InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Europa > Ferry's en bruggen in en naar Denemarken

Ferry's en bruggen in en naar Denemarken

Denemarken wordt gezien als de poort naar Noord-Europa. Het land bestaat uit een schiereiland en een aantal grote hoofdeilanden. Deze zijn met elkaar verbonden door bruggen en ferry's. Vanuit Kopenhagen is er een brug naar Malmö in Zweden. Tussen Puttgarden in Duitsland en Rodby wordt gewerkt aan een tunnel, nu maken de ferry's van Scandlines hier nog de overtocht. Denemarken bestaat hoofdzakelijk uit het schiereiland Jutland en de drie grote eilanden Funen, Seeland, en Lolland, die samen met tal van kleinere eilanden de Deense archipel vormen. De hoofdstad Kopenhagen bevindt zich op het eiland Seeland. Seeland ligt het dichtst bij Zweden, de beide landen worden gescheiden door de Sont.

Denemarken

Routes

Om in de grote plaatsen van Denemarken te komen of via Denemarken naar Zweden of Noorwegen te reizen zijn er een aantal belangrijke routes door het land. Welke route naar welke stad of haven leidt wordt hieronder opgesomd, tevens wordt aangegeven welke overtochten men dient te maken of welke tolbruggen men onderweg passeert. Een indicatie van de kosten van deze overtochten of bruggen zijn onderaan dit artikel te vinden. Het betreft de prijzen van 2015.

E45

De E45 is de snelweg die van zuid naar noord over het schiereiland Jutland loopt. De snelweg komt bij Flensburg, Duitsland het land binnen, loopt dan via plaatsen Kolding en Aarhus naar Aalborg. Vanaf Aalborg splitst de weg zich naar de havensteden Frederikshavn en Hirtshals in het uiterste noorden. Van hieruit kan men de ferry naar Noorwegen of Zweden nemen.

E20

Deze west oost verbinding begint in het westen bij Esbjerg en loopt via Kolding, waar de kruising met de E45 ligt, via Odense naar Koge. Tussen Odense en Koge wordt de Grote Belt gekruist met de Grote Beltbrug, dit is een tolbrug. Tussen Koge en Kopenhagen maken de E20 en de E47/55 gebruik van dezelfde weg. Hierna buigt de E20 af richting Malmö in Zweden via de Sontbrug. Ook dit is een tolbrug. Deze route is de enige route waarmee men zonder gebruik te maken van veerboten naar Zweden kan rijden.

E47/55

Deze gecombineerde snelweg begint met een overtocht per ferry vanuit Puttgarden, Duitsland. De boot komt aan in de havenstad Rodby. De E47/55 is de belangrijkste verbinding tussen de oostelijke eilanden Seeland, Falster en Lolland. De route voert van Rodby, via Falster naar Kopenhagen en door naar Helsingor waar de ferry naar Helsinborg in Zweden vertrekt.

Bruggen en overtochten

Grote Beltbrug

De kosten voor een enkele reis bedragen voor alle voertuigen tot 3 meter lang 18,-, voor alle voertuigen tussen 3 en 6 meter lang 33,- en 50,- voor alle auto's of combinaties langer dan 6 meter. Campers tot 10 meter en lichter dan 3500kg betalen 99,-, daarboven 157,-. Betalen kan in euro's, wisselgeld ontvangt men in Deense kronen. De brug is 24 uur per dag geopend.

Sontbrug

De kosten voor een enkele reis bedragen 47,- voor een normale auto (tot 6 meter) en 94,- voor een auto met aanhanger. Een enkele reis met de motor kost 25,-. Betalen kan in euro's, wisselgeld ontvangt men in Zweedse of Deense kronen. De brug is 24 uur per dag geopend.

Overtocht Puttgarden-Rodby

De prijzen zijn afhankelijk van het seizoen en afhankelijk van de mate van flexibiliteit die men wenst. De prijs voor een ticket dat van tevoren online is geboekt met een vaste tijd kost bijvoorbeeld 39,- terwijl voor een flexibeler tarief 78,- of zelfs 94,- moet worden betaald. Auto's langer dan 6 meter betalen 20,- toeslag, langer dan 8 meter 40,-.
Voor alle tickets geldt dat de auto niet langer dan 10 meter mag zijn en maximaal 9 personen mee mogen.

Overtocht Puttgarden-Rodby en Helsingor-Helsingborg

Ook hier geldt dat de prijzen afhankelijk zijn van het seizoen en afhankelijk van de mate van flexibiliteit die men wenst. De prijs voor een ticket dat van tevoren is geboekt met een vaste tijd kost bijvoorbeeld 80,- terwijl voor een flexibeler tarief 100,- of zelfs 125,- moet worden betaald. Auto's langer dan 6 meter betalen 20,- toeslag, langer dan 8 meter 40,-.

Lees verder

© 2012 - 2017 Ekke, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Ferry overtocht ZwedenZweden wordt steeds populairder als vakantieland. Het glooiende landschap, bedekt met bossen en meren is prachtig. Maar…
Goedkoop reizen per ferry met Stena LineGoedkoop reizen per ferry met Stena LineReizen kan met het vliegtuig, maar dit is vaak niet al te goedkoop. Goedkoper kan het voor sommige bestemmingen met de b…
Ferry overtocht FinlandFinland, bekend als het land van de duizend meren, ligt in het noord-oosten van Europa. Finland is bekend om zijn pracht…
Fehmarn Belt Tunnel, langste afgezonken tunnel ter wereld!Fehmarn Belt Tunnel, langste afgezonken tunnel ter wereld!De Deense regering heeft onlangs het licht op groen gezet voor de aanleg van een immense tunnel tussen het Deense eiland…
Bronnen en referenties
  • www.visitdenmark.nl
  • www.scandlines.eu

Reageer op het artikel "Ferry's en bruggen in en naar Denemarken"

Infoteur: Ekke
Laatste update: 29-12-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Europa
Special: Overtochten
Schrijf mee!