InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Voorkom vakantiestress

Voorkom vakantiestress

Voorkom vakantiestress Een vakantie geeft voor sommigen meer stress dan rust. U moet veel organiseren voordat u weg kunt. Niet alleen privé, maar ook zakelijk moet er het nodige geregeld worden. De meeste mensen gaan op vakantie om even te ontsnappen aan de stress. Voor anderen geeft het juist meer stress. Vooral korte tijd voor het vertrek moet u zaken regelen voor de vakantie, voor eventuele huisdieren en voor het werk. Door goed voor te bereiden kunt u veel spanningen voorkomen. Dit doet u door ruim voor die tijd te beginnen met het opstellen van een lijstje met een chronologische volgorde. Door aan de hand van lijstjes te werken voorkomt u dat u dingen gaat vergeten om het moment van vertrek.

Een paar weken voor de vakantie

Het duurt nog een paar weken voor u werkelijk gaat vertrekken, maar begin nu alvast met een lijstje van spullen die u mee moet nemen. Hiervan hebt u niet alleen baat tijdens de eerst volgende vakantie, maar u kunt deze ook blijven gebruiken in volgende vakanties. Na de vakantie kunt u het lijstje in de lege koffers leggen. De spullen die u nu meeneemt, hebt u waarschijnlijk de volgende keer ook weer nodig. Loopt u tijdens de vakantie tegen zaken aan die u vergeten bent, vul het lijstje dan hiermee aan. Meegenomen spullen die u achteraf toch niet gebruikt kunt u mogelijk schrappen van het lijstje.

Eén week voor de vakantie

U kunt in deze week rustig de spullen voor in uw koffer gaan verzamelen. Een paar dagen voor de vakantie moet u nog de reispapieren controleren. Dit moet u natuurlijk gelijk doen na ontvangst van de papieren, maar een tweede controle kan geen kwaad. Alle noodzakelijke papieren moet u alvast in uw koffer of tas gaan doen. In het geval van een autovakantie kunt u de auto nog vóór de vakantie na laten kijken door uw garage. Dit geldt natuurlijk ook voor een eventuele caravan.

Meenemen.nl

Deze website geeft advies met betrekking tot het maken van handige lijstjes om niets te vergeten om mee te nemen op vakantie. U dient eerst een aantal vragen te beantwoorden. De vragen vormen in totaal vijf stappen. In stap 1 wordt het lijstje gebaseerd op de reisbestemming. Een reis naar een Afrikaans land vergt andere bagage dan een reis binnen Nederland. Nadat u een aantal suggesties hebt gekozen kunt u het gewenste lijstje naar uw mailbox laten versturen. U kunt dezelfde lijst ook nog versturen naar de mede reisgenoten.

Tips om vakantiestress te voorkomen

  • Zorg voor een goede voorbereiding, door vooraf u goed te verdiepen in de omgeving en de mogelijkheden in de buurt.
  • Ga niet op de eerste vakantiedag na een drukke werkdag vertrekken. Zorg dat u de tijd kunt nemen om alles in de puntjes te verzorgen.
  • Zorg voor een overnachting indien u een grote afstand moet overbruggen. Het is namelijk niet veilig om constant te blijven rijden om de eindbestemming zo snel mogelijk te bereiken.
  • Een te grote overgang van inspanning naar ontspanning voor mensen met zeer drukke banken kunnen gezondheidsproblemen veroorzaken. Het is echter moeilijk om hier iets tegen te doen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Voorkom vakantiestress"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 07-07-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!