InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Goed voorbereiden als je met de auto op vakantie gaat

Goed voorbereiden als je met de auto op vakantie gaat

Goed voorbereiden als je met de auto op vakantie gaat De auto is een populair vervoermiddel om tijdens de vakantie te gebruiken. Als je met de auto op vakantie gaat, dan gaat er vaak veel tijd in zitten om de juiste route te kiezen. Bovendien moet je bedenken of je tussentijds gaat stoppen en zo ja, waar. Waar de lokale politie naar kijkt zodra je aangehouden wordt, is echter niet zelden een ondergeschoven kindje tijdens de voorbereiding. Zo kan je verder ook slimmer met je telefoon- en internetverbruik omgaan in het buitenland en zijn er voor campers nog wat specifieke zaken waar je op moet letten. Een beetje extra voorbereiding scheelt geld én tijd.

Een goede voorbereiding is het halve werk

Er wordt vaak gezegd dat een goede voorbereiding het halve werk is en dat is ook zo. Je kunt tijdens de vakantie een hoop ongenoegens voorkomen als je naast de controle of de paspoorten in de tas zitten, ook wat meer weet over de route naar de vakantiebestemming. Op de hoogte zijn van lokale eisen en wensen, is daarom geen overbodige luxe. Het geld voor eventueel ontvangen boetes kan tijdens de vakantie beter gebruikt worden. Waar moet je zoal aan denken?

Bron: Alexas Fotos, PixabayBron: Alexas Fotos, Pixabay
Het begint natuurlijk met het gegeven dat je auto tiptop in orde moet zijn en je je verzekering gecontroleerd hebt. Hoe werkt het bijvoorbeeld met eventuele schade in het buitenland? Controleer de bandenspanning, motorolie en koelvloeistof. Zorg ook dat je uitrusting compleet is, wat overigens ook in Nederland niet verkeerd is om in orde te hebben. Denk hierbij aan:
  • Het hamertje om een autoruit in te slaan als je bijvoorbeeld te water geraakt. Zorg ook dat het op een geschikte plek zit zodat je er bij kunt vanuit je rijdersstoel.
  • Een fles blusschuim om een brandje te blussen. Controleer deze fles jaarlijks, het materiaal is niet ongelimiteerd te gebruiken.
  • Een goede verbanddoos met alle basisstukken om te verbinden, maar ook een scherpe schaar, een pincet, ontsmettingsmiddel etc. Dit is voor Oostenrijk, Tsjechië en Kroatië overigens een verplichting in de auto anno 2016.
  • Reservelampjes bij je hebben, kan ook handig zijn, zeker als je ergens achteraf met een kapotte lamp komt te staan en een garage niet in de buurt is. In Kroatië zijn reservelampjes bij je hebben verplicht.
  • Veiligheidshesjes lijken misschien overbodig, maar langs een drukke weg is het geen overbodige luxe. Soms is in het bezit zijn van al voldoende, maar het dragen is een must in landen als Luxemburg, Tsjechië, België, Italië, Frankrijk, Spanje, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië.
  • De gevarendriehoek ligt bij veel mensen standaard in de kofferbak, maar in sommige landen is het verplicht deze bij je te hebben. Het betreft de volgende landen: België, Denemarken, Kroatië, Italië, Noorwegen, Oostenrijk, Slovenië, Spanje, Tsjechië, Zwitserland, Frankrijk en Luxemburg (in 2016).
  • Afhankelijk van de leeftijd van de camper moet je er rekening mee houden dat je gordels moet dragen in Europa. De indeling is afhankelijk van het bouwjaar van de camper. Is het bouwjaar voor 1971 dan is er geen verplichting qua gordel. Voor bouwjaren na 1971 geldt het dragen van de gordel zowel voor bestuurder als bijrijder (indien naast de portier) en vanaf bouwjaar 1989 is de gordel verplicht voor alle naar voren gerichte zitplaatsen, dus ook een achterbank. Tenslotte geldt vanaf bouwjaar 1995 de verplichting een gordel te dragen op alle zitplaatsen: voor en achter en met de rug naar de bestuurder geplaatste stoelen.

Bron: MichaelGaida, PixabayBron: MichaelGaida, Pixabay

Lokale gewoonten

Onze populairste vakantielanden Duitsland en Frankrijk hebben wat gewoonten waarvan het goed is dat je ze kent én naleeft als je er bent. Enkele voorbeelden.

Afstand

Het afstand houden op de weg is in Duitsland heel eenvoudig. Je neemt je snelheid, deelt die door twee en dat is de afstand die je tot je voorligger vrij moet houden. Als je 100 km per uur rijdt, dan is het in de praktijk dus 50 meter afstand houden.

Rotonde

Een rotonde benaderen met al de gewenste richting aangegeven met je knipperlicht, mag niet in Duitsland. Je mag de gewenste afslag op de rotonde pas aangeven als je op de rotonde zelf rijdt. Vlak voordat je de rotonde wenst te verlaten, geef je dit aan.

Parkeren

In Frankrijk kunnen ze fel reageren als je bij officiële gebouwen stil gaat staan terwijl er rood-witte, rode of gele markering is aangegeven. Bij de officiële gebouwen moet je denken aan ziekenhuizen, politiebureaus en postkantoren.

Oortjes

In Frankrijk is het dragen van een hoofdtelefoon of oortjes verboden bij weggebruikers. Niet bellen of op deze wijze muziek luisteren dus als je je met de auto, motor, brommer of fiets voortbeweegt.

Telefoon

Zowel in de auto als op de daadwerkelijke bestemming is de telefoon eigenlijk een must. Als het niet zozeer voor spelletjes of chatten is, dan toch zeker om bereikbaar te zijn voor het thuisfront en/of de eigen lokale bereikbaarheid. Dat laatste kan nog wel eens een dure bedoening worden als je met roaming werkt. Wat kan je het beste doen?
  • Check vooraf bij je provider voor eventuele buitenlandbundels en vraag specifiek of je land van bestemming daar ook onder valt. Sommige providers hebben interessante buitenlandbundels. De kosten lopen na de vakantie niet door, want het stopt automatisch als je weer in Nederland bent.
  • Een alternatief is mogelijk ‘mifi’. Dit is een kastje dat je in Nederland kunt kopen, bijvoorbeeld bij de ANWB en je combineert dit met de een lokale simkaart (sommige ‘mifi’-verkooppunten hebben ook lokale simkaartjes in de verkoop). Op deze wijze maak je ter plekke een eigen veilige wifi-hotspot. Dit is per saldo veel goedkoper. Het apparaatje is volgend jaar voor de vakantie weer te gebruiken.

Tot slot

Als je voorbereiding goed is, ga je meer ontspannen op vakantie, kom je eerder in de vakantiemodus en levert de vakantie dus meer op. Dat beetje extra investeren vooraf, levert je dus per saldo veel meer op. Als je het goed doet, is het genieten van de reis immers ook een onderdeel van de vakantie. Dan kom je ook ontspannen aan op je vakantieadres.
Gerelateerde artikelen
Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Op vakantie, waar naar toe, vliegen of met de auto?Gaat u dit jaar op vakantie maar weet u nog niet waar naartoe? Wat zijn de populairste vakantielanden op dit moment? En…
Reizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantieReizen met de wagen: tips voor een veilige autovakantieMet de zomervakantie in aantocht maken weer heelwat mensen plannen voor een reis met auto of camper. De populairste vaka…
Voorkom vakantiestressVoorkom vakantiestressEen vakantie geeft voor sommigen meer stress dan rust. U moet veel organiseren voordat u weg kunt. Niet alleen privé, ma…
Met je kinderen op autovakantie, dat kan leuker!Vaak kijk je er naar uit om op vakantie te gaan, maar minder naar de autorit zelf. Je hoop maar dat alles flexibel verlo…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jaygeorge, Pixabay
  • Kampioen/ANWB nr. 6: “Rijden over de grens”
  • http://www.anwb.nl/vakantie/reisvoorbereiding/mifi-buitenland
  • http://www.merkelbag.nl/leven-geld/zomer-2014/goed-voorbereid-op-weg-naar-uw-vakantiebestemming
  • Afbeelding bron 1: Alexas Fotos, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: MichaelGaida, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: PublicDomainPictures, Pixabay

Reageer op het artikel "Goed voorbereiden als je met de auto op vakantie gaat"

Infoteur: Annastaal
Gepubliceerd: 28-06-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!