InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezier

Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezier

Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezier Een vakantie kunt u zo duur maken als u zelf wenst. Twee weken op vakantie in het hoogseizoen is echter kostbaar. Sommige gezinnen moeten een heel jaar sparen om twee weken op vakantie te kunnen. In het hoogseizoen twee weken naar de zon met een gezin met twee kinderen kost minimaal €2.000. U kunt de kosten nog verlagen door te kiezen voor een goedkopere periode gedurende de vakantie van de kinderen. Zelfs voor een camping in eigen land moet u nog diep in de buidel tasten. U kunt veel geld besparen door op het internet te gaan speuren naar voordelige aanbiedingen. Kort voor de vakantie kunt u hoge kortingen krijgen, maar dat geldt ook voor het vroegboeken.

Sparen voor een vakantie

Een jaar lang een bedrag opzij zetten voor de zomervakantie is een opoffering gedurende het jaar om slechts een korte periode op vakantie te kunnen. In hoeverre u het er voor over hebt is afhankelijk van uw eigen beleving. Stel, u gaat met het gezin een vliegreis maken in de zomer naar de Spaanse kust. Uitgaande van een reissom van €2400, moet u maandelijks €200 reserveren voor de vakantie. Gaat u niet reserveren, dan moet u in één keer een dergelijk bedrag vrij kunnen maken.

Twee weken op vakantie of de rest van het jaar ruimer kunnen leveren

Gezinnen die elk dubbeltje moeten omdraaien, moeten gedurende het jaar luxe inleveren om in de zomer twee weken op vakantie te kunnen. De neiging zal groot zijn om tekorten aan te vullen met het bedrag dat gereserveerd is voor de vakantie. Om de vakantie te realiseren moet u het opgebouwde bedrag onaangetast laten.

Spaarplan opstellen

Maandelijks kunt u een vast bedrag laten overboeken vanaf uw betaalrekening naar uw spaarrekening. U moet het benodigde bedrag verdelen over twaalf maanden. U kunt ook een lager bedrag reserveren en de rest aanvullen met vakantiegeld. U doet er wel verstandig aan om een marge aan te houden. U moet namelijk tijdens uw vakantie ook voldoende geld beschikbaar hebben om te voorkomen dat u zuinig moet doen gedurende de vakantie. Op vakantie moet u niet beknibbelen op uitgaven, dat kan de vakantie namelijk verpesten.

Lening afsluiten voor een vakantie

Een lening afsluiten om op vakantie te kunnen is zeer onverstandig. Na de vakantie moet u gedurende een lange periode nog blijven betalen voor de vakantie die u eigenlijk al weer vergeten bent. U kunt beter de vakantie overslaan en voor het volgend jaar gaan sparen voor een vakantie.

Vakantie geeft meer plezier dan alleen gedurende de vakantieperiode

Naast de vakantieperiode heeft u ook nog het plezier vooraf en de herinnering. Vooral voor kinderen is het belangrijk om na de vakantie ook een verhaal te hebben. U hoeft niet naar de andere kant van de wereld om de kinderen een leuke vakantie te bezorgen. Vooral jongere kinderen doet u een groter plezier door naar een goede camping te gaan in eigen land. Voorafgaand aan de vakantie kunt u al veel plezier beleven aan de voorbereidingen op de vakantie.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Vakantie - één jaar sparen voor twee weken plezier"

Infoteur: Esmee
Gepubliceerd: 22-07-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Schrijf mee!