Club Med: voor de luxe all-inclusive vakanties
Wie Club Med zegt, zegt luxe. En enorme accommodaties in uitgestrekte Club Med gebieden. Maar vooral all-inclusive reizen. De organisatie van Club Med startte in 1950 met een uniek concept waarbij alles inbegrepen was. In het lagere marktsegment met strooien hutjes als inzet. Tot er andere kapers op de kust kwamen die all-inclusive de uitvinding van de eeuw vonden en dit ook gingen invoeren.
Luxe is wat de klok slaat bij Club Med
Toen kwam de ommekeer en stortte Club Med zich op het hogere segment. Luxe is nu wat de klok slaat bij Club Med en de klant met geld telt daar graag enkele duizenden euro’s voor neer.
Gérard Blitz: vacances tous empris
Club Méditerranée werd in 1950 opgericht door de Belgische zwemkampioen Gérard Blitz. Blitz bood als eerste des vacances tous compris of te wel vakanties waarbij alles was inbegrepen. Dit betekende vervoer, accommodatie, eten en entertainment. Alles voor één prijs. Alleen de drank die niet bij het eten werd gedronken moest wel apart afgerekend worden. Dit ging toen nog met kralenkettingen of bonnenboekjes die de reizigers in dat stadium konden aanschaffen. Overigens waren het in het begin vooral de jongeren waarop Blitz zijn concept baseerde. De jeugd die net de oorlog achter de rug had moest kunnen genieten van elkaar terwijl er voldoende mogelijkheden waren om sport te bedrijven en te genieten van een land of een omgeving.
Hutjes van stro op Mallorca
Club Med startte met huisjes van stro op het strand van Alcoedia op Mallorca. Vijf jaar later zat de formule al op
Tahiti met dezelfde hutjes van stro.
Gilbert Trigano, een tentenleverancier zorgde er samen met Blitz voor dat Club Med op haar hoogtijddagen
130 dorpen had neergezet en
twee cruiseschepen liet varen op maar liefst 5 continenten.
Club Med verandert haar concept
In 2002 ging het echter bergafwaarts met de reisorganisatie.
Henri Giscard d’Estaing veranderde daarom al snel het concept. Club Med moest veranderen van een leverancier van tenten tot een aanbieder van
exclusieve luxereizen. Niet meer dorpen op de wereld, maar betere met hoge kwaliteit. De kleine hutjes maakten plaats voor chique vrijstaande huisjes en het imago werd veel hipper.
Where happiness means the world
De nieuwe slagzin van de reisorganisatie veranderde ook meteen. Het werd: Where hapiness means the world, waarbij men uit wil drukken dat Club Med een wereldwijde specialist is op het gebied van vriendelijke, multiculturele all inclusive vakanties in het hogere marktsegment. Om op dat punt te komen investeerde de organisatie in 6 jaar meer dan 1 miljard euro. De dorpen werden bijna allemaal gerenoveerd en er zijn 50 complexen gesloten. Bovendien bouwde Club Med er 25 nieuwe bij.
Hoge prijzen
Wie met de organisatie meewil en dat moet doen van een bijstandsuitkering redt dat nooit. In het hoogseizoen beginnen de prijzen bij 1800 euro per persoon per week. Het zijn dan ook vooral de mensen met geld die kiezen voor Club Med. Zij vormen 45 procent van de klanten die ook wel worden aangeduid als
gentils membres. Deze klantenkring die werd gevraagd naar wat ze het liefst wilden in de nieuwe setting koos massaal voor
comfort, wellness en vermaak. Inmiddels zijn daarom veertig dorpen van Club Med voorzien van een apart gedeelte waar de klant gebruik kan maken van beauty- en wellnessfaciliteiten. Tegen een flink tarief overigens, want dit zaken zitten meestal niet in het all-inclusive van Club Med.
Club Med heeft 80 vakantiedorpen in:
De Alpen:
- Frankrijk
- Italië
- Zwitserland
Europa:
- Frankrijk
- Griekenland
- Italië
- Portugal
- Sicilië
- Turkije
Afrika – het Midden Oosten:
- Egypte
- Israel
- Marokko
- Senegal
- Tunesie
Noord- en Midden Amerika:
Zuid-Amerika
Antillen en het Caribische gebied
- Bahama’s
- Dominicaanse Republiek
- Guadeloupe
- Martinique
- Turks & Caicos
Azië:
- Indonesië
- Japan
- Maleisië
- Thailand
Indische Oceaan
Stille Oceaan