Kekova bij Kas in Antalya: azuurblauw snorkelen bij ruïnes

Kekova bij Kas in Antalya: azuurblauw snorkelen bij ruïnes De omgeving van Kekova is een schitterend gebied. Dit natuurgebied in de provincie Anatalya (Turkije) heeft alles voor de snorkel- en duiksport liefhebber: azuurblauw, helder water en een aantal verzonken ruïnes.

Kekova

De omgeving van Kekova is bestempeld tot historisch en milieukundig beschermd gebied sinds de negentiger jaren van de vorige eeuw. Vroeger mocht er totaal niet gezwommen en gedoken worden in dit gebied. Gelukkig zijn de regels wat versoepeld. Alleen voor het gebied waar de verzonken stad onder ligt gelden nog restricties. Het water heeft een bijna onwerkelijke, blauwe kleur. Dit is een fantastische omgeving voor liefhebbers van snorkelen en duiken. U bevindt zich middenin antieke beschavingen waarbij er in de omgeving van Kekova nogal eens gebouwen die onder water liggen zijn te ontdekken. Indien u van seafood houdt is dit een culinair hoogtepunt van uw reis.

Kekova geografisch

Dit nietige Turkse eiland ligt in de nabijheid van Kas en maakt onderdeel uit van de provincie Antalya. Het bescheiden eiland (bijna 5 km ²) wordt niet bewoond. In het verleden was het alleen in de zomermaanden in trek. Dan werden er voornamelijk bomen gerooid. Dit kleine stukje land is ook lang onderdeel van strijd tussen Italië en Turkije geweest. Uiteindelijk is het in de dertiger jaren van de vorige eeuw toegevoegd aan Turkije. De regio Kekova is ongeveer 300 km ² groot, Het eiland Kekova, een viertal oude steden genaamd Simena, Aperlae , Dolchiste en Teimioussa en de dorpen Kaleköy en Ucagiz zijn een gedeelte van dit geheel.

Ucagiz

Een goede uitvalsbasis is Ucagiz. In het verleden was de naam Teimussia. Dit is een minuscuul vissersplaatsje met nog geen 500 inwoners. U hier vanuit Kas of Demre makkelijk met de (huur)auto komen. Vanuit beide plaatsjes is de afstand ruim 20 kilometer. Ondanks het feit dat Ucagiz minuscuul is, zijn er voldoende mogelijkheden tot overnachten en eten. Verder staan er in het dorp overblijfselen van ee kateel uit de Middeleeuwen. De trap hiernaartoe eindigt in zee. Het is een zeer sfeervol dorp. Er is een pittoresk straatje met allerlei winkeltje met snuisterijen. U kunt echt zien dat hier al millenia mensen vertoeven. Een aantal huizen stonden hier al voor Christus.

Simena of Kalekoy

Een gigantisch fort siert de heuvel van dit dorp. Deze militaire vesting bevat ook een bescheiden theater. Vanuit het gebouw boven op de heuvel kunt u naar de wijde omgeving kjken. Buiten de muren van het fort bevinden zich een aantal religieuze overblijfselen zoals graftombes en een oude tempel. Vanuit Simena kunt u een boottocht boeken naar een verzonken stad. Daarnaast kunt u het strand van Terzane bezoeken. In het verleden fungeerde deze stad als scheepswerf. Een gedeelte van de gebouwen staat nu onder water. Vanuit hier kunt u na een half uur varen in Burc terechtkomen. Dit is een beroemde baai, met onwerkelijk blauw water. Zout water mengt zich hier met zoet water uit een ondergrondse bron. Verder bevindt zich hier in de buurt de "Blauwe Grot". De historie vertelt dat hier in het verleden zicht piraten verstopten. U kunt hier met uw boot wel 20 meter diep in varen.

Gokkaya

Nog meer mogelijkheden tot snorkelen. Voor de jongeren is er de mogelijkheid om met de discoboot naar de disco te gaan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Op vakantie naar TurkijeTurkije is een erg populair bestemming voor een zonvakantie, het is ook een goedkoop land om te verblijven.

Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Kekova

Reageer op het artikel "Kekova bij Kas in Antalya: azuurblauw snorkelen bij ruïnes"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: Juni 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Turkije anders
Schrijf mee!