd: 15-09-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Schrijf mee!