Jurmala in Letland vroeger en nu gewild kuuroord aan zee

Een vakantie in Jurmala was in het communistische Rusland een beloning voor hoge partijleden. Ook nu nog is de gezonde combinatie van zee, minerale bronnen en frisse dennenlucht een aangename ervaring in de zomer.

Geografische locatie Jurmala

Jurmala bevindt zich in Letland. Het word ook wel Riga-strand genoemd. Dit gebied ligt op ruim twintig kilometer westelijk van de hoofdstad van Letland: Riga. Jurmala telt ruim vijftigduizend zielen. Dat maakt haar een van de grootste steden van Letland.

Jurmala: al enige tijd in trek

Vroeger, toen Letland nog communistisch was, was Jurmala geliefd bij partijbonzen van de communistische partij. Leonid Brezjnev en Nikita Chroesjtsjov kwamen hier graag. Op sommige plekken ziet men nogal eens vergane glorie uit deze tijd. De vakantieresorts en betonnen hotels met bijbehorende communistische architectuur geven een inkijkje in dit verleden. Men heeft echter een geslaagde poging gedaan de faciliteiten meer te laten voldoen aan de eisen van de moderne tijd. Jurmala was echter niet voor niets zo in trek: de idyllische houten huizen uit de vorige eeuw met de mooie lange stranden zijn er nog steeds.

Jurmala Beach

Het strand van Jurmala is ideaal voor gezinnen met kleine kinderen. De kuststrook die bedekt is met helder, wit kwartszand is ruim dertig kilometer lang. Het water is hier niet diep. Langs het strand bevinden zich allerlei speeltuinen en sportieve faciliteiten. Het is hier redelijk rolstoel- en kinderwagenvriendelijk. In wezen zijn hier een aantal verschillende resorts, elk met hun eigen karakter. Men kan wind- en kitesurfen op het Pumpuri strand.Verder worden er in Dubulti en Dzintari regelmatig beachvoetbal- en beachvolleybalwedstrijden georganiseerd. In Majori en Bulduri kan er gerelaxed worden. er zijn cafe's en men kan waterfietsen huren.

Architectuur

Wat u het meest zal opvallen in Jurmala is de overweldigende aanwezigheid en het gebruik van hout als bouwstof. Er is een mooie verzameling houten huizen die vanaf 1800 hier werden gebouwd. De stad Jurmala heeft niet minder dan ruim vierhonderd houten gebouwen die de moeite waard zijn. De overheersende stijlen zijn het classicisme en de romantiek. Er staan hier niet minder dan vierduizend houten bouwwerken in de regio.

Kuren en strand

Van oudsher waren Kemeri en Sloki in trek als kuuroord. De combinatie van het mooie zandstrand, de minerale bronnen en de verkwikkende geur van dennen waren een ideale mix om met name de Russen te plezieren. Vooral toen de verbindingen door de aanleg van spoorbanen beter werden kwam deze plek steeds meer in trek. In de communistische tijd was het bezoek aan Jurmala een beloning voor hard werkende en trouwe vakbondsleden. In de hoogtijdagen van de Sovjet-Unie was dit een populaire bestemming. Het kuren hield lange wandelingen in het bos en modderbaden in.

De huidige tijd

Jurmala begint weer een beetje van haar oude glans terug te winnen. De nieuwe Russische elite koopt huizen op het strand. De stad organiseert een aantal aantrekkelijk culturele festivals in de zomer. Er is bijvoorbeeld om de twee jaar een grote muziekwedstrijd voor klassieke pianisten onder de negentien jaar. De Midzomernacht wordt uitbundig gevierd. Verder is er een groot festival voor moderne muziek in de zomermaanden. Al met al wordt er voldoende georganiseerd om de stad voor de vakantieganger ook op uitgaansgebied aantrekkelijk te maken.

De resorts

Jurmala is eigenlijk een samenstelling van een aantal losse resorts. Van oost naar west:
Bulduri en Lielupe, Majori, Dzintari
Jaundubulti, Dubulti, Melluzi, Pumpuri
Vaivari, Asari, Sloka, Kauguri
Kemeri en Jaunkemeri
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Jurmala

Reageer op het artikel "Jurmala in Letland vroeger en nu gewild kuuroord aan zee"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: Juni 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!