De vakantie-koffer: wat shoppen we ervoor en wat kost het?
Inpakken en wegwezen. In vakantietijd is dat ons nationale motto. Maar wat stoppen we in de koffer aan kleding? Krijgen we het er allemaal ingepropt? Moet er last minute nog iets gekocht worden? En wat mag het kosten? Outlet Batavia Stad deed onderzoek onder duizend Nederlanders. Met soms opmerkelijke resultaten.
Inpakken en wegwezen. Dat is het motto in vakantietijd. Maar hoe goed zijn we eigenlijk in inpakken? Volgens onderzoek van fashion outlet Batavia Stad onder duizend Nederlanders zit dat wel goed. Nederlanders zijn volgens die gegevens snelle en goed georganiseerde inpakkers.
Topper bij het aankopen: vakantiekleding
Wat kopen we graag en vaak vantevoren? Vakantiekleding natuurlijk! 62% van de ondervraagde Nederlanders koopt vakantiekleding, maar we geven er gemiddeld niet meer dan 50 tot 100 euro aan uit. Veel van deze kleding lijkt nog op het laatste moment te hebben ontbroken. Want we pakken de nieuwe aankopen gemiddeld pas één dag voor vertrek in.
Inpak-talent: groot (vinden we zelf)
Nederlanders zien zichzelf wel als inpak-talenten. Liefst 90% van de respondenten noemt zichzelf een ‘goede inpakker’. Het merendeel van de Nederlanders geeft zichzelf als cijfer zelfs een 8 voor inpaktalent! Opvallend is dat dat vaker vrouwen zijn dan mannen. 41% van de vrouwen gunt zichzelf een 8, bij de mannen is dit maar 29%. Waarom zijn we zulke inpak-talenten? Op nummer één van de argumenten staat 'alles past goed in de koffer', op positie nummer twee 'ik/we nemen genoeg kleding mee' en als derde staat het feit dat 'de kleding netjes wordt ingepakt'. Wat is de reden dat we onszelf ook weleens een 5 of lager op het rapport geven? Het antwoord op die vraag is, dat we te veel kleding in de koffer proppen..
Slimme setjes-truc
Als je het hebt over die 62% van de Nederlanders die speciale vakantiekleding koopt. Wat is dan onmisbaar? Vrijetijdskleding (86%), badkleding (62%), sportkleding (22%), trekking/outdoorkleding (21%) en avondkleding (15%). Het zal niet zo verrassend zijn dat jonge vrouwen tussen de 18 en 34 jaar het meest bewust inpakken. 22% van hen geeft aan van te voren bijpassende setjes in te pakken voor overdag en ’s avonds. Dat is sowieso een slimme truc: stal op je bed uit wat je per dag aan combinaties zou kunnen maken, afhankelijk van je vakantieperiode. Helpt!
Wat mag het kosten?
Gemiddeld besteden we dus 50 tot 100 euro aan vakantiekleding. Een kwart van de Nederlanders komt zelfs op 100 tot 150 euro. Minder voor de hand liggend is dat het vooral mannen zijn die een bedrag van tussen de 100 en 150 euro spenderen dan vrouwen (29% tegenover 25%). En waar slagen we voor de vakantie-outfit? Vooral bij grote winkelketens (68%) en luxe warenhuizen (38%). Toch slaagt bijna een op de drie op 'kleine schaal' bij boetiekjes (28%). Een vijfde haalt betaalbare luxe bij fashion outlets (19%). Is het zo genoeg? Nee dus. Nota bene 80% van de Nederlanders koopt kleding op de vakantiebestemming. Dat zijn wel kleine bedragen, van tussen de 0 en 50 euro.
Hoe modieus zijn we?
't Blijft nogal stereotiep dat vooral vrouwen gevraagd wordt hoe modieus ze op vakantie gaan. Zeker als je op vakantie om je heen kijkt en het aantal fantasieloze T-shirts en hemeltergend slecht passende shorts turft. Maar goed, toch geven we de resultaten maar even. Uit het onderzoek van Batavia Stad blijkt dat niet minder dan 67% van de vrouwen zegt noch op vakantie noch thuis met mode bezig te zijn. Ook zoeken vrouwen het volgens het onderzoek op vakantie niet méér in het 'componeren' van leuke kledingsetjes dan thuis (52%). Toch nog een op de vijf ofwel 18% van de Nederlandse vrouwen zoekt wél leuke setjes uit. 7% is meer met mode bezig op vakantie dan thuis. Bijna de helft, en wel 46% van de Nederlandse vrouwen durft op vakantie meer uit te pakken met kleding. Natuurlijk hangt dat ook samen met de locatie (survivallen bijvoorbeeld vereist weinig modebewustzijn). Al met al gunt Nederlander zijn/haar eigen modebewustzijn op vakantie een 7. Of de andere nationaliteiten ter plekke het daarmee eens zijn, vermeldt het onderzoek helaas niet.
Ik ga op reis en ik neem mee...
- Stel, de koffer raakt kwijt op vakantie. Dan missen we onze bikini/ zwembroek het meest (23%)
- Hoe veel schoenen mee? De meeste mensen nemen drie paar schoenen (incl. slippers) mee op vakantie (41%)
- Alle shoppingverleidingen ter plekke ten spijt - Nederlanders houden zich keurig aan het gewichtslimiet voor de koffer. Gemiddeld nemen we meestal 15 tot 20 kilo bagage mee (39%)
- Vrouwen zijn met name tevreden over hun inpakkunsten omdat alles wat zij inpakken goed in hun koffer past (56%), ze genoeg kleding meenemen (49%) en netjes inpakken (49%)
- Mannen zijn vooral tevreden over het feit dat ze zó inpakken dat alles past (56%), en dat ze de juíste kleding meenemen (49%)
Het onderzoek: wie, wat en hoe?
Het hier besproken onderzoek is in opdracht van Batavia Stad Fashion Outlet uitgevoerd onder 1006 Nederlanders van 18 jaar en ouder. Het onderzoek is representatief op zowel geslacht als leeftijd en is uitgevoerd door Mediaxplain* Research. Mediaxplain* werkt uitsluitend met gecertificeerde (internationale) onderzoek- en veldwerkbureaus die zich committeren aan Esomar richtlijnen en zijn aangesloten bij de Nederlandse Marktonderzoeksassociatie (MOA). Dit borgt de garantie voor onafhankelijkheid en kwaliteit van de dataverzameling.