InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips voor vakantieveilingen

Tips voor vakantieveilingen

Tips voor vakantieveilingen Op het internet zijn inmiddels meerdere websites actief die gericht zijn op het veilen van vakanties, hotelkamers en attracties. U kunt meedoen met de veiling vanaf 1, maar de meeste veilingen hebben een hogere startprijs. Op de veilingssites kunt u grote besparingen realiseren, maar u moet er niet zondermeer vanuit gaan dat u op deze manier een hoge korting krijgt. De Consumentenbond heeft eind 2011 onderzocht in hoeverre het voordelig was om via één van de vakantieveilingen te boeken. In bepaalde gevallen werden er grote voordelen behaald tot wel 75 procent in vergelijking met de reguliere manier van boeken, maar in andere gevallen werd er gewoon teveel betaald.

Onderzoek Consumentenbond

De Consumentenbond heeft de volgende vijf websites van vakantieveilingen onderzocht:
  • Hotelkamerveiling.nl
  • Vakantieveilingen.nl
  • D-reizen.nl
  • Uitstapjesveiling.nl
  • Veilingreus.nl

Uit het onderzoek blijkt dat er voornamelijk hoge kortingen gerealiseerd kan worden op het boeken van hotelkamers. De prijzen bij Hotelkamerveiling.nl lag gemiddeld 60 procent lager in vergelijking met het boeken bij het hotel rechtstreeks. Grote voordelen zijn er ook te realiseren voor dagjes uit. Het voordeel blijkt gemiddeld ongeveer 47 procent te zijn. Echter via acties zijn vaak vergelijkbare voordelen te behalen.

Voordeel realiseren door goed op te letten en te vergelijken

Voordat u via een vakantieveiling gaat bieden, moet u eerst weten wat de gebruikelijke prijzen zijn waarvoor u de vakantie kunt boeken. Dit kunt u eenvoudig achterhalen door op het internet te speuren naar de laagste prijs voor het betreffende arrangement is de gewenste periode. U moet ook goed proberen te achterhalen waar u op gaat bieden. Na de vergelijking weet u wat u maximaal moet gaan bieden. Nu moet u nog geluk hebben dat andere bieders niet zo ver wensen te gaan met hun biedingen.

Let op de data waarvoor het aangekochte geldt

U moet goed weten wat u gaat kopen, voordat u gaat bieden. Hotelkamers kunt u vaak voor een aantrekkelijke prijs winnen, maar wanneer kunt u de hotelkamer werkelijk reserveren? Dit speelt vooral als u op zoek bent naar een hotel voor een bepaalde periode.

Wat zijn de bijkomende kosten, nadat u gewonnen hebt?

De website die de veiling organiseert moet ook nog aan de veiling verdienen. Zoek vooraf uit wat de website doorberekend aan kosten. De bijkomende kosten voor het boeken van een vakantie kan maar liefst oplopen tot een bedrag van 63.

Volg de veilingen eerst een paar dagen

Bij het bieden op vakanties, moet u goed op de hoogte zijn van de prijzen. Vandaag kunnen de biedingen op een vakantie oplopen tot 500, terwijl dezelfde vakantie gisteren nog geveild is voor een bedrag van 400. Door de veilingen eerst een paar dagen te volgen, weet u ook wat u kunt verwachten.

De vakanties worden geveild in de laatste minuten

De veilingen die als eerste aflopen, zullen de meeste aandacht krijgen. Veilingen lopen vaak vanaf 1, maar zodra de sluitingstijd dichter bij komt, zullen steeds meer mensen in willen springen op het voordeel. U moet zichzelf dus niet te vroeg rijk rekenen.

Maak screenshots van waar u op geboden hebt

Vanaf het moment dat de veiling sluit, gaat de vakantie naar de hoogste bieder. De veiling wordt vervolgens verwijderd van de website. U krijgt wel een bevestiging in mail van hetgeen u gekocht hebt, maar zorg voor screenshots om aan te kunnen tonen waar u op gebonden hebt. Hetgeen u werkelijk krijgt, moet wel overeenkomen met het arrangement waar u op geboden hebt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Consumentenbond.nl

Reageer op het artikel "Tips voor vakantieveilingen"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 05-12-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!