InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Wat is een pleisterplaats of TOP?

Wat is een pleisterplaats of TOP?

Wat is een pleisterplaats of TOP? Tegenwoordig wordt het woord ‘pleisterplaats’ steeds meer gebruikt in Nederland. Een ander woord voor de pleisterplaatsen zijn de zogenaamde TOP’s, toeristische overstappunten. In dit artikel staat beschreven wat pleisterplaatsen of TOP’s precies zijn, waar u ze vinden kunt en natuurlijk wat er te doen is op een pleisterplaats of TOP.

Wat is een pleisterplaats?

Een pleisterplaats is een plaats in een gebied waar bezoekers langs kunnen komen. Dit kunnen allerlei soorten mensen zijn, wandelaars, fietsers of mensen met de auto. Ook is vaak jong en oud welkom op een pleisterplaats. Vaak zijn pleisterplaatsen in toeristische gebieden gelegen, aangezien er dan meer toestroom van toeristen naar de pleisterplaats is. Op een pleisterplaats kunt u bijvoorbeeld even naar het toilet gaan, uitrusten, en een hapje en een drankje pakken. De activiteiten die een pleisterplaats aanbiedt zijn vaak erg divers, en per pleisterplaats verschillend. De basisfaciliteiten van de pleisterplaatsen zijn vaak de activiteiten die net zijn beschreven, naar het toilet kunnen gaan, uit kunnen rusten en eten en drinken. Over de activiteiten wordt verderop in dit artikel meer informatie gegeven.

Wat is een TOP?

TOP is een afkorting van toeristisch overstappunt. TOP’s zijn redelijk nieuw in Nederland. TOP’s zijn te herkennen aan een standbeeld of kunstwerk in de vorm van een spriet met een blad eraan. Soms wordt een TOP aangegeven met een soort pilaar gevuld met stenen en een zilveren punt bovenop. Voor de TOP’s zijn websites en fietsroutes te vinden, de routes gaan van de ene TOP naar de andere TOP, zo werken deze TOP’s met elkaar samen.

Hieronder is een voorbeeld van een kunstwerk waaraan een TOP herkend kan worden weergegeven:

TOP in Nieuwkoop / Bron: ZHBT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)TOP in Nieuwkoop / Bron: ZHBT, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wat is het verschil tussen een pleisterplaats en een TOP?

Een pleisterplaats kan iedere ondernemer beginnen, en ook iedereen kan zichzelf een pleisterplaats noemen. Als men maar toeristen op zijn of haar erf wil ontvangen. Een TOP gaat uit van de overheid. TOP’s zijn onderling verbonden, niet iedereen kan zomaar een TOP beginnen door een paal in de vorm als de foto hierboven staat weergegeven in de grond te slaan. Een TOP is dus een stuk ingewikkelder, vaak zit hier ook geen ondernemer achter maar de overheid.

Activiteiten op een pleisterplaats of TOP

Bij een TOP zit meestal een horecagelegenheid in de buurt. Ook is er een mogelijkheid om uit te rusten en te ontspannen. In sommige gevallen kan men de elektrische fiets opladen en vaak is er een routekaart aanwezig bij de TOP. Bij enkele TOP’s zijn speeltoestellen aanwezig, dit is niet altijd het geval.

Een pleisterplaats kan verschillende activiteiten aanbieden, per landschap en pleisterplaats is dit verschillend. De ene pleisterplaats verhuurt fietsen of kano’s, de andere biedt workshops aan of heeft een bed en breakfast of restaurant. Sommige pleisterplaatsen hebben een kleine kinderboerderij op het erf en wat speeltoestellen, andere pleisterplaatsen zijn erg eenvoudig.

De activiteiten op een pleisterplaats of TOP zijn dus erg divers, maar de activiteiten hebben gemeen dat ze altijd recreatief zijn en gericht zijn op toeristen.

Als u een pleisterplaats tegenkomt, schroom niet en ga even langs om even te rusten en wat te eten en te drinken, u bent van harte welkom.
Gerelateerde artikelen
Vakantiebestemming de AchterhoekVakantiebestemming de AchterhoekVakantiebestemming de Achterhoek. Het is ieder jaar weer een klus om de vakantiebestemming te bepalen. De Achterhoek is…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Een appartement huren aan de Belgische kustDe Belgische kust is nog steeds een populaire vakantiebestemming voor binnen- en buitenlanders. Kies je logies zorgvuldi…
Canarische Eilanden: Vakantie en reizen op de Islas CanariasOp de Canarische Eilanden is het altijd lente. Het klimaat is er ideaal, zacht en toch warm. Bovendien is er voor elk wa…
Werken in de reiswereldWerken in de reiswereldWerken in de reiswereld is uitdagend, afwisselend en doet een beroep op diverse eigenschappen waaronder organisatietalen…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat is een pleisterplaats of TOP?"

Infoteur: Dobel
Gepubliceerd: 30-10-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!