InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij Nederland

Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij Nederland

Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij Nederland Het Müllerthal ligt in Luxemburg en staat bekend op zijn spectaculaire natuur. Er zijn prachtige rotsformaties, kronkelende riviertjes en watervallen. Je kunt er prachtig wandelen, maar ook motorrijden is er erg populair. Als natuurliefhebber is het zeker de moeite waard voor een bezoek van meerdere dagen.

Algemeen

Het Müllerthal is een prachtig gebied als je van natuur houdt. Wandelen, klimmen, kanovaren of motorrijden, het kan er allemaal. Het Müllerthal is een uitgestrekt gebied, er zijn dan ook veel hotels te vinden in de omgeving. In elk deel van het gebied kan je beginnen aan de wandelroutes dus dat is ideaal. In het gebied zijn veel wandelroutes uitgezet, sommige gaan door natuurlijke tunnels en spelonken en ook over de rotsen. Een echte aanrader is de wandelroute van tweeënhalf uur tussen Echternach en Berdorf.

Het Müllerthal is een uniek natuurgebied dat bekend staat door haar grillige rotsformaties, kloven, kronkelende riviertjes, prachtige bossen en grotten. Vooral het gebied rond Berdorf is een aanrader, dit staat bekend om de spectaculaire natuur. In het Müllerthal heerst een hoge luchtvochtigheid, dit zorgt voor een prachtig groene natuur. Je vind er prachtige bomen, struiken en andere planten. Er zijn veel watervallen in het Müllerthal waaronder de populaire waterval Schiessentumpel Cascade, deze vind je bij het plaatsje Müllerthal. Hier kun je dan ook een aantal prachtige wandelroutes volgen. Met de auto kun je het gebied makkelijk bereiken via diverse wegen. De wegen bevatten verschillende haarspeldbochten waardoor ze vooral populair zijn bij motorrijders. De wegen leiden ook langs prachtige rotsen en soms zelfs onder rotsen door.

In de omgeving liggen tal van hotels en campings. Van goedkoop tot luxe, voor ieder wat wils. Ook zijn er heel veel activiteiten in de omgeving zoals paardrijden, mountainbiken, golfen, zwemmen, klimmen en nog veel meer. Een stadje waar je zeker geweest moet zijn is Echternach, erg gezellig met veel terrasjes en souvenirwinkels. Ook een bezoekje aan Berdorf is aan te raden. Berdorf is gelegen op een uitgestrekt plateau boven de valleien van de Ernz Noir, de Sûre en de Aesbach en biedt prachtige wandelingen.

Rotsen en grotten

Het Müllerthal bestaat uit grote en grillig gevormde rotsen, prachtige bossen met klimplanten en mossen, kleine smalle paadjes, gemakkelijk toegankelijke grotten en uitgehakte trappen. Je waant je in een sprookjeswereld. Vergeet niet een zaklamp mee te nemen voor de grotten en de spelonken. De uitgang in de grotten vinden is niet zo moeilijk. Je volgt gewoon het licht. De grotten hebben namen die verwijzen naar de vele sagen en legenden. Leuk om je daar eens in te verdiepen. Sommige legendes zijn erg spannend.

Bron: Vincent de Groot , Wikimedia Commons (CC BY-2.5)Bron: Vincent de Groot , Wikimedia Commons (CC BY-2.5)

Watervallen

De meest bekende waterval van het Mullerthal is de Schiessentumpel. De Schiessentumpel is niet echt hoog. In feite zijn het drie kleine watervallen. De mooie boogbrug en de rotsen geven de waterval een sprookjesachtige sfeer. Het is wel de hoogste waterval van Luxemburg. De waterval is bereikbaar via een wandelpad dat vertrekt in Müllerthal, of via de weg van Müllerthal naar Junglinster. In het Müllerthal vind je nog veel meer watervallen en het is zeker prachtig om te zien.

De Müllerthal Trail

Dit is een 110 kilometer lange wandelroute. De route bestaat uit drie losse routes. De routes zijn met elkaar verbonden maar kunnen ook apart bewandeld worden. Beginnen aan de routes is mogelijk in verschillende dorpen van de regio, daardoor is het mogelijk dat de wandelingen persoonlijk samengesteld kunnen worden. De Müllerthal Trail wordt nog met drie kortere routes aangevuld. Die zijn te wandelen als extra wandelroute of als aanvulling. De Müllerthal Trail voert naar prachtige uitzichtpunten en naar natuurlijke en culturele bijzonderheden. Er is veel afwisseling tijdens de wandeling. De wandelpaden zijn allen goed onderhouden en de routes zijn duidelijk aangegeven.
Gerelateerde artikelen
Gorges du Verdon & Lac de Sainte-CroixDe Gorges du Verdon en Le Lac de Sainte-Croix is een combinatie van prachtige stranden met helderblauwwater en steile af…
Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Motor-Babes: Vrouwen met een passie voor motoren!Voor vrouwen met een passie voor motoren en die op zoek zijn naar veel gezelligheid! Dan ben je op zoek naar de motor-ba…
Het motorrijbewijsHet motorrijbewijsMotorrijden wordt steeds populairder in Nederland. Motorrijden is een makkelijke en snelle manier om de woon-werk kilome…
Wandelen op de GlandasseOp de kaart kijkend zie ik niet alleen wegen, paden en dorpen, maar ook eigen notities. Een dag in juli 1973 lees ik, ve…
Vakantie in KroatiëVakantie in KroatiëKroatië is de vakantiebestemming bij uitstek. Je vindt er zon, zee en strand, maar ook cultuur: Romeinse ruïnes en oude,…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Müllerthal, een prachtige natuur vlakbij Nederland"

Reactie

Anouk, 12-04-2017 17:31 #1
Beste Linda, in verband met een kunstproject ben ik op zoek naar oude verhalen over dit gebied. In de zinnen "De grotten hebben namen die verwijzen naar de vele sagen en legenden. Leuk om je daar eens in te verdiepen. Sommige legendes zijn erg spannend." lijk je meer af te weten over deze verhalen. Helaas kan ik er niet veel over vinden maar iedereen refereert er wel naar… Ik ben zo benieuwd welke verhalen dit zijn! :) Zou je me verder kunnen en willen helpen?
Alvast hartelijk dank, Anouk

Infoteur: Linda1986
Gepubliceerd: 24-08-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!