InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Wintersport > Skiën in Turkije

Skiën in Turkije

Turkije, het land van zon, sneeuw en skipiste`s. Een kreet die u niet vaak hoort alhoewel het Turkse volk massaal iedere winter op de latten gaat. De uitgebreide aandacht van de Turkse media aan de Olympische winterspelen van 2011 heeft daar een behoorlijke steen aan bijgedragen.

Op dezelfde dag zonnen aan het strand en skiën in de bergen

Dat kan in Antalya, u kunt in principe 's morgens aan het strand liggen en in de namiddag op de latten staan in skigebied Saklıkent, tussen Antalya en Isparta. De skigebieden liggen in Turkije verdeeld over het hele land. Vanaf december t/m maart kunt u er terecht voor een 3, 4 of 5 sterren verblijf in de nabijgelegen accommodaties. Turkije telt 20 Skipistes waarvan er 18 officieel erkend zijn. Het skiën is onder de Turkse bevolking de laatste jaren enorm populair geworden. Het is betaalbaar en de skigebieden liggen relatief dicht bij de steden. Vanuit de grote steden zijn er goed verzorgde arrangementen zodat men er ook voor één dag of een weekeindje even lekker tussenuit kan. Nederlandse charter maatschappijen die op Turkije gespecialiseerd zijn stunten ook steeds meer met interessante acties. Omdat de vliegvelden nabij de meeste skigebieden te klein voor lijndienst vliegtuigen zijn, hebben lijndienst maatschappijen geen ski-arrangementen op Turkije.

Populairste skigebieden

Veruit de populairste skigebieden liggen in de buurt van de grote steden. Beginnende in de buurt van Istanbul ligt, op de zuidelijke oever van de Zee van Marmara de Uludağ en meer naar het oosten, onder Izmit, Kartepe. In de Egeïsche provincie Izmir vindt u de Bozdağ, aan de Zwarte Zee, ten noorden van van Ankara, Kartaltepe en meer naar het oosten in Kastamonu het Ilgaz gebied. In het midden van het land, bij Kayseri kunt uw adrenaline in het Erciyes gebied kwijt en in het uiterste oosten in Erzurum is het Olympisch oord Palandöken. In het zuiden, direct aan de Middellandse Zee, tussen Antalya en Isparta ligt het eerder genoemde Saklıkent. Met de auto bent u in vier uurtjes, vanaf de stad Antalya, ter plaatse.

Prijzen en faciliteiten

Een om en nabij dagarrangemetprijs begint met 20,- per dag, incl. ontbijt in de bus en skipas. Prijzen lopen op naar gelang de luxe van het verblijf tot 100,- met gebruik van wellness centra en overdekte zwembaden. Op alle erkende piste`s zijn mogelijkheden tot huur van kleding en attributen. Tevens is bij al deze piste`s een logement in combinatie met een binnenlandse en/of buitenlandse vlucht te reserveren. De overnachtingsgelegenheden beginnen met eenvoudige 3 sterren hotels, oplopend tot ultra inclusief 5 sterren hotels. De lager geclassificeerde hotels serveren maaltijden uit de Turkse keuken, de 5 sterren hebben tevens een internationale keuken.

Houdt u niet van skiën? Ook dat is geen probleem. Bij alle ski-oorden zijn diverse wandelroutes en in de omgeving, markten, handnijverheids instellingen, historische plaatsen, shopping centra en of wellness centra aanwezig.

Kartepe, om u een indruk te geven

Kartepe is een skigebied 120 km ten westen van Istanbul. Vanaf de stad bent u er, met een auto of de bus, in iets meer dan een uur. Vandaar dat ook veel dagjesmensen uit de stad een dagje naar Kartepe gaan. Kartepe heeft 12 natuurlijke piste`s, variërend van 400 tot 3500 m. in verschillenden moeilijkheidsgradaties. Er zijn vier gondels, drie stoeltjesliften en één sleeplift. Alle liften kunt u in met één skipas. De prijs van de skipas varieert van 2,50 voor één dag, rond het hotel, 12,50 als u de berg op wilt en deze prijs loopt op tot 40,- voor een hele week. De accommodaties rond de piste van Kartepe zijn er in alle prijsklassen en beschikken tevens over uitgebreide avondprogramma`s in de bars en clubs. In de zomer zijn in het Kartepe gebied de wandel en kampeertochten zeer populair, maar ook voor dagrecreanten is er genoeg ruimte en rust.

Het eten

Een hardnekkig vooroordeel bij het Nederlandse volk is de veronderstelling dat in de Turkse keukens volop olijfolie gebruikt wordt. Vandaag aan de dag word er in de restaurants en hotels nergens meer olijfolie gebruikt (veel te duur) en wordt er volgens de laatste internationale ISO normen gewerkt. Zeer populair gerecht in de ski-oorden is een broodje sucuk (kruidige worst) voor tussendoor en als hoofdmaaltijd zijn de Keremit gerechten heel gewild. Een Keremit is een serveerschaaltje van aardewerk waar de ingrediënten rauw in gaan. Vervolgens wordt uw gerecht in het schaaltje, in een houtoven in 20 minuten gaar gebakken. Net als de Chinese Tai Pan wordt de Keremit al pruttelend geserveerd. Ook in Turkije is een warme wijn (het heet hier geen glühwein) 's avonds bij een haardvuur een onderdeel van een dagje skiën.
© 2013 - 2018 Lindahatun, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.kartepeotelleri.com.tr

Reageer op het artikel "Skiën in Turkije"

Infoteur: Lindahatun
Gepubliceerd: 11-02-2013
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Wintersport
Schrijf mee!