InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Timesharing: wat koop je er mee?

Timesharing: wat koop je er mee?

Een tiental jaar geleden werd timesharing erg populair. Zowel in de Verenigde Staten als Europa groeiden bedrijven die timesharing aanboden als paddestoelen uit de grond. Maar wat is timesharing nu precies?

Wat is timesharing?

Met timesharing koopt de consument het recht om een stukje vastgoed tijdens een deel van het jaar te bewonen. Meestal zal het tijdstip van bewonen vastgelegd worden. Je bent dus met een hele groep mensen mede-eigenaar van éénzelfde stukje vastgoed. Timesharing is dus niet echt terug te brengen tot kopen of huren, het bevindt zich een beetje in de schemerzone op juridisch vlak.

Voor- en nadelen van timesharing

Voordelen
1. Heel veel mensen dromen van jongsaf al van een eigen stekje in het buitenland. Financieel is dit jammer genoeg niet haalbaar. Dankzij timesharing kan deze droom wel werkelijkheid worden omdat de aankoopprijs wordt verdeeld tussen verschillende mede-eigenaars
2. Niet alleen de aankoopprijs kan flink doorwegen op het gezinsbudget, eveneens de jaarlijkse kosten. Jaarlijkse kosten bestaan onder andere uit onderhuidswerken, belastingen, ... Ook deze worden verdeeld onder de verschillende eigenaars, waardoor de financiële druk een pak lager is!
Doordat er gans het jaar iemand aanwezig is kan leegstand voorkomen worden. Gebreken kunnen onmiddellijk worden vastgesteld en zo worden onaangename verrassingen vermeden.

Nadelen
1. Het gevaar schuilt hem vooral in de lepe verkooptrucs die worden toegepast. Verkopers goochelen met contracten en stellen timesharing voor als een goede belegging of een strict eigendomsrecht. Dit is helemaal niet het geval!
2. Wees steeds alert voor aggresieve verkopers. Men probeert mensen te lokken met onder andere gratis vakanties, waar het hen enkel te doen is om de onwetende consument een contract te doen tekenen. Verkopers stellen timesharing zeer rooskleurig voor. Als een goed dat makkelijk en met winst te verkopen is. Hou dus rekening met volgende punten:

Is de ligging van het pand aantrekkelijk vanuit toeristisch oogpunt?
Als je pand te ver van de stad, strand of openbaar vervoer ligt, kan dit een negatieve invloed hebben op de verkoopprijs wanneer men het contract wenst door te verkopen.

Zijn de gekozen weken in het contract in het toeristisch hoogseizoen?
Weken in het laagseizoen zijn natuurlijk veel minder makkelijk verhandelbaar dan weken in het hoogseizoen. Denk dus niet alleen aan welke weken voor jezelf het meest haalbaar zijn.

Zijn er extra jaarlijkse kosten?
Sommige firma's durven in de kleine lettertjes meerkosten aanrekenen onder het mom van 'administratieve kosten' of 'beheerskosten'. Neem deze steeds mee op in je begroting en bekijk het totale kostenplaatje om niet voor onaangename verrassingen te staan.

Moet ik de betreffende firma een percentage betalen bij doorverkoop?
Kijk steeds na of dit het geval is. Sommige firma's laten blijken dat timesharing een gouden investering is. Wat ze er niet bijvertellen is dat ze bij doorverkoop dikwijls een percentage eisen van de verkoopprijs.
3. Daarnaast beloven verkopers dat de contracten zeer gemakkelijk doorverkocht kunnen worden. Volgens hen zijn er heel het jaar door vele mensen op de markt die maar al te graag je contract overnemen. Geloof dit zeker en vast niet. Vele kopers blijven zo achter met een zware financiële opdoffer en hebben zo een onverkoopbaar contract in handen.

Zwarte lijst

Bij het aangaan van een contract is het aangeraden om eerst advies in te winnen bij een consumentenorganisatie. Zij beschikken over heel veel praktische informatie en eventueel een juridsche bijstand. Zij houden zelf ook een zwarte lijst bij van eventuele firma's die er foute en aggresieve verkoopstechnieken op nahouden. Hierdoor kunnen heel wat problemen vermeden worden.
© 2011 - 2017 Boer_staf, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Goedkoop op vakantie, ruilen van huisDe uitgaven aan een vakantie zijn afhankelijk van uw bestemming en de manier van op vakantie gaan. U kunt redelijk goedk…
Geen geld voor vakantie, maar wel op vakantieGeen geld voor vakantie, maar wel op vakantieIn de zomervakantie een paar weken op vakantie, kost u eenvoudig een paar duizend euro. Met enige moeite kunt u geld bes…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Op vakantie met een laag budgetOp vakantie met een laag budgetNiet iedereen kan een paar duizend euro besteden aan een vliegvakantie naar de zon met een gezin. Acht dagen naar de zon…
Tips om goedkoop op vakantie te kunnen gaanWie wil er nu niet op vakantie? In de zomer het liefst naar een lekker warm land aan het stand liggen, in de winter op w…

Reageer op het artikel "Timesharing: wat koop je er mee?"

Infoteur: Boer_staf
Gepubliceerd: 13-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!