InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Evenementen > Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven

Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven

Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven Ameland kent de Amelander Vuurtoren Run, waarbij de deelnemers zo snel mogelijk de trappen van de vuurtoren, in het bos bij Hollum, moeten beklimmen. Het is de eilander variant op de ESBRU, Empire State Building Run-up die jaarlijks in februari in Manhattan New York wordt gedaan. Soms snellen de trappenlopers op handen en voeten de wenteltrap van de rood-wit gestreepte gietijzeren vuurtoren op. Het is een jaarlijks terugkerend evenement in de zomer, waar kinderen en volwassenen aan meedoen, zowel mannen als vrouwen. Het is een sport om het staande record te breken. Organisatiebureau Ameland Actief is de organisator.

Vuurtoren van Ameland

Ameland Actief

Organisatiebureau Ameland Actief organiseert sinds 2006 de Amelander Vuurtoren Run. Het organisatiebureau heeft meer bijzondere wedstrijden en activiteiten in portefeuille:

Jörg Poock is tweede van rechts / Bron: Persbureau AmelandJörg Poock is tweede van rechts / Bron: Persbureau Ameland

Amelander Vuurtoren Run

Bij de Amelander Vuurtoren Run gaat het er om wie het snelste de 236 tellende traptreden van de vuurtorentrap neemt. De trap wentelt in de ronde gietijzeren toren en komt uit op de rondgang, waar je het eiland kunt overzien. De toren is tot aan het topje 55,3 meter. De rondgang zit daar een paar meter onder. De Amelander vuurtoren kent 14 verdiepingen.

Panorama

Het icoon van Ameland is voor publiek toegankelijk en te beklimmen (behalve tijdens de Amelander Vuurtoren Run), zonder de last van jacht naar records op de schouders. Voor de mensen die in de vuurtoren hun werk doen is er een lift, die bij uitzondering gebruikt mag worden door minder valide bezoekers. Publiek wordt geacht op eigen benen de vuurtoren te beklimmen of anders beneden te blijven en de toren vanuit dat perspectief te aanschouwen. De vuurtoren wordt beheerd door Stichting Amelander Musea.

Categorie

De deelnemers aan de Vuurtoren Run worden ingedeeld in drie categorieën. Elke editie doen er tientallen sportievelingen mee. De drie categorieën zijn:
  • Mannen
  • Vrouwen
  • Jeugd tot en met 12 jaar

Bron: Persbureau AmelandBron: Persbureau Ameland
Beker en medaille
Voor de drie snelste deelnemers in iedere categorie heeft Ameland Actief een mooie prijs in petto, een beker of medaille. De deelnemers dragen een paar euro bij als deelnemerskosten.

Eerste editie en record

In 2006, tijdens de eerste editie, wordt een scherp record neer gezet door een trappenloper uit Leeuwarden die zich goed had geprepareerd. Menno Cramer snelt in 58 seconden naar boven. Een jaar later snoept hij daar een seconde van af. De daaropvolgende jaren wordt het record niet gebroken. In 2011 doet Cramer niet mee, maar een andere regelmatige deelnemer Jörg Poock is er wel. Hij breekt in dat jaar het record dat al enkele jaren in de boeken staat en doet er nogmaals een seconde sneller over. Het record staat sinds 2011 op 56 seconden, maar dat wordt het jaar daarop alweer verbroken. In 2012 was een recordjaar in alle categorieën. Klaas Modderman (20) doet er 52.63 seconden over, Renée Cramer (13) is bij de dames met 1 minuut 39.16 seconden de snelste en Niels Nadorp(10) is in de categorie Jeugd met 1 minuut 20.50 seconden recordhouder.

Nieuw record

In 2013 verbreekt Klaas Modderman zijn eigen record door in 49,18 seconden de top te halen. Rixt de Weger verbreekt bij de dames het record en loopt 1 minuut 27 seconden. Bij de categorie kinderen is de snelste tijd 1 minuut 12 seconden.

Techniek

In de loop van de jaren is de Vuurtoren Run een begrip geworden en sommige trappenlopers bereiden zich gedegen voor. Cramer oefent bijvoorbeeld in het trappenhuis van zijn flat. Elk heeft een eigen techniek. De leukste is de hondjes-techniek, waarbij de loper op handen en voeten naar boven gaat.

Empire State Building Run-up

De Vuurtoren is een variant op de Empire State Building Run-up (ESBRU) in Manhattan New York. Deze trappenloop vindt sinds 1978 plaats. De run naar - net niet - de top van de Skyscraper telt 1576 treden en 86 etages. Het gebouw kent in totaal 102 verdiepingen en is 381 meter hoog en daarmee is het evenement een grote broer van de Amelander Vuurtoren Run. Het record van die run ligt in 2012 op 9 minuten en 33 seconden. Het record dateert van 2003.
In 2017 viert het evenement zijn 40ste verjaardag.

De Empire State Building run-up is altijd begin februari.

Bijzonderheden Amelander Vuurtoren Run

Jörg Poock

Jörg Poock doet vanaf de derde editie regelmatig mee met de Amelander Vuurtoren Run. In 2016 is hij voor de vijfde keer het snelste boven.

Amelander

Het zijn overwegend vakantiegangers die meedoen aan de Amelander Vuurtoren Run. Bij editie 2014 doen enkele Amelanders mee en voor de eerste keer in de geschiedenis van de Vuurtoren Run wint een Amelander: Marten Wijbo Faber uit Hollum. Lolke de Boer, ook uit Hollum, wordt derde.

Bruiloft

In 2017 wordt er een pauze ingelast in het programma, omdat de vuurtoren in de ochtend gebruikt wordt als trouwlocatie. Tussen 10.45 uur en 12.15 uur is de toren het domein van de Buitengewoon Ambtenaar van de Burgerlijke stand, het paar dat in de echt wordt verbonden en de familie en vrienden. Na 12.15 uur gaat de Amelander Vuurtoren Run weer verder.

Vuurtoren Run Ameland

De Amelander Vuurtoren Run vindt in de zomer plaats, doorgaans in de laatste weken van juli.

Winnaars Heren

editiejaarwinnaartijd in secondenrecord
132018
122017Jörg Poock51.16
112016Jörg Poock53.35
102015Jörg Poock53.59
92014Marten Wijbo Faber53.47
82013Klaas Modderman49.18record
72012Klaas Modderman52.63
62011Jörg Poock56
52010Menno Cramer57.31
42009Jörg Poock63
32008Jörg Poock68.28
22007Menno Cramer57
12006Menno Cramer58

Winnaars Dames

editiejaarwinnarestijd in secondenrecord
132018
122017Feline Voordouw74.37record
112016Frederike Gathier93
102015Rebecca89.2
92014Tanja Hubucek89
82013Rixt de Weger87.84
72012Renée Cramer99.16
62011Laura Helles102
52010Petra Huls108.50
42009Petra Kuipers110
32008Anne Heckbucker86.88
22007Jenny van Dijk103
12006onbekend?

Winnaars Jeugd

editiejaarwinnaartijdrecord
132018
122017Mats Brokke94.56
112016Feline Voordouw73record
102015onbekend?
92014Brian78
82013Luuk de Wit 91
72012Niels Nadorp 80
62011Ferian de Boer 81
52010Niels Weenink 84
42009Gerben Winter 80
32008Gerben Winter 82
22007Silco Hatsma 104
12006onbekend?

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat te doen in New York?Wat te doen in New York?Wat te doen in New York? New York, de grootste stad van de Verenigde Staten is altijd erg populair onder toeristen. Gaat…
Hollum – Het westelijkste dorp op AmelandHollum – Het westelijkste dorp op AmelandAmeland heeft vier dorpen en een buurtschap. De dorpen zijn Hollum, Ballum, Nes en Buren en het buurtschap heet Kooiplaa…
Celtic Music Festival op Ameland - Ierse en Schotse muziekCeltic Music Festival op Ameland - Ierse en Schotse muziekIn Hollum op Ameland spelen sinds 2010 jaarlijks muzikanten op het Ierse Muziek Festival Hollum. Op diverse terrassen in…
New York: Wat de zien in Central Park en Times Square?New York: Wat de zien in Central Park en Times Square?New York is zeer bekend vanwege het indrukwekkende Times Square, hier rijden de typische gele taxi's onder de enorme ver…
Wat is het hoogste gebouw? De hoogste gebouwen ter wereld!Reeds jaren is de strijd aan de gang om het hoogste gebouw ter wereld te maken. Hoge gebouwen dateren echter niet enkel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Persbureau Ameland
  • Persbureau Ameland
  • Manhatten.about.com
  • Vuurtorens.net
  • https://www.persbureau-ameland.nl/amelander-vuurtoren-run-met-bruiloft geraadpleegd op 25 juli 2017
  • https://www.esbnyc.com/event/empire-state-building-run-up-info geraadpleegd op 25 juli 2017
  • https://www.vvvameland.nl/zien-en-doen/musea/vuurtoren geraadpleegd op 26 juli 2017
  • Afbeelding bron 1: Persbureau Ameland
  • Afbeelding bron 2: Persbureau Ameland

Reageer op het artikel "Amelander Vuurtoren Run - in recordtijd naar boven"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 31-07-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Evenementen
Special: Amelandsport
Schrijf mee!