InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Spectaculair: storm aan de Zeeuwse kust

Spectaculair: storm aan de Zeeuwse kust

In Zeeland kan het regelmatig gebeuren dat je geconfronteerd wordt met harde wind. Een enkele keer zelfs met een storm. Aan de kust waait het altijd het hardst. Dit komt omdat er op zee geen obstakels zijn om te wind te breken of te remmen. Storm aan zee is spectaculair om te zien. Veel mensen trotseren dan ook de elementen en gaan kijken naar beukende golven die metershoog over de boulevard slaan en hevig slingerende schepen, die moeite hebben hun route te vervolgen. In de provincie Zeeland zijn enkele, makkelijk bereikbare locaties, waar men kan genieten van het schouwspel van wind en water in combinatie met dichtbij passerende schepen.

Vlissingen-boulevard: het meest spectaculair van de Zeeuwse kust

Misschien wel de mooiste locatie van allemaal. Met name bij een storm uit zuidwestelijke richting. Afgaand tij maakt het nog wat mooier, want de golven worden door de combinatie van wind tegen de stroming alleen maar hoger. Lopen op de boulevard is moeilijk en bij hoog water klappen de golven tegen de onderkant van de zeewering en spatten stuivend uiteen over de boulevard. De kans op een nat pak is groot!

Loodsboten bij het Roeiershoofd in Vlissingen

Een heel spectaculair punt aan de boulevard is bij het Roeiershoofd. Voor wie uit de wind wil staan en toch genieten van het schouwspel, moet bij het standbeeld van de Zeeuwse zeeheld Michiel de Ruyter naar beneden gaan. De kleine Belgische en Nederlandse loods-tenders zetten de rivierloodsen hier op de zeeschepen die naar Antwerpen gaan. Dit gebeurt vlak onder de Boulevard en is dus mooi te volgen. Als de tenders terugkeren is veel stuurmanskunst vereist om de haven, wild slingerend, binnen te varen!

Westkapelle-zeedijk: wind, golven en schepen

Deze zeedijk is bij alle stormen met westenwinden een spectaculair punt. De schepen kiezen hier, komend vanaf de Westerschelde, het ruime sop. Andere schepen komen juist naar binnen, de Westerschelde op. Ondanks dat het niet zo dichtbij is als in Vlissingen, zie je toch dat vooral de wat kleinere zeeschepen behoorlijk last hebben van de golven. Mooi schouwspel is dat de golven zich hier met donderend geraas op de dijk storten.

Hansweert-radarpost

Een plaats waar niet zo snel aan wordt gedacht. Vooral met zuidwesten wind en ook hier weer afgaand tij, behoorlijk hoge golven waar met name de binnenvaart veel last van heeft. Deze schepen die dikwijls ook behoorlijk diep geladen liggen, worden direct na het uitkomen van de sluizen, geconfronteerd met de voor hen zware omstandigheden. Voor de toeschouwers spectaculair om te zien. Voor menige schipper is dit een spannend tochtje naar Terneuzen. Behalve wind en golven komt hij hier ook containerreuzen van ruim 300 meter lengte en meer tegen. Veel schippers die de tocht niet aandurven, meren hun schip af in de voorhaven, wachtend tot de storm gaat liggen. Niet voor niets zit er in Hansweert nog een bergingsbedrijf. Ook is er een post voor een reddingsboot.

Op het strand

Natuurlijk zijn er veel meer plaatsen waar men dit schouwspel kan zien. Maar niet overal komen de schepen zo dichtbij. Het is ook leuk om lekker uit te waaien op het strand bij stormachtig weer. En dit kan natuurlijk op heel veel plaatsen. Geef de kinderen een paar laarzen en succes is verzekerd.

Opletten bij storm!

Ondanks alle plezier die iedereen kan beleven, is een waarschuwend woordje toch wel op zín plaats. Het is spectaculair om te zien maar helaas worden de krachten van de natuur nog wel eens onderschat.
  • De golven zijn hoger en sterker dan men denkt.
  • Let op de rukwinden als de deuren van de auto open gaan.
  • Kijk goed waar de auto geparkeerd wordt. Er komt zout (water) en zand overheen. Dit kan een ongewenst zandstraaleffect tot gevolg hebben.
  • Een jas met capuchon of regenjack is geen overbodige luxe.
  • Laat de paraplu in de auto, want die gaat gegarandeerd kapot.
  • Ga niet op pieren, strekdammen of paalhoofden lopen. De zee slaat hier overheen en sleurt alles en iedereen mee.
  • Door de wind is er sprake van omwaaiende of wegwaaiende spullen, die met grote snelheid op iemand afkomen

Na de storm

Als de storm de andere dag is gaan liggen is het leuk om dan te gaan kijken wat de gevolgen zijn. Er is door de storm van alles aangespoeld op het strand. Zeker voor de kinderen een ware ontdekkingstocht. Vaak zijn er ook onverwachte zaken aangespoeld. Let wel even op of er scherpe voorwerpen of chemische stoffen tussen zitten! Als dat laatste het geval is waarschuw dan de politie. Na de storm wordt het strand door Rijkswaterstaat geïnspecteerd op eventuele schade. Als er waarschuwingsborden zijn geplaatst, volg die raad dan op!

Lees verder

© 2015 - 2019 Explorer, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Frans Naerebout, een Zeeuwse heldZeeland heeft veel zeehelden voortgebracht. De meest bekende is Michiel de Ruyter. Minder bekend maar veel vredelievende…
Wanneer is er officieel sprake van storm?Het is in ons land regelmatig onstuimig weer. Vooral in de herfst en de winter is er nog al eens sprake van storm. Wanne…
Storm in NederlandStorm in NederlandHet weerbericht wordt vaak in de gaten gehouden via de televisie of op het internet. Vaak horen we tijdens deze nieuwsbe…
Storm, hoge golven en witte tijgers op de NoordzeeStorm, hoge golven en witte tijgers op de NoordzeeBij storm kan de Noordzee te keer gaan als een beest. De golven komen uit verre streken en kunnen gaandeweg groeien tot…
Op vakantie in Zeeland: water, wind en strandOp vakantie in Zeeland: water, wind en strandZeeland is een provincie in Nederland en is de perfecte kortbij-bestemming om er op vakantie te gaan. Wie houdt van wate…
Bronnen en referenties
  • https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Harry van Reeken
  • https://beeldbank.rws.nl, Rijkswaterstaat / Jan van den Broeke
  • https://beeldbank.rws.nl

Reageer op het artikel "Spectaculair: storm aan de Zeeuwse kust"

Infoteur: Explorer
Laatste update: 30-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Special: Zeeland waterkant
Schrijf mee!