Chinatown in Toronto: een Aziatische belevenis!

Chinatown in Toronto: een Aziatische belevenis! Hoe weet u nu of u in een Chinatown bent? Dat kan eigenlijk niet missen. De Chinezen zijn namelijk zo verknocht aan hun eigen cultuur dat ze hun "huis" meenemen. Als u het Aziatische sfeertje wilt opsnuiven in Toronto kunt u naar het "oude" Chinatown rond Dundas Street. Toronto in Canada herbergt namelijk een van de grootste populatie Chinezen van het Noord-Amerikaanse continent!

Chinatown: een impressie

Indien u goedkoop het meest exotische groenten en fruit wilt kopen bent u in deze wijk aan het goede adres. Vele kramen met de meest sappige vruchten wenken om gekocht te worden. Het is allemaal een stuk goedkoper dan in de Canadese winkels. Dit geldt ook voor de meer gangbare heerlijkheden zoals meloen, perziken, appels, kersen en nog zoveel dat er aan etenswaar bestaat. Dat geldt ook voor de Chinese gebruiksartikelen zoals schoenen, slippers, t-shirts enzovoorts.

Wat is nu eigenlijk een Chinatown?

Wat karakteriseert nu een wijk in een stad die wordt aangeduid als "Chinatown"? In een "Chinatown" zijn een groot aantal mensen van Chinese komaf geconcentreerd. Chinezen vinden hun cultuur erg belangrijk. Dit heeft als gevolg dat zodra er veel Chinezen in een regio wonen er veel op Chinezen georiënteerde voorzieningen ontstaan. Dan worden er tempels, winkels en Chinese restaurants gebouwd.

"Oude" en "nieuwe" immigranten in het huidige Toronto

Van oudsher werden de Chinese wijken in Toronto met name bewoond door mensen die van Zuid-China en Hongkong kwamen. Nu op dit moment Hong Kong niet meer onafhankelijk is, maar deel uit maakt van China komen er meer en meer
mensen van het Chinese vasteland. De overheersende Chinese taal blijft het Kantonees. Dit is de "economische" voertaal. Het wordt in het economische verkeer en in bijvoorbeeld winkels en restaurants gesproken. De "oude" generatie Chinezen die nu rijk zijn geworden waaieren uit naar de andere wijken. De "nieuwe" immigranten: de verarmde Vietnamese Chinezen en de "verse" Chinese immigranten vindt u in het Chinatown rond Dundas Street.

Canada en de Chinezen: geschiedenis

De geschiedenis leert dat de liefde tussen Canada en de Chinezen moest groeien. Canada heeft in het verleden lange tijd de voorkeur gehad voor mensen uit West-Europa. Vanaf ongeveer 1880 vestigden zich de eerste Chinezen in Toronto. Het werd hun tot ongeveer 1970 zeker niet makkelijk gemaakt in Canada! Canada had een duidelijke voorkeur voor blanken. West-Europeanen pasten het beste in hun ideaalplaatje. Tussen de midden twintiger jaren van de vorige eeuw tot 1950 was er zelfs een immigratiewet die het vestigen van nog meer Chinezen verbod! De eerste dapperen begonnen met de vestiging van wasserijen en restaurants rond 1900. U kunt zich haast niet voorstellen dat er ondanks alle tegenwind momenteel ongeveer een half miljoen Chinezen wonen en werken in Toronto. Er bestaan een vijftal Chinatowns, maar het Chinatown in de buurt van het financiële district is het bekendst!

Chinatown rond Dundas street: hoe te bereiken

Een bezoek aan Chinatown kunt u gemakkelijk combineren met een bezoek aan de CN Tower. Het ligt namelijk allemaal op loopafstand! Loopt u na de CN Tower die u echt niet kunt missen! richting Spadina Avenue. U dient dan van de haven af te lopen, richting Kensington. Na Queen Street West begint aan uw linkerhand Chinatown. De Chinezen in Canada hebben roerige tijden beleefd. Zelfs in Toronto moet oud regelmatig wijken voor nieuw! Het huidige oude Chinatown is ontstaan doordat het oude Chinatown voor de bouw van een groot stadhuis voor een groot gedeelte werd gesloopt. Nadat de strenge immigratiewetten in de jaren zestig van de vorige eeuw werden opgeheven onstond het huidige Chinatown rond Dundas street en Spandina Avenue.
Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Chinatown
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Chinatown,_Toronto

Reageer op het artikel "Chinatown in Toronto: een Aziatische belevenis!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: 11-11-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!