InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Ecotoerisme in Cuba

Ecotoerisme in Cuba

Dat het Caribische eiland Cuba een topbestemming is voor tropische strandvakanties, voor zij die houden van meeslepende ritmes en exotische nachten is algemeen bekend, dat Cuba ook een gigantisch potentieel heeft voor de liefhebbers van natuurschoon is minder geweten. De Cubaanse overheid zet een tandje bij om het ecotoerisme te promoten, terecht want de natuurpracht in Cuba is adembenemend mooi.

Beschermd natuurgebied

Dat ongeveer een derde van de oppervlakte van Cuba is erkend als beschermd natuurgebied en dat er ieder jaar nieuwe nationale parken bijkomen zegt voldoende over dat natuurschoon en over de intentie van de Cubanen om het de toeristen te laten ontdekken. Een reis door de natuurpracht van Cuba is makkelijk geregeld want de infrastructuur is voorhanden, er zijn logiesmogelijkheden, een netwerk van bewegwijzerde wandelpaden en ervaren natuurgidsen die de toeristen de mooiste plekjes laten zien. Cuba wacht met andere woorden op de komst van de ecologische toeristen.

Op de toeristische brochures van de Cubaanse natuurparken staat ‘Exclusiva y Mágica’. Een reis door de Cubaanse natuur is inderdaad uniek en magisch. Veel van die natuurpracht is nog maar nauwelijks ontdekt en dat geeft de reiziger een extra voordeel, met name genieten van de rust, niet zelden helemaal in je eentje, weg van het massatoerisme.

Trinidad

Vooral centraal Cuba heeft prachtige natuurgebieden en je kunt er een natuurverkenning afwisselen met een bezoek aan boeiende historische steden zoals het sfeervolle Trinidad. Het is een kleurrijke koloniale stad met tal van beschermde historische monumenten.

Lago Hanabanilla

Vanuit reis je door een streek met suikerrietplantages naar Lago Hanabanilla, een stuwmeer dat meerdere dalen van het Escambray-gebergte onder water heeft gezet en nu is uitgeroepen tot beschermd natuurgebied. Vanuit Hotel Hanabanilla kun je fantastische boot- en wandeltochten maken door het tropische woud, bijvoorbeeld langs het bewegwijzerde pad Camino La Montana del Dentro waar je de mooiste orchideeën kunt bewonderen, veelkleurige vlinders en kwetterende parkieten kunt observeren.

Nationaal Park Topes de Collantes

Centraal Cuba is een uitstekend reisgebied omdat er zoveel te zien is en omdat de mooie plaatsen dicht bij elkaar liggen. Je moet dus nooit grote afstanden rijden. Zo reis je vanuit Hanabanilla in hooguit een uurtje naar het uitgestrekte Nationaal Park Topes de Collantes. Dit natuurgebied is bij de meeste toeristen nog vrij onbekend. Het is nochtans één van de mooiste regio’s van het land met zijn prachtige watervallen en grotten, uitzonderlijke fauna en flora, imponerende landschappen. Op de route naar Sancti Spiritus reis je door Vale de los Ingenios, door de Unesco erkend als Werelderfgoed. Je kunt de vallei te paard bezoeken of een rit maken met de meer dan honderd jaar oude stoomtrein tot bij de indrukwekkende ruïnes van de suikerfabriek San Isidro.

Caguanes Nationaal Park

Ook het meer noordelijk gelegen Caguanes Nationaal Park hoort in het programma van de ecologische reiziger. Het is een moerasachtig gebied met eigenaardige rotsformaties en indrukwekkende grotten die beschermd zijn in het Buenavista Biosphere Preserve. Caguanes is een zeer geliefd reisdoel voor wie houdt van vogelobservatie en trekking langs spectaculaire natuurpaden.

Cienfuegos

Na een dagje in volle natuur kun je alweer naar de stad, bijvoorbeeld naar Cienfuegos aan de zuidkust, de stad die terecht Parel van het Zuiden wordt genoemd. Het is een levendige universiteitsstad met mooie parken zoals Parque José Marti en met in het centrum koloniale gebouwen. Ook in Cienfuegos kun je van de natuur genieten, bijvoorbeeld in de botanische tuin of wandelend langs de baai. Vanuit de stad kom je vrij snel in de Sierra de Trinidad, alweer een wonder van de natuur met als hoogtepunt de Nicho watervallen.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Ecotoerisme in Cuba"

Infoteur: Avalon
Gepubliceerd: 19-05-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!