InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Tarifa - Zuidelijkste Punt van Europa

Tarifa - Zuidelijkste Punt van Europa

Tarifa ligt in Zuid-Spanje, in de provincie Cádiz en is de meest zuidelijke punt van Europa. Tarifa wordt ook wel Hoofdstad van de Wind genoemd en is een paradijs voor surfers en kiteboarders. Ook is Tarifa een geliefd oord voor vogelliefhebbers omdat roofvogels en ooievaars hier de Straat van Gibraltar oversteken. Walvissen en dolfijnen spotten is hier heel populair. Marokko ligt aan de overkant, slechts op 14 kilometer afstand.

De ligging van Tarifa

Tarifa is een kleine havenstad gelegen aan de Costa de la Luz in de provincie Cádiz en is het zuidelijkste puntje van Spanje.
De Costa de la Luz betekent: Kust van het Licht en Tarifa heeft dan ook vele zonuren per jaar.

De afstand tussen Tarifa en Tanger, de meest nabijgelegen stad in Marokko, is slechts 14 kilometer. Je kunt van één van de vele veerdiensten gebruik maken om een uitstapje naar de overkant te maken.
Vanuit Afrika wagen veel mensen illegaal de oversteek naar Europa.

Behalve surfen, biedt Tarifa het hele jaar door diverse mogelijkheden om paard te rijden. Het ligt op de toeristische Ruta del Toro (stierenroute), die langs de Andalusische fokkerijen loopt.

Waarom Tarifa de Hoofdstad van de Wind wordt genoemd

Het is niet bij Gibraltar, zoals velen denken, maar hier in Tarifa waar de Middellandse Zee botst met de Atlantische Oceaan. De stad leeft met 2 soorten winden: de westelijke "Poniente" en de oostelijke "Levante". De "Poniente" komt uit de oceaan, is het koudste van de twee en zorgt voor enorme golven, vooral tijdens de wintermaanden. De "Levante" heeft meer kracht, maar veroorzaakt geen golven. Deze wind komt uit het binnenland, is warmer en kan soms wekenlang aanhouden. De winden hebben de meeste kracht tussen 14.00 uur en 18.00 uur. Deze sterke winden worden hoofdzakelijk veroorzaakt door de temperatuurverschillen tussen de koudere Atlantische Oceaan en de warmere Middellandse Zee.

Tarifa heeft tien kilometer ongerepte, witte zandstranden. De forse zeewind vanuit de Atlantische oceaan en de geweldige golven maken dit tot een van beste kiteboard-plekken van Europa. Het is dan ook geen uitzondering om op een zomerdag honderden kiteboarders op het water zien.

De geschiedenis

Tarifa is vernoemd naar de Berberse krijgsheer Tarif ibn Malik.

Het was op deze plek waar de Moren voor het eerst voet aan wal zetten in het jaar 711 om zuidelijk Spanje te veroveren. In 1295 werden de Moren door Alonso Pérez de Guzman, "El Bueno", bestreden. Dichtbij de haven prijkt het goed bewaard gebleven kasteel "Castille de Guzman". Twee torens beschermen de oude stad en bij de toegang is een standbeeld geplaatst ter ere van Guzman.

Het woord "tarief" zou zijn afgeleid van de naam Tarifa, omdat dit de eerste haven was die voor het aanmeren liet betalen.

De omgeving

Tarifa is een zeer geschikte plaats voor de observatie van vogeltrek, zoals die van roofvogels en ooievaars die de Straat van Gibraltar oversteken, in de lente en vooral in de herfst.

Ook zeer populair is het spotten van walvissen en dolfijnen, het zogenaamde whale en dolphin watching. Tijdens de excursie op zee bekijk je dolfijnen en walvissen die hun leefgebied in de Straat van Gibraltar hebben. In Tarifa zijn er verschillende bedrijven die whale en dolphin watch excursies organiseren in de Straat van Gibraltar. Tijdens één van deze excursies vaar je met een boot de zee op naar het leefgebied van verschillende dolfijnen en kleine walvis soorten. Zij leven het hele jaar door in dit stuk van de Atlantische Oceaan waardoor de kans dat je ze ziet zeer groot is. De meeste excursies worden in de maanden april tot en met oktober georganiseerd.

In de omgeving zijn vele hectaren ongerepte natuur. Zodra je Tarifa nadert hoor je het ritselend geruis van de honderden windmolens die op de omringende heuvels uit de krachtige winden de stedelijke energie vergaren.

De stad

De vestingstad Tarifa telt nu 18.000 vaste inwoners. Het is een paradijs voor surfers en vooral voor kitesurfers, een jong publiek dus. Er zijn dan ook geen luxueuze hotels te vinden, maar gezellige kleine hotels, dichtbij het strand.

Tarifa heeft een kleine vissershaven met een oud centrum en smalle straatjes die tussen de vestingmuren liggen. De vissers gebruiken hier voor de tonijnvangst nog altijd de "almadraba"-methode.

Bron: Tanja15, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Bron: Tanja15, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
De toegangspoort tot de stad, de Puerta Jerez, dateert uit de 8ste eeuw en werd nog niet zo lang geleden gerestaureerd. Naast Tarifa ligt "La Alameda", hier vindt men schitterende Andalusische tuinen met palmbomen. Vlakbij het stadhuis op de Plaza de Santa Maria vindt men de Jardines de Miramar, als het ware een balkon dat uitzicht biedt op Marokko.

Lees verder

© 2011 - 2019 Liesmar, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De costa's in SpanjeDe costa's in SpanjeDe vakantieperiode is bijna aangebroken. Veel mensen zijn op zoek naar een leuke bestemming, voor de hele familie of gez…
Whale Watchen in de Straat van Gibraltar (Tarifa, Spanje)Whale Watchen in de Straat van Gibraltar (Tarifa, Spanje)Tarifa is een Spaans stadje gelegen in het uiterste zuiden van het land, aan de Straat van Gibraltar. Dit stadje is niet…
Tanger: strategische doorvoerhaven bij Straat van GibraltarTanger op het Noord-Afrikaanse continent ligt vlak bij de Straat van Gibraltar. Hier passeren dagelijks veel mensen en g…
Ceuta in Noord-Afrika: Spaanse enclave in MarokkoWist u dat Ceuta een Spaanse enclave is? Het is dus officieel van Spanje. Het ligt vlak bij de Straat van Gibraltar, maa…
Soorten walvissen spotten in de Straat van Gibraltar(Spanje)De Straat van Gibraltar verbindt niet alleen twee werelddelen (Afrika en Europa), het is ook de thuishaven van enkele be…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tarifa - Zuidelijkste Punt van Europa"

Reactie

Frank, 24-09-2018 23:29 #1
Meest zuidelijke punt is toch echt het eilandje Gavdos bij Kreta.
Meest zuidelijke punt van het vaste land van Europa, dat wel…

Infoteur: Liesmar
Laatste update: 05-12-2016
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 1
Schrijf mee!