InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Solo reizen of alleen reizen: een populaire vakantietrend

Solo reizen of alleen reizen: een populaire vakantietrend

Solo reizen of alleen reizen: een populaire vakantietrend Alleen reizen of solo reizen is hip en trendy. Er was een tijd dat alleen op reis gaan een zielig imago had. Gelukkig is dat veranderd. Je moet immers geen angst meer te hebben om aan te kondigen dat je er een week alleen op uit wil trekken. Zelfs als je een partner of een gezin hebt, is solo reizen een perfecte gelegenheid om even te onthaasten. Solo reizen is immers een populaire vakantietrend geworden. Je hoeft met niemand rekening te houden, je maakt sneller nieuwe contacten, je ontdekt andere culturen en je leert jezelf anders of beter kennen. Vakantiegangers die alleen reizen spreken van een intensere beleving van de reis.

Wat is solo reizen of alleen reizen?

Solo reizen of alleen reizen is zoals het woord het zelf zegt: alleen op reis gaan. Mensen willen breken met het verplichte sociale gedeelte van het reizen. Ze willen gewoonweg alleen op reis gaan. De belangrijkste motivatie van solo reizen is dat je echt de behoefte hebt om je af te sluiten van alles en iedereen. Ook kan het zijn dat je niemand vindt die dezelfde reis wil maken. Alleen reizen brengt ook meer vrijheid en je hoeft met niemand rekening te houden of compromissen te sluiten. Kortom, niemand bemoeit zich met de invulling van jouw reis. Het principe van “Just me, myself and I” is voor soloreizigers meer dan voor wie ook van toepassing.

Bron: Fak1911, PixabayBron: Fak1911, Pixabay

Vier voordelen van solo of alleen reizen

Alleen op reis gaan schrikt vele personen af. Soms moet je gewoon maar alle “reasons why not’ op kant laten en gewoon alleen op reis gaan. Je zal merken dat het ongelooflijk deugd kan doen.

Leer jezelf beter kennen

Alleen reizen betekent ook veel alleen zijn. Tijdens die solomomenten kan je heel goed nadenken over jezelf en wat belangrijk voor je is. Wat wil je nog bereiken in het leven? Wat moet er beter vanaf nu? Alleen reizen biedt dus de perfecte gelegenheid om jezelf terug te ontdekken en jezelf beter te leren kennen.

Nieuwe sociale contacten

Als je alleen reist, dan heb je in vele gevallen weinig mogelijkheid tot praten. Nu, indien je informatie moet inwinnen, dan ben je verplicht om bij andere mensen te gaan. Op deze manier leer je ervaringen uitwisselen met andere toeristen en bestaat er de kans dat je nieuwe sociale contacten legt. Toeristen hebben de neiging om ook veel sneller een soloreiziger aan te spreken dan een jong gezin of een groep te storen.

Alleen beslissen is heerlijk

Voor de eerste keer heb je het gevoel dat je geen rekening moet houden met anderen. Reizen met je gezin of in een groep is vaak compromissen sluiten over de activiteiten, het eten, enzovoort. Als je alleen reist, hoef je dit helemaal niet te doen. Jij bent je eigen baas van je reis. Het is ook zeer leerrijk om alle beslissingen alleen te nemen. Je staat er in je eentje voor, maar toch kan het best wel spannend zijn.

Boost in zelfvertrouwen

Door alleen te reizen, ben je wel verplicht om zelf alle beslissingen te nemen. Je zal merken dat het soms heel vlot verloopt, en dat je soms een verkeerde beslissing hebt gemaakt. Je zal merken dat geleidelijk aan de goede beslissingen gaan overheersen omdat je jezelf beter leert kennen. Het maken van de juiste beslissingen geeft je zelfvertrouwen een flinke boost.

Vier tips voor solo reizigers

  • Restaurantbezoek: vaak is het vervelend om alleen in een restaurant te eten. Op deze momenten mis je immers een gesprekspartner. Je kan ervoor opteren om je maaltijd af te halen en in je hotelkamer op te eten. Wens je toch tijdens het eten wat meer contact, dan zet je je best dichtbij de bar. Daar troepen de mensen samen die een babbeltje willen slaan.
  • Geplande contacten: indien je toch enkele contacten wil, dan kan je op Facebook of op andere sociale netwerksites afspreken om op dat tijdstip mensen te ontmoeten. In een bed and breakfast of jeugdherberg is de kans groter dat je contacten legt dan in een grote hotelketen.
  • Geld besparen: vraag naar een korting bij je reisbureau als je een reis voor jou alleen boekt. Wees je ervan bewust dat heenvluchten het goedkoopst zijn op dinsdag, woensdag of donderdag. De terugvluchten zijn het goedkoopst op zondag, dinsdag of woensdag.
  • Couchsurfing: via www.couchsurfing.com kan je zelf bij andere mensen gratis overnachten. Eigenlijk is de website een groot gastvrijheidsnetwerk. Ideaal dus voor wie niet teveel luxe wil en toch graag wat contact houdt met andere mensen.
  • Lichaamshouding: als je alleen reist doe je er goed aan om vol zelfvertrouwen rond te lopen. Het schrikt pickpockets af. Loop met rechte schouders en tracht zoveel mogelijk overdag te bezichtigen, zodat je ’s avonds niet meer in een donkere stad hoeft rond te lopen.

Drie landen om alleen te bezoeken

Thailand

Thailand is veruit de meest populaire bestemming voor backpackers en soloreizigers. Je hebt er een goede infrastructuur, prijselijke hotels en de natuur is er wondermooi. Bezienswaardigheden zijn er in Bangkok, Ayutthayah en Chang Mai. In Chang Mai kan je een kookcursus volgen of een jungletocht ondernemen. Thailand staat ook bekend om het lekkere eten en het leven is er bijzonder goedkoop.

Australië

Vele jongeren trekken met hun rugzak alleen rond in Australië. Australië is ook populair voor mensen die er een jaar tussenuit trekken (sabbatical). Trekpleisters zijn Byron Bay, Surfer’s Paradise en de Great Barrier Reef. Australië verken je heel gemakkelijk met de huurauto of met de bus. De landstaal is Engels en een verblijf ter plaatse vind je zonder problemen.

Bron: Christine Lorraine Mankowski, Wikimedia Commons (CC0)Bron: Christine Lorraine Mankowski, Wikimedia Commons (CC0)

Verenigde Staten

Een bezoekje aan de Verenigde Staten doe je uiteraard niet op een paar dagen. Zowel de oostkust, met steden zoals New York en Washington, zijn absoluut de moeite waard. Het zijn bruisende steden waar heel wat bezienswaardigheden zijn. In New York vind je de Empire State Building, Central Park, het "Financial District" enzovoort. Politiek geïnteresseerden en historici gaan naar Washington en omgeving. De westkust van Amerika biedt heel wat moois. Hippe steden zoals Los Angeles, Las Vegas en San Francisco kan je combineren met een bezoek aan de talrijke natuurparken zoals Yosemite, Grand Canyon en Bryce Canyon. De landstaal is Engels, de cultuur is niet volledig onbekend en een verblijf in één of ander motel vind je gemakkelijk. Afhankelijk van de wisselkoers van de euro ten opzichte van de dollar kan de ene periode interessanter zijn dan de andere om een bezoekje te brengen aan Amerika.

Solo reizen: vakantietrend die populairder wordt

Solo reizen of in je eentje reizen wordt steeds populairder. Dat is gebleken uit een onderzoek van GoEuro, een reiswebsite die de verschillende vervoersmethoden binnen Europa met elkaar vergelijkt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Backpacken alleen: de voor-en nadelenJe bent net klaar met studeren, je wil de sleur van het Nederlandse leven ontvluchten of je vindt het tijd voor een sabb…
Rondreizen, op eigen gelegenheid of georganiseerd?Het inrichten van een vakantie en het bezichtigen van een land kan op verschillende manieren. Van een geplande reis tot…
Alleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAlleen op vakantie gaan: voor- en nadelen van alleen reizenAls single een reis boeken is niet zo vanzelfsprekend, vooral omdat je op reis nog meer met je "alleen zijn" wordt gecon…
Rijlessen bij All-in-SoloAll-in-Solo is een rijschool die ontstaan is uit een familiebedrijf en uitgegroeid is tot een bedrijf met meer dan 200 r…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Paularps, Flickr (CC BY-2.0)
  • Newsmonkey, http://newsmonkey.be/article/29200, 4 augustus 2015
  • GoEuro, https://www.goeuro.com, 4 augustus 2015
  • Singles-vakantie.nl, http://www.singles-vakantie.nl/soloreizen.htm, 4 augustus 2015
  • Weekend.knack.be, http://weekend.knack.be/lifestyle/reizen/zes-op-de-tien-belgen-reizen-graag-alleen/article-normal-526181.html, 4 augustus 2015
  • Topbestemming.com, http://topbestemming.com/singlereizen/, 4 augustus 2015
  • Libelle.be, http://www.libelle.be/vrije-tijd/68134/alleen-op-reis-enkele-tips, 4 augustus 2015
  • Afbeelding bron 1: Fak1911, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Christine Lorraine Mankowski, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Solo reizen of alleen reizen: een populaire vakantietrend"

Infoteur: Auteurjr
Laatste update: 04-03-2018
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Special: Reisadvies
Schrijf mee!