InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Hoogte van het vakantiebudget?

Hoogte van het vakantiebudget?

Hoogte van het vakantiebudget? Nederlanders geven veel geld uit aan vakanties. Het gaat hierbij niet alleen om de kosten van de reis, maar ook om de uitgaven gedurende de vakantie en bijvoorbeeld het betalen van de tolwegen in Frankrijk en Spanje. Indien uw budget maar klein is moet u ook verstandig om gaan met het beschikbare zakgeld tijdens de vakantieweken. U kunt een vakantie zo duur maken als dat u zelf wilt. Dit geldt voor de geboekte reis, maar ook voor de uitgaven gedurende de vakantie. De vakantie zelf wordt meestal vroeg geboekt en betaald. Vlak na het boeken krijgt u vaak de eerste acceptgiro om het eerste deel te betalen. Een paar weken voor het begin van de vakantie dient u de rest te betalen. De hoogte van de uitgaven tijdens de vakantie moet u niet onderschatten. Het is namelijk niet prettig vakantie vieren indien u beschikt over een te klein budget en de laatste dagen moet gaan beknibbelen. Uitgeven wetende dat u schulden opbouwt is ook geen prettig idee. Zorg dat u vooraf een budget aanhoudt per dag, indien dit noodzakelijk is.

Thuis uitstapjes voorbereiden

Voordat u op vakantie gaat kunt u voorbereidingen treffen en hierdoor geld besparen. U gaat namelijk niet op vakantie om één of twee weken op het strand of op een camping te zitten. Thuis kunt u zich vooraf op het internet oriënteren op de uitstapjes die u straks kunt gaan maken. Dit geldt vooral voor binnenlandse vakanties. U kunt op het internet zoeken naar bijvoorbeeld goedkope pretparken of zelfs op zoek gaan naar kortingsbonnen voor dergelijke uitjes. Voorbereiden scheelt u niet alleen geld, maar het geeft ook veel voorpret.

Route uitstippelen over tolwegen

Indien u grote afstanden moet overbruggen naar het zuiden, kunt u door het uitstippelen van een route geld besparen. Met name Frankrijk is erg duur door de tolwegen. Het doorkruizen van dit land gaat u tussen de 50,- en 100,- kosten. Er zijn verschillende wegen, waar u ook verschillende tarieven voor moet betalen. Op de site Autoroutes.fr kunt u met enige beheersing van de Franse taal zelf uitrekenen hoeveel u moet gaan betalen aan tol (payage). Het ontwijken van deze tolwegen gaat u veel tijd en ergernis kosten, daarnaast rijdt u ook nog eens meer kilometers en hebt u een extra overnachting nodig in een hotel onderweg.

Bellen in het buitenland

Zoals veel vakantiegangers al gemerkt hebben kan het bellen in het buitenland behoorlijk in de papieren lopen. Wij willen ook tijdens de vakantie bereikbaar blijven, maar besef wel dat dit u een hoge rekening kan opleveren bij thuiskomst. Door internationaal bereikbaar te zijn (=roaming) moet u zelf de kosten van het telefoontje betalen vanaf Nederland. De beller betaalt namelijk niet de kosten voor het feit dat u in het buitenland zit. De kosten kunnen oplopen tot een paar euro per minuut. Tussen de landen binnen de EU, vallen de kosten tegenwoordig wel mee. Een uitgaand gesprek mag (vanaf 1 juli 2009) maximaal 0,52 kosten. De toeslag voor het ontvangen van het telefoontje mag maximaal 0,23 kosten. Tarieven buiten de EU kunt u bij uw telefoonbedrijf opvragen.

Bespaartip voor telefoonkosten

Indien u buiten de EU gaat reizen, doet u er verstandig aan om binnenkomende telefoontjes niet op te nemen. In plaats daarvan stuurt u naar het bellende nummer een sms, indien mogelijk. Voor het ontvangen van een sms vanuit Nederland betaalt u niets voor het versturen worden er wel kosten gerekend, die u kunt opvragen bij uw telefoonbedrijf.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Hoogte van het vakantiebudget?"

Infoteur: Juul
Gepubliceerd: 30-06-2009
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!