InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Prachtige gebieden aan zee en hun verleidelijke koraalriffen

Prachtige gebieden aan zee en hun verleidelijke koraalriffen

Prachtige gebieden aan zee en hun verleidelijke koraalriffen 71 procent van het aardoppervlak bestaat uit oceanen waarin ontzettend veel vissen, inktvissen, zeehonden, haaien en kwallen leven. De mooiste planten en dieren in de oceaan komen voor in de warme, ondiepe wateren van de koraalriffen. Daar leven prachtig gekleurde zee-engelvissen en vlindervissen. De meeste hotels liggen dan ook naast deze prachtige zeegebieden, het is dan ook erg geschikt om er op vakantie te gaan.

Algemeen

Walvissen, dolfijnen en bruinvissen hebben dieper water nodig. De meeste planten en dieren leven dicht onder het wateroppervlak. Het zonlicht dat daar doorheen dringt, zorgt voor de groei van microscopische kleine plantjes, zoals diatomeeën (kiezelwier). De dieren in de oceaan leven volgens een bijzonder voedselsysteem. Kleine zeedieren voeden zich met de kleine organismen en worden vervolgens door de iets grotere zeedieren opgegeten, die op hun beurt weer het voedsel vormen van roofdieren, zoals haaien.

Het leven in oceanen en zeeën wordt o.a. door verontreiniging ernstig bedreigd. Bovendien wordt er zoveel vis gevangen, dat er nauwelijks genoeg overblijft voor visetende zoogdieren zoals zeehonden en dolfijnen.

In open zee

De dieren in open zee hebben een gestroomlijnde lichaamsvorm (slank en zonder uitsteeksels), zodat ze snel kunnen vluchten, maar ook snel kunnen aanvallen. In open zee komen niet alleen allerlei vissoorten voor, maar ook kwallen en zoogdieren zoals zeehonden. Zeevogels, zoals de albatros en de stroomvogel, zoeken hun voedsel aan het wateroppervlak. Er zijn echt talloze beesten in de oceanen, van levensgrote tot microscopische beestjes:

Plankton

Er drijven miljarden kleine plantjes en diertjes in het zeewater, die plankton genoemd worden. De naam plankton is afkomstig van het Griekse planktos dat 'zwervend' betekent. Plankton vormt het voedsel vaan veel vissen en andere zeedieren.

Haring

Vroeger zwommen er zulke grote scholen haring in zeeën en oceanen, dat het voor de vissers een koud kunstje was om er honderden tegelijk binnenboord te halen. Maar door overbevissing wordt deze vissoort steeds schaarser.

Zandhaai

De haai is een van de meeste agressieve jagers in de oceaan. De felle zandhaai jaagt al voor zijn geboorte. De 10 tot 15 ongeboren zandhaaitjes in de baarmoeder eten elkaar namelijk op totdat er nog maar twee over zijn. Deze twee zandhaaien worden uiteindelijk geboren, waarna ze meteen wegzwemmen om op vis te gaan jagen. Zandhaaien kunnen 3,5 meter lang worden.

Zwaardvis

Deze jager dankt zijn naam aan zijn zwaardvormige, verlengde bovenkaak en is een van de snelste zeevissen. Als hij een aanval inzet, kan hij een snelheid van 95 km/u bereiken. De zwaardvis lijkt op de marlijn en de zeilvis. Hij verwondt zijn prooi door hem links en rechts met zijn zwaard te slaan, waarna hij hem verslindt.

Koraalrif

Koralen groeien meestal in ondiep water waarvan de temperatuur minstens 17°C, maar het liefst 20°C bedraagt. de meeste koralen bestaan uit levende wezens die op koralen bestaan uit kleine levende wezens die op kleine anemonen lijken. Ze maken een steenachtig, komvormig skelet om hun zachte lichaam. Als de koraaldieren sterven, smelten hun geraamten samen met die van andere zeedieren en vormen ze zo het tere gesteente van het koraalrif.

Continentaal Plateau

Rond de meeste grote stukken land loopt de zeebodem geleidelijk schuin af. Zo'n glooiend ondiep gebied wordt een continentaal plateau genoemd en is maximaal 200 m diep. Soms eindigt een continentaal plateau ineens veel dieper. Een continentaal plateau is rijk aan voedingsstoffen die vanuit de rivieren worden aangevoerd. Planten en dieren gedijen er goed, omdat het zonlicht door het oppervlak van het ondiepe water heen dringt.
Gerelateerde artikelen
Vroegboekkorting: goedkoop op vakantieVroegboekkorting: goedkoop op vakantieWil jij goedkoop op vakantie? Hoe vroeger je boekt, hoe goedkoper de vakantie doorgaans is. Wat zijn nou eigenlijk preci…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Kracmar, Pixabay
  • http://www.nrc.nl/wetenschap/article1994441.ece/Slib_schuurt_koraal_weg_bij_kust_Borneo
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Atlantische_Oceaan
  • http://zee-dieren.startpagina.nl/
  • http://members.chello.nl/fejanssens/index.htm

Reageer op het artikel "Prachtige gebieden aan zee en hun verleidelijke koraalriffen"

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 26-06-2017
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!