InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Diversen > Tips voor reizen in Mexico

Tips voor reizen in Mexico

Mexico is een prachtig vakantieland. Er is echter wel een groot gevaar: misschien wil je hier nooit meer weg. het weer is heerlijk, het eten geweldig en de mensen zijn voorkomend, behulpzaam en eerlijk. Voor aanvang van je reis is het nuttig om even wat praktische tips tot je te nemen. Het heeft bijvoorbeeld geen zin om drie spijkerbroeken mee te nemen naar Mexico. Het is er erg warm, dus je gaat altijd licht gekleed bij voorkeur in korte broek. In Mexico is het elke dag rokjesdag. Kortom; geniet enorm van dit paradijslijk land!

Inhoud:

Vliegen naar Mexico

Als je naar Mexico gaat, arriveer je waarschijnlijk per vliegtuig. Er gaan niet het hele jaar door volop rechtstreekse vluchten. Je kunt altijd via de V.S. vliegen maar het nadeel daarvan is dat je vanwege allerlei anti-terreurmaatregelen in de V.S, geen gewone transitpassagier meer kunt zijn. In transit zijn in de V.S. betekent dat je het vliegtuig moet verlaten, al je spullen moet meenemen en door de douane moet. Om deze reden heb je eveneens een Esta-visum nodig voor de V.S. terwijl je voor Mexico helemaal geen visum nodig hebt. Bovendien wordt in de V.S. van elke transitpassagier de handbagage weer gescand en doet men daar zo langzaam over dat je er minstens drie kwartier mee kwijt bent. Daarom is het aan te raden een min of meer rechtstreekse vlucht te zoeken zoals die van Arkefly, die van Amsterdam naar Cancun, Mexico vliegt maar een tussenlanding heeft op Cuba. Na Cuba, waar anno 2015 geen veiligheidschecks worden gedaan op de passagiers, vlieg je in een uur en 40 minuten door naar Cancun.

Gesealde verse etenswaar.

Denk eraan dat je naar Mexico geen verse etenswaren in open verpakking mag meenemen. Stel dat je Hollandse kaas als kadootje wilt meenemen, dan moet deze altijd in gesealde, vacuümverpakking in de koffer zitten. Bij aankomst in Mexico gaat alle ruimbagage die je net van de band hebt gehaald nog een keer door een scanner om te controleren op vers voedsel. Overigens krijg je geen boete als je toch verswaar in een verkeerde verpakking hebt meegenomen.

Eerlijk, behulpzaam en beleefd

Op sommige sites met toeristische informatie voor Mexico staat dat je altijd erop moet letten of je genoeg wisselgeld terug krijgt. Dat is echter niet waar. Mogelijk is deze informatie opgetekend door iemand met een groot vooroordeel jegens Mexicanen. Mexicanen zijn eerlijk, behulpzaam en beleefd, veel beleefder bijvoorbeeld dan Amerikanen. Het komt wel voor dat toeristen vergeten dat een fooi van 10% altijd gegeven moet worden. Als je erg blij bent met het geserveerde, kun je een fooi van 20% geven. Sommige mensen geven uit gierigheid nooit fooi maar zij begrijpen niet hoe de wereld in elkaar zit.

Geen visum

Voor de reis naar Mexico heb je als Nederlander geen visum nodig. Hetzelfde geldt voor Belize en Guatemala, wat grenst aan Mexico. Je kunt aldus eenvoudig je reis naar Mexico aanvullen met reizen naar deze Midden-Amerikaanse landen. Je hebt alleen een paspoort nodig dat nog zes maanden geldig is nadat je het land binnen verlaat. Op je paspoort kun je een half jaar in Mexico blijven; dat is een stuk langer dan in veel andere landen. Mexico is veel soepeler met zijn toelatingsbeleid van toeristen dan andere landen, ook als Nederland en België. Ter vergelijking: Voor Indonesië moet je een visum kopen wat maximaal twee maanden geldig is. Een buitenlandse toerist in Europa (Nederland) krijgt slechts een visum voor drie maanden.

Met de bus het land door

Als je reist binnen Mexico kun je een bus nemen. De ADO-bussen zijn een klein beetje duurder dan andere bussen maar ze zijn zeer luxueus ingericht. Het is een luxe touringcar met toilet, airco en televisie aan boord. Je kunt met de bus het hele land door maar voor grote afstanden zoals bijvoorbeeld van Cancun maar Mexico stad is het voordeliger en veel sneller om het vliegtuig te nemen.

Neem de taxi

Omdat het erg warm is in Mexico doe je jezelf flink tekort als je gaat wandelen met je rugzak of andere reisbagage. Een taxi kost namelijk erg weinig. In een stad als Playa del Carmen of Chetumal kost een taxi minder dan twee euro. Voor die prijs is het niet raadzaam om, zwetend met je rugzak door de stad te sjouwen. Besef wel dat een taxi in Mexico net ietsjes anders werkt dan in Nederland. In Mexico is het heel gebruikelijk om twee cliënten tegelijk te vervoeren.

De colectivo

De colectivo is goedkoper dan een taxi maar soms gaat hij niet helemaal precies de juiste weg. Een colectivo is een populair openbaar transport,middel waarin het soms oergezellig kan zijn. De colectivo is meestal een toyotabusje. Er zijn 15 zitplaatsen in een colectivo. Bij een terminal voor de colectivo wacht je in een rij voor de eerste colectivo in de rij. Je noemt je bestemming en werknemer vertelt je of je inderdaad in de goede colectivo stapt. Mocht je een andere colectivo nodig hebben dan wijst hij je daarnaar. Soms kan het lang duren voordat een colectivo gevuld is en moet je een tiental minuten in de hitte wachten totdat er genoeg passagiers zijn. Dat is een nadeel aan een colectivo. Voor populaire routes als bijvoorbeeld van Playa del Carmen naar Tulum bestaat vrijwel geen wachttijd.

De temperatuur

Mexico kent veel hogere temperaturen dan in Nederland. Volgens de definitie die het KNMI hanteert is er permanent een hittegolf in Mexico. Zelfs als het hier winter is, is het vaak tegen de 30 graden. In de zomer is het 35 graden met uitschieters naar 45. Dat betekent dat je veel moet drinken en het liefst geen frisdranken want die zorgen voor uitdroging en nadelige gezondheidsgevolgen vanwege suiker. Het is aan te raden om een verse limonade te drinken ofwel een aqua limon. Het woord limonade stamt van deze drank. Het is gewoon een vers geperste citroen of limoen met water. Mexicanen doen er soms suiker door maar je kunt om ´agua limon sin azucar´ vragen; zonder suiker is deze drank nog verfrissender.

Guacamole! / Bron: Andrew Bossi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)Guacamole! / Bron: Andrew Bossi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)
Als je naar Mexico gaat neem je geen lange broek mee. Dat scheelt veel bagage. In feite kun je alleen T-shirts, bermuda´s, sandalen en slippers meenemen in de handbagage.

Geef wat weg

In de minder economisch welvarende delen van Mexico heerst er armoede, hoewel in sommige plaatsen er geen werkloosheid is. Je kunt een koffer vol kleren meenemen naar Mexico en deze uitdelen aan bedelaars. Niet iedere bedelaar is hierop aan het wachten. Daarom kun je zoiets vragen als ´Tengo una bolsa con zapatos y camisas. Me no nesesito. Quieres?´ Dat betekent: ik heb een tas met schoenen en T-shirts die ik niet meer nodig heb. Wil jij ze?´
Gerelateerde artikelen
Vliegtickets voor Los AngelesVliegtickets voor Los AngelesWil jij naar Los Angeles reizen? Dan heb je een vliegticket nodig. Er zijn allerlei mogelijkheden voor vliegtickets naar…
Visum op tijd aanvragenElk land kent regels voor buitenlanders die het land willen bezoeken. Voor een aantal landen is een geldig paspoort vold…
Op vakantie naar Amerika, wat je moet weten en tipsOp vakantie naar Amerika, wat je moet weten en tipsVeel mensen willen graag eens naar Amerika, dit kan naar New York zijn of naar een andere plaats. Als je naar Amerika wi…
Werk Reis Visum AustraliëEen werk reis vergunning voor Australië, oftewel een working holiday visum, is voor jongen mensen van 18 tot 30 jaar die…
Op vakantie naar Amerika? Regel eerst je toestemming!Op vakantie naar Amerika? Regel eerst je toestemming!Naar de Verenigde Staten afreizen is een belevenis. Zowel natuurliefhebbers als citytrippers kunnen er hun hartje ophale…
Bronnen en referenties
  • Reis naar Mexico in maart/april 2015
  • Interview met Mexicanen
  • Reizen in colectivo´s, bussen, vliegtuigen en taxi´s
  • Fotio chichen itza: Thomas Dijkman
  • Overige foto´s: publiek domein
  • Afbeelding bron 1: Andrew Bossi, Wikimedia Commons (CC BY-SA-2.5)

Reageer op het artikel "Tips voor reizen in Mexico"

Reactie

A. Spijkstra-Schillings, 24-10-2018 15:27 #1
Uw info over Mexico en de Mexicaan is juist! Ik wil graag nog een paar tips doorgeven:
1. Leer Spaans! U hoeft het niet vloeiend te spreken, maar beleefdheidsvormen (Hola! Buenos días, (Hallo, goedendag), Adios (daag!) Que le vaya bien (het gaat u goed), gracias (dank u) Que lindo (Wat mooi!) worden zeer gewaardeerd op straat, in een hotel of restaurant etc.)… gevolgd door "hablo muy poco español (ik spreek heel weinig Spaans)
2. "Ne pas tenter le diable" (de duivel niet verleiden) : Draag geen juwelen van waarde als u door de stad loopt… Als u van glitter houdt, kies voor fantasie.
3. Neem een (oude) tafelkleed van kleur mee voor de terrastafel van uw verblijf (bij een strandoord) om niet verblind te worden door de felle zon op de vaak witte tafels van kunststof.
4. GA TERUG NAAR MEXICO! Het is een heerlijke en mooie land!
6. Trakteer uzelf op een heerlijke vers gecentrifugeerde vruchtensap op straat of in een snackbar. U kunt de vruchten zelf kiezen: cactus, sinaasappel en limoen is mijn favoriet!

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 01-05-2015
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Diversen
Reacties: 1
Schrijf mee!