InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Binnenland > Google Street View laat Nederlandse natuurgebieden zien
nieuws uitgelicht

Google Street View laat Nederlandse natuurgebieden zien

Google Street View laat Nederlandse natuurgebieden zien In het najaar van 2015 is Google Street View in samenwerking met Natuurmonumenten gestart met het in kaart brengen van de natuurgebieden die deze organisatie in haar bezit heeft. Het beschermde en niet-toegankelijke eiland Griend is het eerste van de gebieden die Natuurmonumenten heeft gefotografeerd. In december 2016 maakt Natuurmonumenten bekend dat achttien Nederlandse natuurgebieden zijn toegevoegd aan Google Street View. In deze gebieden kunnen smartphone- en webgebruikers 360 graden om zich heen kijken.

Google Street View

Na Google Maps en Google Earth bestaat sinds 2007 een aanvulling op beide diensten in de vorm van Google Street View. Door middel van rondrijdende auto’s met daarop gemonteerd een camera worden met Street View straatbeelden zichtbaar gemaakt. De ‘mobilemappendienst’ begon in de Verenigde Staten en breidde zich vervolgens uit naar Europa en Japan. Van veel Europese landen zijn de belangrijkste straten en wegen online te bekijken.

In december 2016 komt Google met een uitbreiding van Street View door het in beeld brengen van natuurgebieden in Nederland. Voor opnames van straten en minder goed toegankelijke wegen wordt gebruik gemaakt van auto’s en fietsen; voor natuurgebieden zullen voetgangers/wandelaars worden ingezet. De natuurliefhebber die niet zelf in de natuur wil of kan lopen maar de natuur wel wil zien, kan een beroep doen op de beelden die Google Street View levert.

Nederlandse natuurgebieden van Natuurmonumenten

De meeste gebieden die in het bezit zijn van Natuurmonumenten zijn opengesteld voor het publiek, maar niet iedereen zal in de gelegenheid zijn de gebieden daadwerkelijk te bezoeken. Mensen die minder mobiel zijn kunnen door middel van Street View toch kennismaken met de natuur.

Google Street View heeft vanaf eind 2015 beelden gemaakt van natuurgebieden, landgoederen en forten in Nederland van Natuurmonumenten. ‘We hopen dat deze beelden mensen inspireren om al die mooie plekken ook in het echt te gaan bekijken’, aldus de directeur van Natuurmonumenten. Google heeft de beelden niet zelf gemaakt. Het in kaart brengen van de opnames is gebeurd in overleg met Natuurmonumenten die de gemaakte beelden aan Google heeft geleverd. Na bewerking door Google zijn de beelden online gezet.

Vrijwilligers

Namens Natuurmonumenten werd het Nederlandse publiek opgeroepen mee te doen aan dit omvangrijke project. Via hun site konden belangstellenden zich aanmelden om als vrijwilliger gedurende een bepaalde tijd met speciale apparatuur opnames te maken. Het team van Google Street View heeft gezorgd voor een training. De voorwaarden om als vrijwilliger mee te kunnen doen aan dit project waren dat je affiniteit had met Natuurmonumenten en de natuur, ervaring had met het maken van natuuropnames, goed ter been was (er moest immers veel gelopen worden) en je minimaal zes dagen beschikbaar was.

Trekker

De draagbare camera met vijftien lenzen die een volledig beeld in de rondte (360 graden) maakt wordt 'Trekker' genoemd, de bediener is de Tracker Operator. De camera met vijftien lenzen heeft de vorm van een bol, is zo groot als een voetbal en weegt een kleine twintig kilo. De camera maakt elke twee seconden een foto. De Trekker wordt op de rug gedragen en steekt een eindje boven het hoofd van de gebruiker uit.

Waddeneiland Griend

Het accent lag met name op het in beeld brengen van natuurgebieden die niet voor publiek toegankelijk zijn. Het eerste natuurgebied waarvan opnames zijn gemaakt is het waddeneiland Griend. Deze begroeide zandplaat tussen Terschelling en Harlingen is een beschermd natuurgebied en het leef- en broedgebied van vogels zoals meeuwen en sterns en van zeehonden. Griend is niet opengesteld voor het publiek maar is voor iedereen online te bekijken.

In welke natuurgebieden zijn opnames gemaakt?

In december 2016 heeft Natuurmonumenten bekendgemaakt dat na het eiland Griend in de Waddenzee achttien Nederlandse natuurgebieden zijn toegevoegd aan Google Street View. In de volgende gebieden kunnen gebruikers van een smartphone of het web 360 graden om zich heen kijken:
  • Nationaal Park Schiermonnikoog (Friesland);
  • Dal van de Ruiten Aa (Groningen);
  • De Onlanden (Groningen);
  • Nationaal Park Dwingelderveld (Drenthe);
  • Nationaal Park Weerribben-Wieden (Overijssel);
  • Landgoed Eerde (Overijssel);
  • Nationaal Park De Sallandse Heuvelrug (Overijssel);
  • Waterloopbos (Flevoland);
  • Hackfort (Gelderland);
  • Nationaal Park Veluwezoom (Gelderland);
  • Landgoed Haarzuilens (Utrecht);
  • Fort Waver-Amstel (Utrecht);
  • Kaapse Bossen (Utrecht);
  • 's-Gravenlandse Buitenplaatsen (Noord-Holland);
  • Het eiland Tiengemeten (Zuid-Holland);
  • Natuurgebied De Oisterwijkse Bossen en Vennen (Noord-Brabant);
  • Kampina (Noord-Brabant);
  • Sint-Pietersberg (Limburg).

Voorbeelden uit het buitenland

De afgelopen jaren zijn van verschillende bezienswaardigheden verspreid over de wereld vergelijkbare opnames gemaakt waaronder de Grand Canyon, het Yosemite National Park en de rivier de Colorado (allen in Noord-Amerika), de Galapagoseilanden (in de Stille Oceaan), Robbeneiland (voor de kust van Zuid-Afrika) en Antarctica. Tussen 2010 en 2012 werden in het Samburu National Reserve in Kenia bijna 1500 olifanten gevolgd met GPS-tracking waardoor het mogelijk is een virtuele wandeling door het reservaat te maken.
Gerelateerde artikelen
Googles Street ViewMomenteel rijdt er een auto door Brussel waarop een camera is gemonteerd. Bedoeling is Brussel in kaart te brengen voor…
Foto verwijderen op Google Earth, Maps of Street ViewFoto verwijderen op Google Earth, Maps of Street ViewVerwijder of bewerk nu foto’s op Google Street View! Veel mensen vinden het een schending van de privacy: de foto’s die…
Google Maps Navigatie, navigeren op uw mobiele telefoonGoogle Maps Navigatie is sinds woensdag 9 juni 2010 ook in Nederland verkrijgbaar. Het is een gratis GPS Navigatiesystee…
Google Mini, Google bedrijfsoplossingDe Google Mini is een nieuwe versie van bedrijfsoplossingen: zoeken met Google naar (verborgen en vergeten) digitale bes…
Alternatieven Google Reader verzorgen je internetkrantAlternatieven Google Reader verzorgen je internetkrantVoor wie het NOS journaal om acht uur ’s-avonds voldoende is, zijn rss feeds geen optie. Voor wie snel en veelvuldig wil…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Fill, Pixabay
  • http://www.nu.nl/tech/4137947/google-street-view-legt-nederlandse-natuur-vast.html
  • https://www.google.com/streetview/#natuurmonumenten-nature-monuments-in-the-netherlands
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Google_Street_View
  • http://www.apparata.nl/nieuws/google-maakt-het-luie-toeristen-makkelijk-15115
  • https://www.natuurmonumenten.nl/streetview
  • http://www.apparata.nl/nieuws/vet-bezoek-olifanten-in-keniaans-reservaat-met-streetview-14838
  • http://www.drenthejournaal.nl/nieuws/regio/407459/google-street-view-trekt-de-natuur-in.html

Reageer op het artikel "Google Street View laat Nederlandse natuurgebieden zien"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 25-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Binnenland
Nieuws uitgelicht…
Schrijf mee!