Overboeking, vertraging en annulatie van de vlucht
Bij lange vertragingen of annuleringen van vluchten kan u recht hebben op een vergoeding of de terugbetaling van uw ticket. Maar wat moet u doen en hoe krijgt u een vergoeding bij vertraging of annulering van uw vliegreis? Hier volgen enkele tips die u verder kunnen helpen, zodat u niet voor onaangename verrassingen komt te staan.
Overboeking, vertraging en annulatie
Waar hebt u recht op
Bij lange vertragingen, annuleringen of een terugbetaling van het ticket zal de compensatie tussen de 125,00€ en 600€ bedragen. Deze bedragen zijn afhankelijk van de afstand van de vlucht en de duur van de vertraging. Indien de vertraging meer dan vijf uur is en u van de reis afziet, kan u een terugbetaling van uw ticket vragen. Voor bijstand of een schadevergoeding moet u bij uw touroperator aankloppen.
Schadevergoeding vastleggen
In geval van overboeking, vertraging of annulatie van de vlucht zijn er twee internationale wetgevingen, de Europese verordening en het Verdrag van Montreal, die vastleggen welke schadevergoeding en eventueel de bijkomende interesten een luchtvaartmaatschappij of de touroperator verschuldigd is.
De Europese verordening: vergoedingsregels
Deze wetgeving schrijft een automatische vergoeding voor. Dit betekent dat de reiziger zijn schade, tengevolge van vertraging, overboeking of annulatie van de vlucht niet moet bewijzen. De Europese verordening is enkel geldig indien het gaat om volgende vluchten:
- een vlucht vanuit een luchthaven binnen de EU en een vlucht
- een vlucht naar een Europese bestemming en verzorgd door een Europese luchtvaartmaatschappij
Indien de vlucht vertraagd is met minstens:
- twee uur voor een vlucht van minder dan 1500 km.
- drie uur voor een vlucht binnen de EU van meer dan 1500 km of een intercontinentale vlucht van 1500 km tot 3500 km.
- vier uur voor een andere vlucht.
Krijgt u gratis maaltijden, verfrissingen, twee telefoontjes, fax of é-mail. Als de vlucht pas de volgende dag vertrekt mag u gratis overnachten. Bij minstens vijf uur vertraging mag u ook uw ticket kosteloos annuleren.
Indien de vlucht overboekt is: zal de luchtmaatschappij eerst vragen wie er bereid is om zijn plaats af te staan, dit in ruil voor een overeen te komen compensatie. Indien u echter niet met de vlucht mee kunt mag u kiezen tussen de annulatie van de vlucht en een alternatief vervoermiddel. U hebt dan ook recht op een compensatie van ongeveer 250€ tot 600€, dit naargelang de afstand van de vlucht. U kunt wel een hogere vergoeding krijgen als u kunt aantonen dat uw schade meer bedraagt dan het voorgestelde bedrag.
Indien de vlucht geannuleerd wordt: dan zullen de regels zijn hetzelfde zoals overboeking maar er wordt geen vergoeding toegekend indien de annulatie twee weken voor de afreisdatum werd medegedeeld of indien u op een andere vlucht werd geboekt en u hoogstens vier uur later ter bestemming brengt.
Het Verdrag van Montreal: vergoedingsregels
Deze wetgeving voorziet een schadevergoeding van 4150 STR*. Om daar recht op te hebben moet u wel de geleden schade kunnen aantonen, wat niet altijd eenvoudig is. Indien de vlucht aan de voorwaarden van de Europese wetgeving en het Verdrag van Montreal beantwoordt, dan kunt u beide schadevergoedingen cumuleren. Het verdrag Van Montreal is enkel geldig indien het gaat om volgende vluchten:
- Een vlucht vanuit en naar een land dat het Verdrag van Montreal heeft goedgekeurd
- Een vlucht die verzorgd wordt door een Europese luchtvaartmaatschappij, ongeacht de plaats van vertrek en landing
Indien er een probleem is met de bagage: krijgt u een vergoeding van de schade die u kunt bewijzen (maximum 1000 STR)
Indien de vlucht vertraagd is: krijgt u een vergoeding van de schade die u kunt bewijzen. (maximum 4150 STR)
Indien de vlucht overboekt of geannuleerd is: en als u op een andere vlucht werd geboekt, hebt u recht op dezelfde vergoeding als bij een vertraging.
Schadevergoeding bagage
Indien uw bagage verloren of beschadigd is, zal de luchtvaartmaatschappij verplicht zijn om u daarvoor te vergoeden. Meestal wordt de bagage binnen enkele dagen teruggevonden en op de juiste bestemming afgeleverd, maar u mag toch nog een vergoeding vragen voor het geleden ongemak. Deze vergoeding is echter wel beperkt tot ongeveer 1060€ per persoon, tenzij u bij het inchecken aangifte hebt gedaan van een bijzondere waarde.
De meeste luchtvaartmaatschappijen leveren een pakket aan de gedupeerden om zich te verhelpen, terwijl anderen een redelijk bedrag aanbieden voor de meest noodzakelijke benodigdheden of betalen de onkosten later terug. Uw touroperator kan u helpen om de nodige stappen te nemen of om u te laten terugbetalen voor wat u noodgedwongen moest aankopen.
Hoe krijgt u een vergoeding
Om een schadeloosstelling te verkrijgen moet u wel kunnen bewijzen voor welk bedrag u schade hebt geleden. Dit kan aan de hand van de aankoopbon van de ter plaatse gekochte producten. Vervolgens moet u bij de bevoegde dienst op de luchthaven een verklaring invullen van het verlies, de diefstal of de beschadiging en een kopie krijgen. In geval van beschadiging moet uw klacht binnen de zeven dagen ook schriftelijk bevestigd worden aan de luchtvaartmaatschappij waarmee u vloog en aan de maatschappij waarbij u reserveerde. Voor verlies of diefstal moet dit binnen de 21 dagen bevestigd worden.
Uw verblijf is allesbehalve
In het hotel zijn verrassingen eveneens niet uitgesloten. Zo kan uw hotel bij aankomst volzet zijn of helemaal niet lijken op wat er in de brochure beschreven en afgebeeld stond. In zo’n geval kan u natuurlijk het hotel weigeren maar verlaat nooit het hotel op eigen houtje, want dit zal de zaak alleen maar verergeren. Indien er problemen zijn tijdens het verblijf, moet u contact opnemen met uw touroperator en hem de kans geven om het probleem op te lossen. Indien u echter niet tevreden bent over de oplossing moet u dit opnieuw melden aan uw touroperator. Komt u niet tot een overeenkomst dan kan u repatriëring vragen en een vergoeding voor de geleden schade.
De meest voorkomende klachten zijn:
- Dat het hotel niet over de beschreven faciliteiten beschikt die in de brochure vermeld stonden.
- Te kleine kamers, niet kindvriendelijk, lawaai van de snelweg, geen airco, geen bad maar een douche.
- Geen uitzicht op zee, maar uizicht op een parking of op een berg restafval met als gevolg nog eens last hebben van onaangename geurtjes.
- Renovatiewerken of een bouwvallig hotel dat dringend gerenoveerd moet worden.
- Onhygiënische kamers en versleten linnen.
- Defecte apparatuur: airco, radio, ijskast, douchekraan etc.
Dien klacht in op uw vakantiebestemming, want achteraf is het praktisch onmogelijk om een schadevergoeding te krijgen. Vergeet ook niet om van elke klacht een kopij te vragen en verzamel zoveel mogelijk bewijsstukken van alle stappen die u onderneemt: klachtenformulier, fax, e-mail, telefoonrekening, foto’s van defecte apparaatuur etc.
Een ander hotel krijgen
Indien het voorgestelde hotel niet over dezelfde faciliteiten beschikt, tot een lagere categorie behoort en minder goed gelegen is, dan hebt u het recht om het hotel te weigeren of u kunt het aanvaarden en een schadevergoeding vragen. Als men u een hotel voorstelt van een hogere categorie en daar een supplement voor aanrekent moet u dit zeker betwisten.
*1 STR betekent: speciaal trekkingsrecht en kwam begin maart 2008 overeen met ongeveer 1,06€