InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wat kosten de tolwegen?

Wat kosten de tolwegen?

Wat kosten de tolwegen? Indien u met de auto naar het zuiden gaat, moet u rekening houden met de bedragen die u kwijt bent aan de tolwegen. U kunt deze wegen nauwelijks ontwijken, dus moet u de bijdrage gaan incalculeren in uw vakantiebudget. In Nederland hebben wij nauwelijks tolwegen, maar er is wel al vaker een discussie over gevoerd om het breder in te voeren. Het zijn namelijk extra inkomsten die niet alleen bij Nederlanders worden geheven, maar ook bij buitenlanders. In Frankrijk wordt er veel geld verdiend aan tolwegen, doordat toeristen vaak door Frankrijk moeten rijden, ook als het doel Spanje of Portugal is.

Wat is een tolweg?

Voor deze wegen moet de automobilist voor het gebruiken van de weg, een soort belasting betalen. Van oudsher werd tol gebruikt om wegen aan te leggen en te onderhouden. In de scheepvaart wordt deze manier van belastingheffing ook vaak gebruikt (= bruggeld of sluisgeld). In Nederland worden onze wegen gefinancierd met de wegenbelasting. Het nadeel van deze heffing is dat buitenlanders niet hoeven te betalen voor de infrastructuur waar ook zij bij gebaat zijn.

Tolheffing in het buitenland

De heffing van tol moet u incalculeren in de autoreis. De kosten kunnen oplopen tot ruim honderd euro. In bepaalde landen heffen ze alleen de belasting voor enkele bruggen. Dit is bijvoorbeeld het geval in Denemarken. In andere landen vindt de heffing plaats op belangrijke snelwegen waar u bijna niet omheen kunt (bijvoorbeeld Frankrijk). Weer in andere landen hoeft u niet te betalen bij tolpoortjes, maar betaalt u de belasting vooraf in de vorm van een vignet (= belastingsticker). Voorbeelden van dergelijke landen zijn Oostenrijk en Tsjechië.

Waar is het tarief bij tolpoortjes van afhankelijk?

Het tarief kan verschillen per tolheffing. De belasting wordt geheven over de auto. Het maakt dus niet uit hoeveel mensen er in de auto zitten. De heffing kan wel hoger zijn als er een caravan achter de auto zit.

Loont het de moeite om de tolwegen te ontwijken?

Het kan u geld aan tolheffing besparen, maar het nadeel is dat de route veel langer is. Het gaat u dus meer tijd kosten en waarschijnlijk ook meer brandstof. Daarnaast moet u goed weten welke route u moet aanhouden. Indien u door de langere route een keer extra moet overnachten, kan het omrijden niet uit. Buiten de tolwegen om, zult u wel meer te zien krijgen van de omgeving.

Wat kosten de tolwegen

Hieronder treft u een overzicht aan van de kosten per bestemming in het geval u gebruik gaat maken van tolwegen. De tarieven zijn afkomstig uit een artikel op Z24.nl.

BestemmingTolheffing
Kosten tolwegen richting Bordeaux:67
Kosten tolwegen richting St. Tropez: 58
Kosten tolwegen richting Marbella: 100
Kosten tolwegen richting Barçelona:81
Kosten tolwegen richting Algarve 119
Kosten tolwegen richting Benidorm: 122
Kosten tolwegen richting Venetië: 38
Kosten tolwegen richting Rome: 70

Welke landen zijn het duurst om doorheen te rijden?

Om door Frankrijk te rijden bent u een flink bedrag aan péage kwijt. De belangrijke snelwegen hebben een tolheffing, en ook bepaalde bruggen en tunnels. In Spanje zijn de tarieven ook hoog, maar daar hebben ze een alternatief. Er liggen namelijk gratis wegen parallel aan de tolwegen. Italië is in vergelijking met Spanje en Frankrijk goedkoper.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.z24.nl/z24geld/artikel_228882.z24/Tol_op_autowegen_loopt_snel_op.html

Reageer op het artikel "Wat kosten de tolwegen?"

Reactie

Nan, 24-07-2011 11:11 #1
Maar in "Spanje hebben ze een alternatief" en de "routes nationales dan in Frankrijk? Een altenatief om het land op een rustige, luchtige manier te doorkruisen, te begrijpen, te zien, te voelen (plaatselijke markten waar je de perzik kunt strelen en niet een plastieke sandwich uit de total of Shellshop met een surrogaat poeder en water chocolat chaud maar een vers croissantje met een plaatselijke krant of Le Monde en een café crème bij een bistro.) Jongens, het is vakantie, neem de tijd! Ik woon al jaren in Frankrijk en vindt het enig Belgïe langzaam op te nemen als ik terug reis naar Nl. Altijd weer iets nieuws! Laatst de kringloopwinkels; tussen de nederlandse en franse in, weer een héél andere voorraad. En Leuven, énige eetstad in de zomer als er maar weinig studenten zijn, toch nog gezellig lekker! De weg kan een route worden, stukje autoweg, stukkie nationale, flaneren, onderweg een nachtje overnachten, een goedkoop pension, kamping, auto, couchsurfing, buitenlandse Nivonfriend, ach, er is zoveel te ontdekken in de berm!

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 17-07-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!