InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Flumserberg, de kindvriendelijke berg

Flumserberg, de kindvriendelijke berg

Voor wie zín vakantie in de bergen wil doorbrengen, maar er zeker van wil zijn dat zijn kinderen er veilig kunnen lopen, rennen en spelen, dan is de Flumserberg wellicht een aanrader. Globaal genomen gelegen tussen Zürich en Chur, boven de Walensee, is dit wandelgebied een ideale plek om met een jong gezin te vertoeven. Het wandelgebied Flumserberg ligt tussen de 1.200 en 2.500 meter, met de meeste wandelmogelijkheden tussen 1.300 en 2.200 meter hoogte. Voor wie van steile klimwanden en stoere rotspartijen houdt is dit gebied wellicht wat minder geschikt, maar wie zijn kinderen in alle rust de liefde voor de bergen en de bergsport wil bijbrengen is de Flumserberg een uitstekende bestemming.

Wandelpaden

Een uitgebreid padennetwerk biedt de mogelijkheid om wandelingen van uiteenlopende lengte en moeilijkheid te kiezen. De goed gemarkeerde en degelijk onderhouden paden zijn makkelijk begaanbaar. Voor wie de brede paden wil ontwijken zijn er, met de kaart in de hand, verschillende routes over en langs bergtoppen en -kammen mogelijk. De wandelpaden zijn, met in achtneming van de voorzichtigheid die bij het wandelen in de bergen hoort, nergens echt gevaarlijk voor kinderen.
Hoewel de Flumserberg met behulp van kabelbanen en stoeltjesliften redelijk goed ontsloten is, kun je toch kilometers lopen, zonder dat de masten of kabels van de kabelbaan het uitzicht ontsieren. Voor wie wat meer uitdaging zoekt, zijn de wandelpaden op grotere hoogte en in de omliggende wandelgebieden Murgtal, Pizol en Walenstadtberg, aan te bevelen. Tussen de bergstations Prodalp en Prodkamm is de zogenaamde Sagenweg aangelegd, een themapad voor kinderen met verschillende opdrachten, zowel actief als informatief.

Speeltuinen

Op de Flumserberg doet men al jaren zín best om het de vele gezinnen die er komen zo goed mogelijk naar de zin te maken. Verschillende bergrestaurants hebben een speeltuin waar de kinderen naar hartenlust kunnen spelen, terwijl hun ouders vanaf het zonnige terras een oogje in het zeil houden. Ook de grote kabelbanen hebben bij de dal- en/of bergstations speeltuinen aangelegd, zodat de kinderen tijdens een wandeling altijd wel afleiding kunnen vinden op een schommel of een elektrische graafmachine.

Floomzer, Climber en andere activiteiten

Op de Flumserberg zijn onlangs twee nieuwe attracties in gebruik genomen. De Floomzer, gelegen bij het bergrestaurant Chrüz en geopend in 2011, is een rodelbaan met een lengte van 2 kilometer. De baan overbrugt een hoogteverschil van 250 meter en bereikt snelheden tot 40 kilometer per uur. Kinderen vanaf 9 jaar mogen alleen, kleinere kinderen begeleiding van een volwassene.
Bij het bergrestaurant Prodalp staat sinds het voorjaar van 2012 de Climber. Op een grote stellage van 15 meter hoogte, kan iedereen van 4 jaar ouder zich, dubbel gezekerd, bekwamen in het klimmen.
De Flumserberg leent zich uitstekend voor parapenten en verschillende vliegscholen bieden tandemvluchten aan, die u het beste voor vertrek al reserveert. Van een geheel andere orde is de Walensee. Bij mooi weer is het kiezelstrand in Unterterzen een aangename plek om een middag door te brengen. Met de boot kunt u de subtropische plaatsjes Quinten en Au bezoeken, die anders alleen te voet bereikbaar zijn.

Overnachtingsmogelijkheden

Op de Flumserberg zijn vele appartementen en chalets te huur en in mindere mate is er mogelijkheid om in een hotel te overnachten. In het dal ligt een resort van Landal Greenparks, dat via een kabelbaan verbonden is met het wandelgebied. Zomerse kampeerders kunnen op de Flumserberg helaas niet terecht, voor hen zijn de dichtstbijzijnde campings in Oberterzen en Walenstad, beide gelegen aan de voet van de Flumserberg. De berg heeft wel een wintercamping.

Route

De Flumserberg ligt op 860 kilometer van Utrecht en is per auto zeer goed te bereiken vanuit de richtingen Zürich en Sankt Margrethen. Per vliegtuig en/of per trein kan de berg via Zürich en Ziegelbrücke bereikt worden via het station Unterterzen vanwaar de kabelbaan naar Tannenboden, uitgangspunt van vele wandelen, omhoog voert. Vanaf het station van Flums rijdt de Postbus naar Tannenboden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zwitserland: Werelderfgoed; Stifsbibliothek & Sankt GallenEén van de zeven werelderfgoederen uit Zwitserland is de abdij van Sankt Gallen. Het bijzondere aan deze abdij is de oud…
Een interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt GallenEen interessant uitstapje vanuit Beieren naar Sankt GallenWe zijn een paar dagen te gast in Beieren. We hebben het echter niet getroffen met het weer. Vandaag regent het bijvoorb…
Originele sportactiviteiten in de AlpenOriginele sportactiviteiten in de AlpenTijdens een wintervakantie in de Alpen kiest een overgrote meerderheid van de reizigers voor skiën, snowboarden en langl…
Insecten als medicijnPlanten zijn door de eeuwen heen als voedsel en als medicijn in gebruik geweest, maar ook andere natuurproducten, zoals…
De leukste indoor speeltuinen van NederlandDe leukste indoor speeltuinen van NederlandIs het vakantietijd, dan is het leuk om met de kinderen een dagje op stap te gaan. Omdat je niet altijd op het weer kunt…
Bronnen en referenties
  • www.flumserberg.ch

Reageer op het artikel "Flumserberg, de kindvriendelijke berg"

Infoteur: Lourmarin
Laatste update: 15-01-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Schrijf mee!