Op vakantie: overboekt in je hotel/appartement
De nachtmerrie van iedere vakantiegast: op de luchthaven van bestemming te horen krijgen dat het door jouw geboekte hotel volgeboekt is. Je wordt ergens anders heengebracht. Kan dat zomaar? En waar heb je dan recht op!
Je kent het wel. Je hebt maanden van tevoren geboekt om zeker te weten dat je in dat geweldige hotel terecht kan, denkt alles goed geregeld te hebben. En dan kom je aan op de luchthaven om te horen van de reisleiding dat je naar een ander hotel gebracht wordt. Je bent overboekt. Hoe kan dat! En vooral: hoe ga je ermee om en waar heb je recht op.
Hoe wordt een overboeking veroorzaakt?
In tegenstelling tot wat de meeste mensen denken wordt een overboeking in 99% van de gevallen NIET door de reisorganisatie veroorzaakt maar door het complex zelf. Een reisorganisatie sluit een contract af met het complex over hoeveel kamers ze afnemen per week.
Er zijn 2 soorten contracten:
Garantie accommodatie:
De reisorganisatie huurt deze kamers, en betaald ze ongeacht of ze er gasten voor kunnen vinden. Bij leegstand moet de reisorganisatie dus evengoed voor de kamers betalen. Een groot risico, maar wel fijn voor lage last-minute prijzen. Een reisorganisatie zal er alles aan doen om de reeds betaalde kamers vol te krijgen. Ook fijn: een reisorganisatie zal nooit eigen kamers overboeken, en een complex pleegt contractbreuk als zij de kamers aan een ander verhuren. Dus het risico op overboeking in garantie accommodatie is nihil.
Non-garantie accommodatie:
De reisorganisatie neemt een optie op een aantal kamers. Pas ná boeking van gasten wordt de definitieve reservering gemaakt. Financieel voor de organisatie een lager risico, en daarom is het grootste deel van de te boeken reizen non-garantie accommodatie. Meerdere organisaties werken met dezelfde contracten. En daar komt het probleem, want het hotel loopt hierdoor een financieel risico. Geen gasten=geen betaling. Een complex rekent altijd op een bepaald percentage annuleringen, dus ze “verhuren” dezelfde kamers aan meerdere organisaties. Geen probleem…totdat er minder annuleringen of meer definitieve boekingen binnenkomen dan verwacht. Dan zijn er minder kamers beschikbaar dan definitieve boekingen en zullen er toeristen overgeboekt moeten worden naar een ander complex. En dat is dus een overboeking.
Hoe voorkóm je een overboeking
Echt voorkómen kan je een overboeking niet. Vroeg reserveren heeft geen effect. Een overboeking kan op de dag van aankomst pas bekend worden. De beste manier om te voorkómen dat je overboekt wordt is door het boeken van garantie accommodatie. Daarbij is de kans het laagst om overboekt te worden.
Hoe wordt je geïnformeerd
Afhankelijk van wanneer de overboeking bekend wordt zijn er meerdere manieren om u te informeren. Afhankelijk daarvan zijn je rechten ook anders!
- Thuis: Je wordt door je reisbureau geïnformeerd over de overboeking en het aangeboden alternatief.
- Op de luchthaven: De hostess/reisleider van je reisorganisatie informeert je. Je zal naar het alternatieve complex gebracht worden.
- Bij het inchecken aan de receptie: De receptionist of hotelmanager informeert en regelt vervangende accommodatie en vervoer ernaartoe.
Hoe kan je het beste reageren
- Thuis: Check goed of je akkoord wil gaan met de aangeboden accommodatie en evt. vergoeding(en). Als je accepteert, vervalt op plaats van bestemming je recht op klagen! Je reis verschuiven of annuleren is ook een mogelijkheid, maar let wel: het kan zijn dat je niet je gehele reissom vergoed krijgt. Bel daarvoor je annuleringsverzekering.
- Op de luchthaven: Je hostess/reisleider is alleen maar de boodschapper. Reageer je woede en teleurstelling niet op hem/haar af. Vergeet niet: als je onverwachts naar het ziekenhuis of politie moet, dan is diezelfde hostess/reisleider je enige hulp. Je wil dus een goede relatie behouden. Spreek met de hostess/reisleider af dat je het complex eerst wil zien. Spreek af dat mocht de ligging/het complex niet naar wens zijn, dat je hem/haar dezelfde dag nog op het noodnummer zal bellen om te overleggen.
- Bij de receptie: Het complex had de reisorganisatie in moeten lichten. Accepteer het alternatief niet zomaar. Bel direct het noodnummer van je hostess/reisleider. Hij/zij zal je dan verder kunnen begeleiden en adviseren.
Wat zijn je rechten
Heel belangrijk! Indien je reisorganisatie GEEN lid is van de ANVR, dan hangt het van de service van de organisatie af of ze je een beter/slechter alternatief en/of vergoeding geven. Check dus altijd of je reisorganisatie lid is van de ANVR.
Het alternatief
in alle gevallen moet het aangeboden alternatieve complex qua prijs vergelijkbaar of beter zijn dan het door u geboekte complex. Geen enkel complex is identiek aan het door u geboekte, dus het kan zijn dat u ergens in moet leveren (bijv. de afstand naar het strand, of een minder uitgebreid restaurant). Indien dit het geval is hoort daar een vergoeding tegenover te staan. Bijv. vergoeding bus/taxikosten naar het strand, of een upgrade van B&B naar half pension. Het kan ook gebeuren dat het alternatieve complex helemaal geen restaurant of zwembad heeft terwijl u juist daarvoor geboekt had. Als het alternatieve complex naast of vlakbij het oorspronkelijke complex ligt kan het mogelijk gemaakt worden dat u in dat geval gebruik kan maken van de faciliteiten van het oorspronkelijk geboekte complex.
Vergoeding
het is waar dat je recht hebt op een zogenaamde overboekingsvergoeding. Dit hoeft echter geen geldelijke vergoeding te zijn. Indien u naar een duurder complex gebracht wordt, zult u geen extra’s meer krijgen. Je kan natuurlijk niet verwachten dat je reissom verdubbeld wordt in waarde… Andere alternatieven voor vergoedingen zouden kunnen zijn: een fles wijn en een fruitmand, upgrade naar vol pension, een gratis excursie of één of meerdere dag (en auto of scooterverhuur).
Accepteren
Ben je het niet eens met het geboden alternatief: accepteer dan niet!!!! De reisleiding zal dan op zoek gaan naar een alternatief complex en/of een andere vorm van vergoeding. Let wel: dit is niet altijd dezelfde dag mogelijk. Zeker in het hoogseizoen kan het zelfs zijn dat alles volgeboekt zit en dat er echt geen andere kamer ergens vrij is. In dat geval zal er een hogere vergoeding aangeboden worden, bijv. een dag autohuur erbij of vol pension. Indien je het alternatief in combinatie met de evt. vergoeding accepteert vervalt je recht van klagen. Bedenk voor jezelf wat realistisch is om te vragen. Vind je dat er te weinig gedaan wordt als vergoeding? Vraag dan de hostess/reisleider om dat ene dat je vakantieplezier weer helemaal goed zou maken. Bijvoorbeeld een dagje autohuur of gratis kaartjes voor het waterpark. Als hij/zij het met je eens is dat de vergoeding wel erg weinig is dan kan het best zijn dat de reisorganisatie je daarin tegemoet kan komen. Maar natuurlijk alleen als dat realistisch is.
Klachtenformulier
Totaal niet tevreden, en er wordt geen acceptabel alternatief geboden? Dan kun je om een ANVR klachtenformulier vragen bij de hostess/reisleider. Doe dit indien mogelijk de eerste dag van de vakantie. Hoe langer je wacht, hoe minder rechten je hebt. Let wel: indien de reisorganisatie een goed alternatief of zelfs verschillende alternatieven geboden heeft, maar je wilt niets accepteren, dan zal de klacht mogelijk niet gehonoreerd worden. Klagen is een recht, maar het is ook je plicht om mee te werken en te helpen zoeken naar een gulden middenweg. (
Tips over klagen/je rechten tijdens je vakantie)
Bedenk voor jezelf wat voor jou belangrijk is op je vakantie: je vakantieplezier of klagen? Wil je echt je eerste dag of zelfs je hele vakantie vergallen door te lopen mokken dat je niet in dat ene complex zit? Of wil je gewoon lekker genieten van je vakantie… Een overboeking is heel erg vervelend, maar laat je vakantie er niet door bederven!