InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Vakantie zonder stress

Vakantie zonder stress

Vakantie zonder stress Het hele jaar beul je jezelf af om eens lekker op vakantie te kunnen gaan. Eindelijk die ontspanning die je al zo lang hebt verdient. Enkel als je eenmaal op vakantie bent kun je jezelf erg moeilijk ontspannen. Hoe komt het dat je niet relaxed bent op vakantie? Wat zijn de belangrijkste punten waar je aan moet denken als je zonder stress op vakantie wilt gaan?
Bron: MeiTeng, RgbstockBron: MeiTeng, Rgbstock

Plan niet teveel

Zorg dat je niet teveel voor en tijdens je vakantie plan. Het is de bedoeling dat je rustig aan je vakantie in gaat en tot het punt komt dat je geheel relaxed bent. Probeer ook niet teveel activiteiten te plannen tijdens je vakantie als je echt tot rust wilt komen. Verschillende bestemmingen in één reis boeken is ook niet handig. Door al het in- en uitpakken heb je minder tijd om te genieten.

Ken je bestremming

Zorg ervoor dat je van tevoren weet waar je heen gaat. Je kunt tegenwoordig alles op internet vinden over alle bestemmingen van de wereld. Zo loop je niet tegen onaangename verassingen aan en heb je meer tijd om van de dingen te genieten, waarvoor je daar bent aangekomen. Je kunt van tevoren dingen checken, zoals het hotel, restaurants, activiteiten, cultuur, eten, de bevolking en geldzaken. Een goede voorbereiding is het halve werk!

Een goede gezondheid

Ziek worden kan altijd gebeuren, maar in een vreemd land kun je daarvan behoorlijk ziek zijn. De apotheek en huisarts werken daar toch vaak net even anders. Handig om even, voor dat je op vakantie gaat, te checken waar alle belangrijke geneesheren zitten. Ziekenhuis, apotheek en huisarts, deze informatie vindt je meestal bij het hotel of de hostess van de reisorganisatie. Medicijnen en basisbenodigdheden die sowieso handig zijn om mee te nemen zijn: pijnstillers, pleisters, jodium, norit en zonproducten. Mocht je een speciaal medicijn nodig hebben, zorg dan dat je huisarts voldoende voorschrijft en een recept uitschrijft in de benodigde taal. Daarnaast is het verstandig om (indien nodig) een Europese gezondheidskaart aan te vragen, dit kun je doen via de website www.ehic.nl.

Bron: Lusi, RgbstockBron: Lusi, Rgbstock

Verwacht het ergste op je vakantie

Als je het ergste verwacht op je vakantie, dan kan het alleen maar meevallen. Zorg dat je vakantie een leerervaring wordt. Je kunt vele voorbereidingen treffen van te voren, maar niet alles zal precies gaan zoals jij dat wilt. Je vliegtuig kan vertraging hebben, het hotel kan sterk tegenvallen of het restaurant waar je zo veel goed over hebt gehoord valt vies tegen. Probeer te genieten en neem alle tijd die nodig is om tegenvallende momenten op te vangen.

Tijd voor jezelf nemen op vakantie

Als je met meerdere personen op vakantie gaat is het belangrijk om een paar uur per dag dingen voor jezelf te gaan doen. Zodoende krijg je alle rust die je nu net nodig had en kan je daarna weer alle tijd en energie gebruiken voor de rest. Hierdoor hoef je niet altijd maar met iedereen rekening te houden en kun je volledig tot jezelf komen.

Neem de tijd als je op vakantie bent

Een weekje lekker op vakantie klinkt zo mooi, maar echt tot rust komen is er niet bij. Je komt weer in dezelfde toestand terug op je werk en kan weer meteen lekker aan de bak gaan. Bewezen is dat je echt tot rust komt als je minimaal drie weken weg bent op vakantie. En dan niet thuis, maar lekker weg. Thuis kom je ook niet echt tot rust, aangezien de wasmachine en het huishouden gewoonweg door zullen gaan.

Bron: RWLinder, RgbstockBron: RWLinder, Rgbstock
Belangrijkste is dat je geniet van je vakantie, je hebt het verdiend! Dus ga ervoor!

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.viva.nl
  • www.gezondheidsnet.nl
  • Afbeelding bron 1: MeiTeng, Rgbstock
  • Afbeelding bron 2: Lusi, Rgbstock
  • Afbeelding bron 3: RWLinder, Rgbstock

Reageer op het artikel "Vakantie zonder stress"

Infoteur: Mayorfrits
Laatste update: 07-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Vakantie
Schrijf mee!