InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Ferry overtocht Finland

Ferry overtocht Finland

Finland, bekend als het land van de duizend meren, ligt in het noord-oosten van Europa. Finland is bekend om zijn prachtige natuur maar ook om zijn bruisende steden als hoofdstad Helsinki en de cultuur waarin de sauna een belangrijke plaats inneemt. Steeds meer Nederlanders weten hun weg te vinden naar Finland voor een vakantie, vaak met de auto of camper. Maar hoe kom je er het makkelijkst? Welke overtocht met welke ferry is voor jou het meest geschikt? Hieronder een overzicht en tips waar op te letten tijdens het boeken. Vanuit meerdere landen kan men de overtocht naar Finland maken. Vanuit buurland Zweden zijn er ferry's maar ook vanuit Duitsland, Polen en Estland. Er zijn een aantal zaken waar men op moet letten bij het boeken van een overtocht.

Aandachtspunten

Tijd aan boord

De ene overtocht duurt een stuk langer dan de andere. Dit heeft voor- en nadelen. Nadeel van de langere reis is dat deze vaak duurder is. Echter, vergeet niet dat men deze kilometers niet hoeft te rijden en dus geen brandstof hoeft te betalen. Voordeel van een langere overtocht kan zijn dat je hiermee een overnachting uitspaart. Voor een goede nachtrust moet je echter wel een hut boeken.

Aankomsttijden

De tijd dat je ergens aankomt kan nogal verschillen, van vroeg in de ochtend tot laat in de avond. Bedenk goed dat je bij een aankomst laat in de avond weinig tot geen tijd hebt om op zoek te gaan naar een plek om te overnachten. Deze van te voren regelen is dan ook verstandig.

Taxfree shoppen

Het lijkt aantrekkelijk op de schepen tax free te winkelen. Echter zijn de prijzen van alcohol en sigaretten vaak aangepast aan de Scandinavische prijzen. Op de ferry zijn deze artikelen dus vaak duurder dan in Nederland, België of Duitsland.

Routes

De belangrijkste routes naar Finland zijn de route Stockholm-Turku, Stockholm-Helsinki en Tallinn-Helsinki. Daarnaast zijn er vanuit Duitsland en Polen overtochten. Een overtocht vanuit Tallinn is het kortst echter moet men om in Tallinn te komen erg ver rijden. Er zijn drie verschillende maatschappijen die overtochten aanbieden. Hieronder een overzicht per maatschappij, de prijzen kunnen variëren per seizoen en moment van boeken. Let bij het boeken ook op eventuele pakketten die voor u van toepassing kunnen zijn, bijvoorbeeld, twee volwassenen, twee kinderen en een auto. Onderstaande prijzen zijn dan een indicatie.

Tallink

Stockholm - Helsinki

  • Overtocht duur 16 uur.
  • Prijs goedkoopste hut, 1 persoon 125,-/168,-. Maximaal 4 personen per hut, de prijs is dan 34,-/45,- per persoon.
  • Prijs auto, tot 7 meter 55,-/87,-
  • Prijs motor, 30,-
  • Prijs camper 2,4 meter hoog, max 12 meter lang 200,-

Stockholm - Turku

  • Overtocht duur 12 uur.
  • Deze overtocht kan overdag of 's nachts worden gemaakt.
  • Hier kan ook een dekstoel geboekt worden, deze zijn 13,-/22,-
  • Prijs auto, tot 7 meter 45,-/81,-
  • Prijs motor, 30,-

Tallinn - Helsinki

  • Overtocht duur 2 uur, meerdere overtochten per dag
  • Prijs overtocht 1 persoon 26,-/59,-.
  • Prijs auto, tot 7 meter 26,-/59,-
  • Prijs motor, 16,-
  • Prijs camper 2,4 meter hoog, max 12 meter lang 40,-/75,-

Finnlines

Travemunde - Helsinki

  • Overtocht duur 27 uur.
  • Basisprijs overtocht, dekstoel beschikbaar, 153,-
  • Prijs overtocht 4 persoonshut, basisprijs overtocht + 240,-/396,- voor een hut.
  • Prijs auto, tot 6 meter 132,-/144,-
  • Prijs motor, 72,-/84,-

Rostock - Helsinki

  • Overtocht duur 38 uur.
  • Prijs auto, tot 6 meter 132,-/144,-
  • Prijs motor, 72,-/84,-

Gdynia - Helsinki

  • Overtocht duur 22,5 uur.
  • Basisprijs overtocht, dekstoel beschikbaar, 81,-/106,-
  • Prijs auto, tot 6 meter 118,-/129,-
  • Prijs motor, 64,-/74,-

Viking line

Stockholm - Helsinki

  • Overtocht duur 16 uur.
  • Basisprijs overtocht 40,-/70,-
  • Prijs goedkoopste hut per persoon 21,-/48,-
  • Prijs auto, tot 7 meter 45,-/74,-
  • Prijs motor, 25,-/37,-

Stockholm - Turku

  • Overtocht duur 12 uur.
  • Basisprijs overtocht 40,-/70,-
  • Prijs auto, tot 7 meter 45,-/74,-
  • Prijs motor, 25,-/37
  • Prijs camper 2,4 meter hoog, max 12 meter lang 270,-/315

Tallinn - Helsinki

  • Overtocht duur 2,5 uur, meerdere overtochten per dag
  • Prijs overtocht 1 persoon 40,-/70,-
  • Prijs hut per persoon 21,-/48,-
  • Prijs auto, tot 7 meter 24,-/40,-
  • Prijs motor, 15,-

Lees verder

© 2012 - 2019 Ekke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ferry overtocht ZwedenZweden wordt steeds populairder als vakantieland. Het glooiende landschap, bedekt met bossen en meren is prachtig. Maar…
Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Goedkoop vliegen naar Finland met Blue1Ben je van plan op eigen gelegenheid een rondreis te maken door Finland, of heb je een ticket geboekt bij SAS waarbij je…
Goedkoop reizen per ferry met Stena LineGoedkoop reizen per ferry met Stena LineReizen kan met het vliegtuig, maar dit is vaak niet al te goedkoop. Goedkoper kan het voor sommige bestemmingen met de b…
Helsinki, FinlandHelsinki, een van de mooiste steden aan de Oostzee. En zeker een stad die een bezoek waard is, al is het alleen maar om…
Zweden / SverigeZweden is het grootste land van Scandinavië en is onderdeel van de Noordse Raad en de Europese Unie.
Bronnen en referenties
  • www.visitfinland.com
  • www.tallinksilja.com
  • www.finnlines.com
  • www.vikingline.fi

Reageer op het artikel "Ferry overtocht Finland"

Infoteur: Ekke
Gepubliceerd: 13-08-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Overtochten
Schrijf mee!