Wordt de OV-chipkaart langzaam vervangen?
De OV-chipkaart is vanaf 2002 de manier om te betalen in het openbaar vervoer in Nederland. Veel mensen vinden dat er veel nadelen aan het gebruik ervan zitten zoals de kosten en het gedoe bij het in- en uitchecken. Daarom beginnen de gezamenlijke openbaar vervoerbedrijven eind 2015 met een proef om te kijken of het mogelijk is met een bankpas of smartphone in en uit te checken. Wanneer deze proef slaagt, wordt in 2016 de OV-chipkaart mogelijk vervangen en wordt het mogelijk om met deze nieuwe methoden te betalen in het openbaar vervoer.
Inhoud
De OV-chipkaart
De OV-chipkaart is vanaf 2002 de betaalmethode voor het openbaar vervoer in Nederland. In de elektronische betaalpas zit een nfc-chip. De kaart kan worden gebruikt door er geld of een abonnement op te zetten. Wanneer u gaat reizen checkt u van tevoren in en aan het einde van de reis weer uit. Er kunnen twee soorten kaarten worden gekocht, een anonieme kaart of een persoonlijke OV-kaart, beide kaarten kosten 7,50 euro. Kinderen jonger dan 4 jaar hebben geen OV-kaart nodig omdat ze gratis kunnen meereizen. Kinderen tussen de 4 en 11 jaar kunnen goedkoper meereizen door middel van een railrunner, die op de OV-kaart kan worden geladen of bij een automaat kan worden gehaald.
Nadelen van de OV-chipkaart
De prijs
Een van de grootste ergernissen van gebruikers van de OV-chipkaart is de prijs. De kaart gaat vijf jaar mee, maar elke keer dat een nieuwe kaart wordt aangevraagd moet daar 7,50 euro voor worden betaald. Veel gebruikers vinden deze prijs te hoog en ze vinden het ook onnodig om een nieuwe kaart aan te schaffen terwijl de oude nog goed werkt en er nog goed uitziet. Dit is vooral het geval bij reizigers die maar enkele keren per jaar gebruik maken van de kaart.
In- en uitchecken
Mensen hebben er geen probleem mee om in te checken voordat de reis begint en aan het einde van de reis weer uit te checken. Waar de meeste reizigers zich aan ergeren is het feit dat wanneer er van vervoerder wordt gewisseld er opnieuw ingecheckt moet worden. Soms is het moeilijk om op tijd een paal te vinden om uit te checken en weer in te checken wanneer er maar een paar minuten overstaptijd is. Hierdoor kunnen reizigers dus net een aansluiting missen. Ook zijn er gevallen bekend waarbij de uitcheckpaal niet werkt, maar er wel ingecheckt is bij de nieuwe vervoerder. Er wordt dan automatisch een bedrag afgeschreven voor het vergeten van het uitchecken. Het is wel mogelijk dit geld terug te krijgen, maar deze wachttijd kan soms wel oplopen tot een maand, terwijl de reiziger hier niks aan kan doen.
Toeristen
Hoewel u hier zelf waarschijnlijk geen last van heeft, is het voor reizigers die geen Nederlands kunnen lezen of verstaan ontzettend lastig om het openbaar vervoer in Nederland te gebruiken. Aan een OV-chipkaart komen is voor een toerist vaak al een probleem. Er kan een anonieme kaart of een wegwerpkaart worden aangeschaft. Een losse kaart kan alleen bij automaten worden gekocht, waar alleen met pinpas, creditcard of muntgeld kan worden betaald, maar veel creditcards worden niet ondersteund en munten kunnen niet worden gewisseld. Op veel stations zijn loketten wegbezuinigd zodat een anonieme kaart niet kan worden gekocht. Maar vooral het in- en uitchecken tussendoor is voor toeristen vaak niet te begrijpen, verder is ook het opladen van de kaart voor toeristen vaak een groot raadsel.
Proef met het betalen in het openbaar vervoer met bankpas en smartphone
In het najaar van 2015 beginnen de gezamenlijke OV-bedrijven in Nederland een proef als pilot, om te kijken of het in- en uitchecken met een bankpas of smartphone als vervanging van de OV-chipkaart kan dienen. De OV-chipkaart heeft het reizen niet verbeterd, en vooral ouderen vinden het erg lastig om te gebruiken. Daarom hebben vervoersbedrijven besloten te beginnen met een proef. Bij de test wordt vooral de veiligheid van het betalen uitvoerig getest. Maar ook de klantvriendelijkheid en het reizigersgemak worden onderzocht. In Londen wordt al veel gebruik gemaakt van het inchecken met een bankpas, betalen met een smartphone is overal nog in ontwikkeling. De voordelen zullen vooral zijn dat het kopen van een OV-chipkaart niet meer nodig zal zijn en dat zowel de smartphone als bankpas aan uw rekening gekoppeld kunnen worden.
Wanneer de proef slaagt, zal het in de loop van 2016 waarschijnlijk mogelijk worden om in het openbaar vervoer te betalen met andere methoden dan alleen de OV-kaart en losse kaartjes. Verder zal er als de proef slaagt onderzoek naar andere betaalmethoden een logische stap zijn. Een andere stap die waarschijnlijk gezet gaat worden is het gebruik van zogenaamde 'beacons' als vervanging van incheckpalen. Wanneer iemand langs een beacon loopt, zal dit geregistreerd worden zodat in- en uitchecken niet meer nodig is.