InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Goedkoop op 'vakantie' met culturele uitwisseling van WWOOF

Goedkoop op 'vakantie' met culturele uitwisseling van WWOOF

Wil je eens iets anders doen tijdens je vakantie, misschien een keer vrijwilligerswerk proberen met een leuke groep internationale mensen? Met uitwisselingsplatform WWOOF kun je je nuttig maken op een boerderij in ruil voor kost en inwoning. Naast dat het leuk is om te helpen met oogsten, melken, wieden en zaaien, ontmoet je andere vrijwilligers van over de hele wereld.

Wat is WWOOF?

WWOOF staat voor World Wide Opportunities on Organis Farms. Het is een beweging die in de jaren 70 in het Verenigd Koninkrijk is begonnen. Aanvankelijk stond het voor Willing Workers on Organic Farms. Sue Coppard die ermee begon ging in het weekend helpen op biologische boerderijen in de buurt van Londen waar ze woonde. Ze miste de frisse buitenlucht en het werken op het land en besloot haar diensten aan te bieden aan lokale boeren, meestal in ruil voor producten maar het ging haar uiteindelijk vooral om de ervaring.

Al snel groeide de beweging en werd het ook buiten Engeland bekend. Er kwamen steeds meer lokale WWOOF-initiatieven. De grootste WWOOF-organisatie is die van Australië, hier kun je op meer dan 2000(!) plekken meehelpen. WWOOF is een manier om meer te weten te komen over biologische landbouw maar ook over andere culturen en gebruiken. In ruil voor je hulp mag je op de boerderij overnachten en mee-eten bij alle maaltijden. Meestal eet je mee met het gezin en help je ook een handje in het huishouden. Over het algemeen komt 90% van de WWOOF'ers uit het buitenland. Al zijn er ook WWOOF'ers die in eigen land gaan helpen. Bijvoorbeeld in de VS is het een populaire bezigheid voor studenten die een zogenoemd “gap year” (tussenjaar) houden en wat meer van hun land willen zien.

Hoe werkt WWOOF?

Om te kunnen WWOOF'en meld je je aan in het land waar je heen zou willen. De meeste landen in de wereld hebben een eigen organisatie. Je kan je dan tegen betaling inschrijven bij het land van je keus. Helaas is er nog geen overkoepelend lidmaatschap, het aanmelden gaat per land.

In ruil voor je hulp op de boerderij (meestal iets van 5-6 uur en 5-6 dagen per week) ontvang je maaltijden en een slaapplaats. In je vrije tijd kun je de regio verkennen, naar het strand gaan, je talen opvijzelen, relaxen. Meestal help je in de ochtend en ben je ergens in de middag vrij.

Als je gaat meehelpen doe je dit meestal voor 2 weken tot enkele maanden. Als je korter wilt blijven is het soms lastiger om een plek te vinden. Je moet ook een beetje leren hoe alles werkt en de boeren investeren in je met hun kennis, vandaar dat het leuker is als je wat langer blijft!

Wie kan WWOOF'en?

Iedereen tussen de 18-100+ jaar kan WWOOF'en, er zijn ook gezinnen die het doen en sommige mensen nemen hun huisdier mee. Het is wel van belang dat je fysiek in staat bent om (zwaar) lichamelijk werk te verrichten. Veel taken op de boerderij vergen wel enige fysieke inspanning. Je kan de boer(in) vragen wat voor taken hij/zij voor je in gedachte heeft gedurende de periode dat jij langs wilt komen. Voor vrijwel alle boeren geldt dat het in de zomer en herfst het drukste is, in die periode maak je het meeste kans op een plek.

In welke landen zit WWOOF?

WWOOF zit in meer dan 50 landen ter wereld, van Australië, tot Rwanda en van Finland tot Marokko; echt (bijna) overal kun je terecht voor een mooi avontuur.

Hoe meld ik me aan en wat kost het?

Wil je WWOOF'en in Nederland, meld je dan aan bij de lokale organisatie in Nederland. Dit kost 20 euro (in 2016) en je lidmaatschap is dan een jaar geldig. Voor de andere landen geldt dat een lidmaatschap meestal tussen de 15 en 25 euro ligt.
© 2016 - 2019 Thejosh, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Vrijwilligerswerk in het buitenland: WWOOF, HelpX, WorkawayVrijwilligerswerk in het buitenland: WWOOF, HelpX, WorkawayEr was een tijd dat je voor vrijwilligerswerk in het buitenland bijna alleen maar terecht kon bij bemiddelingsorganisati…
Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierVakantie - één jaar sparen voor twee weken plezierEen vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommig…
Vakantie-uren: waar moet je op letten?Door de grote inhoud in je contract is het vaak lastig om het overzicht te houden, er is over heel veel verschillende di…
Vakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieVakantiebank. Voorwaarden en informatie voor gratis vakantieDe vakantiebank is speciaal in het leven geroepen voor mensen die nooit op vakantie kunnen. Stichting Vakantiebank biedt…
Geen lening afsluiten voor een vakantieGeen lening afsluiten voor een vakantieIn de zomer een paar weekjes naar de zon, of in de winter op wintersport, kunt u echt aan toe zijn. Het kost u veel geld…
Bronnen en referenties
  • http://www.wwoofnetherlands.org
  • http://www.wwoof.net
  • http://www.wwoofinternational.org

Reageer op het artikel "Goedkoop op 'vakantie' met culturele uitwisseling van WWOOF"

Infoteur: Thejosh
Gepubliceerd: 09-02-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!