InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Kroatië, een oprukkende vakantiebestemming

Kroatië, een oprukkende vakantiebestemming

Kroatië, het voormalige Joegoslavië, wordt steeds belangrijker als vakantieland. Het land is vrij goedkoop, de accommodaties goed en de kiezelstranden zijn er mooi. Ook op cultuur- en natuurgebied is er genoeg te beleven.

Algemene Informatie

  • Hoofdstad: Zagreb
  • Taal: Kroatisch. Met Italiaans, Duits en Engels kun je op de meeste plaatsen goed terecht
  • Munteenheid: Kuna, verdeeld in 100 lipa.
  • Religie: Rooms-katholiek
  • Klimaat: Landklimaat en Middellandse Zee-klimaat (Adriatische kust)
  • Beste reistijd: Mei tot en met oktober
  • Tijdverschil: Geen

Bezienswaardige plaatsen en gebieden

De grootste toeristentrekker in Kroatië is de kust. Deze kust is 2000 kilometer lang en bestaat uit rotsen en kiezelstranden. Zandstranden zijn zeldzaam. Achter de kust vind je meestal een fraai achterland met bergen en bossen. De bebouwing doet Italiaans aan.

Badplaatsen

Kroatië kent talloze badplaatsen, de bekendste zijn:
  • Umag
  • Novigrad
  • Vrsar
  • Rabac (kiezelstrand)
  • Lovran (kiezelstrand)
  • Crikvenica (zand- en grindstrand)
  • Selce
  • Novi Vinodolski

Zagreb

De hoofdstad van het land, gelegen aan de rivier de Sava. De stad kenmerkt zich door zijn Midden-Europees karakter.

Poreč

Leuk stadje met een jachthaven en de uit de 6e eeuw stammende Euphraiana-basiliek. Het strand bestaat hier uit betonplateaus met kiezels.

Vrsar

Bekende badplaats en tevens het grootste naturistenoord van Europa.

Rovinj

Deze autovrije stad is gebouwd in Venetiaanse stijl. Er is een grote jachthaven en een gezellige boulevad. Bezienswaardig is de St. Euphemiakerk.

Pula

Deze grote havenstad is bekend door het Romeinse amphitheater.

Opatija

Fraai ogende badplaats. Doordat in de 19e eeuw deze plaats al werd bezocht door aristocraten, heeft deze plaats een statig uiterlijk gekregen. Het is mooi gelegen tegen een heuvel. Opatija ligt aan de zogenaamde ‘Bloemenrivièra’ en het spreekt voor zich dat zich hier een mooie, subtropische begroeiing bevindt.

Rijeka

De grootste havenstad van Kroatië.

Krk

Krk is het grootste eiland in de Adriatische Zee. De gelijknamige hoofdstad biedt Romeinse stadswallen en een oude basiliek.

Plitvice

Dit Nationale Park is een absolute must-see. Het bestaat uit 16 meren die trapsgewijs onder elkaar liggen. Verder bestaat het landschap uit bos met schitterende watervallen. Het park is gelegen in de Dinarische Alpen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Antieke resten in het mediterrane IstriëAntieke resten in het mediterrane IstriëAan de kust van de Adriatische Zee, in het noordwesten van Kroatië ligt het schiereiland Istrië. Hier vind je de gezelli…
Vakantie in Istrië (Kroatië)Vakantie in Istrië (Kroatië)Istrië, een naam die je steeds vaker hoort. Steeds meer mensen gaan op vakantie in Kroatië. Istrië is het meest toeristi…
Vakantie Rovinj, KroatiëRovinj is een havenstad in Istrië, Kroatië aan de gelegen aan de Adriatische Zee en is een populaire vakantiebestemming.…
Goedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineGoedkoop vliegen met Dubrovnik AirlineBen jij ook een van die mensen die Kroatië als vakantieland ontdekt? Grote kans dat als je met het vliegtuig gaat, dat j…
Kroatië: niet duur, heel divers en met de auto te bereikenKroatië: niet duur, heel divers en met de auto te bereikenKroatië wordt steeds populairder als vakantieland. Dat is niet vreemd, want het land is ook nog voor de smalle beurs ber…

Reageer op het artikel "Kroatië, een oprukkende vakantiebestemming"

Reactie

Hrvatska Dusa, 16-08-2012 13:51 #1
Nu al kan ik zeggen dat dit jaar het jaar van Kroatië was, wat hebben we nu tot half augustus veel gasten mogen verwelkomen. De aantrekkelijkheid van Kroatië als reisbestemming is de unieke combinatie van cultuur, geschiedenis, keuken, goede bereikbaarheid en gunstig prijsniveau. Zoals een journalist ons schreef n.a.v. een persreis: ‘Dit is het jaar van Kroatië. Het land spreekt een zeer grote groep reizigers tot de verbeelding dankzij de grote variatie aan bezienswaardigheden en activiteiten. En terwijl het nog niet té toeristisch is, heeft het wel een uitstekende toeristische infrastructuur waarmee het zowel de avontuurlijke als de meer op comfort ingestelde reiziger aanspreekt.’ Eén van onze gasten schreef ons: ‘De combinatie van de goede toegankelijkheid van Kroatië (het is op rij afstand van een groot deel van Europa), gunstig prijsniveau (zeker in vergelijking met landen als Spanje, Italië, Frankrijk en Griekenland) en hoge kwaliteit betekent dat Kroatië de komende jaren ‘hot’ is.’ Andere gasten prezen de ‘verbazingwekkend mooie stranden en eilanden’, het ‘uitstekende eten’, en ‘prachtig behouden historische steden zoals Trogir’.

Infoteur: Funkyfish
Laatste update: 09-12-2008
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Europese vakantielanden
Reacties: 1
Schrijf mee!