De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!

De CN Tower in Toronto: een hoogstandje! De geschiedenis van de CN Tower laat zich lezen als een spannend jongensboek. Al een aantal keer van eigenaar gewisseld, maar nog steeds een adembenemend hoogtepunt van uw bezoek aan Toronto en aan Canada! Als u het centrum van Toronto wil bezoeken kunt u de auto buiten de stad parkeren. Het Union Station in Bay street ligt vlakbij de CN Tower.

De CN Tower in Toronto in Canada: de naam

De officiële naam van de CN Tower is Canadian National Tower. Deze enorme constructie staat in Toronto, een grote stad in Canada. Dit indrukwekkende en hoge gebouw heeft een tweetal functies. Ze wordt nog altijd gebruikt om te zenden. Daarnaast is het een zeer druk bezochte toeristenattractie. De toren is 553 meter hoog en was zeer lang het hoogste gebouw op de hele wereldbol. Pas in 2007 was er een ander gebouw dat de CN Tower als summum kon overtreffen. Sindsdien wordt er regelmatig een andere wolkenkrabber andere vrijstaande constructie geopend die dit indrukwekkende gebouw in ieder geval qua hoogte overtreffen.

CN Tower: het Union Station in Bay Street

Indien u het centrum van Toronto wenst te bezichtigen of alleen de CN Tower met uw bezoek wilt vereren kunt u dit het best via het openbaar vervoer doen. Indien u uw auto buiten Toronto parkeert is het een goede optie om de CN Tower te bereiken vanaf het Union Station in Bay street. Indien u sowieso het centrum wilt bezoeken is dit treinstation een goed uitgangspunt. Het Union Station is het centrale treinstation vanwaar alle verdere vervoer in Toronto stad zelf plaatsvindt. Dit station verwerkt meer dan 250.000 forenzen per dag. Omdat dit treinstation zich in het hart van het financiële district bevindt ziet u veel forenzen die in de voorsteden wonen. 's Avonds zit u te midden van al dan niet slapende, lezende, of druk telefonerende forenzen die weer naar hun voorsteden teruggaan. De treinen zijn erg schoon, veilig, betaalbaar en modern. Het Union Station is ook het startpunt voor alle het openbare vervoer binnen Toronto.

Geschiedenis van de CN Tower: verandering van de maatschappij

De Canadian National Tower of CN Tower was bedoeld om de het Canandese Industriële complex te promoten. Deze toren werd in 1976 gebouwd door de Canadian National Railway (CN). In 1995 werden de Canadese spoorwegen geprivatiseerd. Privatiseren houdt in dat bedrijven die eerst bezit van de staat waren verkocht worden aan "gewone" bedrijven. Dit is een praktijk die sinds 1970 tot en met nu is toegepast. Men dacht dat "gewone "bedrijven meer inzicht hebben in wat de consument nodig heeft. De Canadese spoorwegen vond het wijzer om zich alleen nog met haar primaire taak bezig te houden: dit was het vervoeren van van alles via goederentreinen. Daarom werd de CN Tower verkocht aan een ander bedrijf. Vroeger werden de initialen CN gevormd door Canadian National Railway. Dat klopte na 1995 natuurlijk niet meer. Tegenwoordig heet het bouwwerk: Canada's National Tower. Dan kon het toch CN Tower blijven heten!

Opbouw CN Tower

De CN Tower ziet er erg massief uit van buiten, maar eigenlijk is hij van binnen voor het grootste gedeelte leeg. Op een hoogte van ruim 300 meter bevinden zich de meeste voorzieningen voor toeristen. Deze bestaan uit een uitkijkplatform aan de buitenkant, een plek waar u ruim 350 meter recht naar beneden kunt kijken door een glazen vloer. Verder natuurlijk de gebruikelijke horecavoorzieningen die niet mogen ontbreken bij een echte highlight. De SkyPod gelegen op een hoogte van rond de 450 meter was zeer lang het hoogste uitkijkplatform ter wereld.

Tips and Tricks

De wachtrij bij de CN Tower kan enorm zijn. Vooral in de vakanties van de Canadezen zelf dient u niet op te kijken van een wachttijd van uren. Drie- en een half uur in augustus is geen uitzondering. Wilt u toch naar boven, dan kunt u na een (pittige) bijbetaling de rij omzeilen. Houdt u hier bij uw planning rekening mee.

Lees verder

Gerelateerde artikelen

Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/CN_Tower
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Privatiseren

Reageer op het artikel "De CN Tower in Toronto: een hoogstandje!"

Infoteur: Tinamoreno
Laatste update: November 2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!