InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Leuke stops onderweg naar het vakantieadres

Leuke stops onderweg naar het vakantieadres

Leuke vakantiestops op weg naar een vakantieadres. Natuurlijk kan iemand die op vakantie gaat met de auto uren achter elkaar jakkeren om zo snel mogelijk op de vakantiebestemming te zijn. Maar op minder dan een dag rijden zijn ook heel veel leuke plaatsen die aangedaan kunnen worden. Leuke vakantiestops onderweg naar Frankrijk, Italië, Oostenrijk of Duitsland zijn er genoeg. De leuke vakantiestops op een rijtje.

Rustig aan doen en onderweg mooie dingen zien

Lekker rustig aan doen en genieten van wat onderweg gebeurt. En zo rond de 700 kilometer rijden en niet meer (afhankelijk van iemands woonplaats vanzelfsprekend)

Tours

Rijdend vanaf Parijs via de A10 richting Bordeaux.
Een stukje ten zuidwesten van Tours aan de Indre ligt Azay-le-Rideau. Het heeft het mooiste waterkasteel van heel Europa. Overdag al prachtig om te zien, maar ’s avonds worden er in de zomer klank- en lichtspelen opgevoerd die het nog veel aantrekkelijker maken. Meer naar het noordwesten van de Loire staat het kasteel van Langerais. Aan de buitenkant lijkt het op het verblijf van echte ridders, binnen is alles te vinden op het gebied van tapijten en meubelen.

Gien

Rijdend vanaf Parijs via de A10, de A71, de A75 en de A9 richting Perpignan.
Gien is gesitueerd tussen Orleans en Bourges aan de Loire. Zo’n 20 kilometer hoger aan de D60 vindt de bestuurder in het kleine Saint-Benoit-sur-Loire een prachtige basiliek. Er voor bevindt zich een stenen sprookjesbos waar het loven van Christus en Maria te zien is. Boven de zijdeur van de basiliek zelf bevinden zich allemaal verschillende zandstenen afbeeldingen. De Pont Canal in Briare (zo’n 10 kilometer ten oosten van Gien) is net zo opmerkelijk. Daar bevindt zich namelijk een ijzeren aquaduct dat pleziervaarders hoog over de Loire van de ene kant van de rivier naar de andere vervoert. Het aquaduct is van Gustave Eiffel die zoals het woord al doet vermoeden ook de Eiffeltoren heeft ontworpen.

Dijon

Rijdend vanaf Luxemburg via de A31 en de A6 richting Lyon.
Dijon, ook bekend van de mosterd was ooit een heel machtige stad in Frankrijk. Dit is nog heel goed te zien in de oude binnenstad. Bovendien heeft niet alleen Parijs een Notra-Dame, maar Dijon heeft haar eigen Notre Dame. Het is een van de mooiste gotische Bourgondische bouwwerken inde stad. De kerk werd in 1230 gebouwd en was in 1250 af en heeft een origineel vormgegeven uiterlijk met drie grote spitsbogen. Ook staan er waterspuwers op de kerk. Een van de torens heeft een middeleeuwse Jaquemart-klok. Dit uurwerk werd buit gemaakt in Kortrijk. Bijzonder zijn verder de Jacquemarts. Dit zijn mechanische poppen die de tijd aangeven. Het mannetje dat de klok bediend kreeg in de zeventiende eeuw er een vrouw bij en in de achttiende eeuw kregen ze een kind in de vorm van een dochter. In de kerk zelf staat onder andere een houten Mariabeeld uit de 11e eeuw.

Bazel

Rijdend vanaf Karlsruhe via de A5 naar Zwitserland en Italië.
Bazel is een levendige stad waarin culinair wordt genoten en waar genieten hoog in het vaandel staat. In de prachtig gerestaureerde Bahnhof zijn zeer uiteenlopende restaurants te vinden die bijzonder trendy zijn. Bovendien gaat het plezier er door tot diep in de nacht. Het Japanse Sakura is erg favoriet, maar ook L’escargot is een hele fijne plaats om te verblijven.

Bodensee

Rijdend vanaf Stuttgard via de A81 naar Oostenrijk.
De Bodensee is altijd al erg populair geweest. Wie er wil overnachten, doet er dan ook goed aan om vooraf te reserveren.
Leuke plaatsen zijn Konstanz en het op de noordoever gelegen Meersburg. Ook het historische en goed geconserveerde Lindau is de moeite van een bezoek zeker waard. Bij Langenargen net voorbij Friedrichshaven is een geweldige wandelpromenade langs het meer echt een aanrader.

Neurenberg

Rijdend vanaf Oberhausen via de A42. de A44 Sauerlandroute, de A7 en de A3 richting Munchen.
De aloude stad Neurenberg heeft natuurlijk een onmiskenbaar nazi-verleden. Toch is het ook gewoon een prachtige plaats. Op de zuid-oever van de Pegnitz bijvoorbeeld voor de Lorenzer Seite is het op de Hauptmarkt goed rode wijn met kruidnagel drinken. Een gebruik van de Duitsers daar dus. Bovendien heeft Neurenberg de beroemdste fontein van Duitsland. Dit is de Schoner Brunnen die naast het Rathaus staat. Een wens doen mag, maar is niet verplicht.
Gerelateerde artikelen
Ontdek Parijs per tourOntdek Parijs per tourHoe kun je het beste Parijs ontdekken? Bij een bezoek aan Parijs heb je veel opties waar je uit kunt kiezen. De meeste t…
Bourgondië: mosterd, crème de cassis en peperkoekBourgondië: mosterd, crème de cassis en peperkoekWie kent ze niet, de specialiteiten uit de Bourgogne? De mosterd van Dijon waar je tranen van in de ogen krijgt bij het…
Vakantie in Duitsland - regio's in het zuidenDuitsland is voor Nederlanders een populaire vakantiebestemming. Geen wonder: het is dichtbij, de taal geeft weinig prob…
Fietsen rondom het BodenmeerMet de Bodensee-Radweg kun je je letterlijk een slag in de rondte fietsen. Een fietsroute zonder kop of staart, waardoor…
Desiderius Erasmus zijn verblijfplaatsen en reizenDesiderius Erasmus was een Augustijner kanunnik, theoloog, humanist, schrijver en filosoof. Hij is waarschijnlijk in Rot…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant Diverse toeristenbureaus van de diverse landen

Reageer op het artikel "Leuke stops onderweg naar het vakantieadres"

Infoteur: Singalees
Laatste update: 03-11-2010
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!