InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Ziektekostenverzekering in Spanje

Ziektekostenverzekering in Spanje

De meeste vragen die (potentiële) emigranten stellen, gaan over de verzekering van ziektekosten in Spanje: 1. Kan ik me laten verzekeren via de Seguridad Social? (het Spaanse ziekenfonds) 2. Is het verstandig om een particuliere ziektekostenverzekering af te sluiten in Spanje? Dit zijn de meest wezenlijke vragen die je je als emigrant – liefst geruim voor de geplande emigratiedatum - moet stellen!

Kan ik me laten verzekeren via de Seguridad Social?

Het antwoord op deze vraag is héél eenvoudig: iedereen die officieel in Spanje woont is verzekerd via de Seguridad Social, dus dat geldt ook voor Nederlanders die in Spanje wonen. Om officieel in Spanje te wonen, dien je je in te schrijven in de gemeente waar je woonachtig bent. Net als in Nederland wordt de premie voor het Spaanse ziekenfonds betaald middels een afdracht via inkomen of uitkering. Dus iedereen die in Spanje werkt, als zelfstandige aan de slag gaat (als ´autónomo´) of een eigen bedrijf heeft, draagt langs die weg de premie af voor de Seguridad Social. De premie wordt ook afgedragen via een mogelijke werkloosheidsuitkering die je in Spanje ontvangt. Daarnaast zijn er nog twee bijzondere gevallen. Ten eerste als je je als gepensioneerde in Spanje vestigt. In dit geval ontvangt men vanuit Nederland een E121 formulier, dat recht geeft op inschrijving in de Seguridad Social. Wat veel gepensioneerden niet weten, is dat op de pensioenuitkering in Nederland een bedrag wordt ingehouden door de Nederlandse overheid. Ten tweede indien je een uitkering uit Nederland ontvangt (WAO of AOW). Ook in dat geval wordt er een inhouding in Nederland gedaan voor de Seguridad Social in Spanje. Deze inhouding is in beide gevallen lager dan de inhouding die zou worden gedaan als men in Nederland woont.

In algemene zin geeft de Seguridad Social dekking voor inkomstenderving bij arbeidsongeschiktheid, een uitkering vanaf het bereiken van de 65 jarige leeftijd (vergelijkbaar met de AOW in Nederland) en ziektekosten. Het ziekenfondspakket is vergelijkbaar met Nederland: eerste- en tweede lijns medische zorg, tandartszorg voor kinderen tot 18 jaar, fysiotherapie en verpleeghuiszorg (of thuiszorg). Medicijnen worden voor mensen tot 65 jaar voor 60% vergoed, voor ouderen vanaf 65 jaar zijn ze gratis. Ook de zorg voor mensen met een psychische of verstandelijke handicap is verzekerd via de Seguridad Social.

Is het dan nog nodig dat je een particuliere ziektekostenverzekering in Spanje afsluit?

Natuurlijk is het belangrijk dat je een particuliere zorgverzekering afsluit als je geen recht hebt op de Seguridad Social, dus in geval dat je in Spanje woont, werkloos bent en geen uitkering vanuit Nederland of Spanje ontvangt. In andere gevallen is een particuliere zorgverzekering een aanvulling op de Seguridad Social en biedt een dergelijke verzekering aantrekkelijke extra´s, zeker voor diegene die geen Spaans spreekt en gesteld is op wat meer persoonlijke aandacht en luxe. Een particuliere zorgverzekering geeft recht op een opname in een privé ziekenhuis of een bezoek aan een privé arts (b.v. een Nederlandse arts). Deze privé ziekenhuizen bieden vertaaldiensten en je verblijft nagenoeg altijd op een eenpersoonskamer met veel luxe en extra´s. Dus het overwegen waard. Wat betreft het niveau van de medische zorg: er is wat dit betreft geen verschil tussen de privé ziekenhuizen en de ziekenhuizen van de Seguridad Social. Sterker nog, dezelfde artsen werken vaak in beide ziekenhuizen!

Belangrijk is wel om te weten dat alle particuliere ziektekostenverzekering in Spanje de medicijnen niet vergoeden (behalve de medicijnen die worden verstrekt in het ziekenhuis). Na ontslag uit het ziekenhuis dien je je dus te melden bij je huisarts van de Seguridad Social voor het uitschrijven van het recept voor deze medicijnen. Mocht je geen recht hebben op de Seguridad Social, dan moet je deze medicijnen dus zelf bekostigen, maar de prijzen vallen altijd wel mee (zeker in vergelijking met de prijzen in Nederland).

Wat is de beste keuze?

De keuze voor een particuliere zorgverzekering in Spanje hangt af van de kleine lettertjes en de voorwaarden. Er is een groot aantal aanbieders. Sommige aanbieders adverteren met speciale verzekeringen voor buitenlanders, maar in veel gevallen zijn dit bestaande polissen met extra voorwaarden.

Een goede vergelijking is zeker aan te bevelen, zeker als je in een situatie zit waarin je bijvoorbeeld speciale zorg nodig hebt. Hou er ook rekening mee dat bestaande aandoeningen áltijd worden uitgesloten, maar voor de behandeling daarvan (in de toekomst) kun je dus sowieso terecht bij de Seguridad Social (omdat daar geen uitsluitingen zijn). De premies variëren van ongeveer 60€ tot enkele honderden euro´s per persoon per maand.
© 2011 - 2019 Carlosdolores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wonen in SpanjeVeel Nederlanders emigreren naar Spanje omdat het een geweldig land is. Maar waar krijg je allemaal mee te maken als je…
De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019De ziektekosten in 2019, uw zorgverzekering opzeggen in 2019Een zorgverzekering sluit u voor een jaar af. Als u wilt overstappen naar een andere zorgverzekeraar kan dat uiterlijk 3…
De hond meenemen naar SpanjeWanneer je je hond wil meenemen op vakantie naar Spanje is er een aantal zaken waaraan je moet denken. In dit artikel wo…

Reageer op het artikel "Ziektekostenverzekering in Spanje"

Reacties

Colliers, 30-05-2015 00:45 #9
Sinds 30 jaar hebben wij een privaat verzekering aan de toen geldende voorwaarden. Blijkt dat deze verzekering alleen geldt voor het land waarin deze afgesloten was wat betekent dat bij immigratie naar een ander Europees land een buitenlandse prive verzekering dient af te sluiten die leeftijdsgebonden en aan slechtere voorwaarden geldt dan degene waar je reeds 30 jaar bij aangesloten was. Gezien onze pensioengerechtigde leeftijd blijken de tarieven v.d prive verzekeringen niet betaalbaar voor gepensioneerden! Graag uw info.

H. van Hoorn, 31-01-2015 04:27 #8
Ik ben 72 jaar Woon momenteel ong 4 jaarin Thailand, maar wil in Spanje gaan wonen, ong April 2015
Ik ben gezond en geen enkele kwaal of medicijnen gebruik.Ik heb begrepen dat ik me bij Seguridad Social kan verzekeren en recht heb op zorg verz.Dus direct vanuit Thailand naar Spanje ""emigreren"". Nederland mijn verhuizing door geven.Ik heb begrepen dat men dan de betaling aan Seguridad Social automatisch inhoudt van mijn AOW+ pensioen.Ik heb geen idee wat de kosten zijn van een gewone ziekenverzekering zonder enig poespas en extra, s bij Seguridad Social. Ook geen idee hoe de zaken geregeld worden qua betaling Ik ben, of blijf, niet ingeschreven in Nederland Ook nu ben ik in Nederland uitgeschreven

Yvonne, 30-10-2014 14:25 #7
Ik ben een vrouw van 55 jaar. Ik heb de laatste 12 jaar in Frankrijk gewoonte en woon nu permanent in Spanje. In 2011 heb ik een longembolie gehad en nu is er geen een zorgmaatschappij die mij wil verzekeren… wel met uitzondering van longen… wat schiet ik hiermee op? Wat kan ik doen dat ik wel volledig verzekerd wordt? En hoe wordt ik resident? Want zonder zorgverzekering kan ik niet resident worden. Graag wil ik graag een volledig advies wat ik kan doen. Uitkijkend naar eventueel een oplossing, verblijf ik met vriendelijke groet, Yvonne van breukelen

Marinus Smedema, 09-10-2014 09:15 #6
In Denia is een zeer goed bekend staand nieuw ziekenhuis van de Seguridad Social.
Dus in deze omgeving geen probleem.

Naam Kees Doeland, 08-10-2014 13:53 #5
Wij zijn aan het onderzoeken of emigratie naar Spanje ook voor ons aantrekkelijk is. Ik ben gepensioneerd en 66 jaar. Ik lees in diverse sites tegengestelde informatie over de kwaliteit van de basis gezondheidszorg in Spanje, de Seguridad Social. Bijgaand een volgende reactie: De bezuinigingen in combinatie met de toenemende vergrijzing brengen grote problemen in de publieke gezondheidszorg. De nadelige gevolgen zijn direct merkbaar.
Er zijn lange wachtrijen bij doctoren in de wachtkamers, het is erg lastig een doorverwijzing naar een specialist te krijgen. Eenmaal een doorverwijzing op zak duurt het
nog maanden voor een bezoek aan een specialist. Zelfs bij de eerste hulp in het ziekenhuis zijn lange wachtrijen en de hygiëne laat vaak te wensen over”.

Dit baart mij zorgen daar in deze site tevens vermeld staat dat je vanaf 65 jarige leeftijd je niet meer particulier kan verzekeren in Spanje. Mijn vraag: Klopt bovenstaande informatie en het feit dat ik mij niet meer kan verzekeren? (ik ben 66 jaar).

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

Kees Walraven, 27-02-2014 12:19 #4
Ik probeer in Nederland een zorgverzekering voor m'n Russische vrouw, 52 jaar, af te sluiten. Dat gaat niet. Ze woont niet in Nederland. Nu wil ik het in Spanje proberen. We staan ingeschreven in San Fulgencio (empadron), Ik heb een groene kaart, zij nog niet. Hoe en waar sluit ik voor haar een zorgverzekering af?
Kees Walraven.

M. Mc Ardle, 23-07-2013 15:39 #3
Graag zou ik willen weten wat ik aan premie moet betalen per maand voor 2 personen boven de 65 jaar. En dan bedoel ik seguridad social.
Groet m w mc ardle

J. V. D. Horst, 10-05-2012 09:09 #2
Geachte M, In het hierboven geschreven artikel, zegt u dat de premie die ingehouden wordt op je WAO-uitkering, voor de ziektekosten, als je in Spanje woont, lager zijn, dan wanneer je in Nederland woont. Maar hoe hoog is die inhouding dan? Ik wil met mijn WAO-uitkering in Spanje gaan wonen, maar ik kan nergens goed achter halen, wat mij dat nou aan premie gaat kosten en of mijn partner en kinderen (12jaar) ook meeverzekerd zijn of meeverzekerd kunnen worden. Mvg

Barbara de Swaan, 29-11-2011 13:00 #1
Bedankt voor dit goede artikel, het is helder en correct geschreven. Een aantal puntjes die wij onze klanten altijd meegeven en wellicht interessant zijn om hier te vermelden zijn:

Dat je in Spanje voor een particuliere ziektekostenverzekering geweigerd mag worden op basis van je leeftijd of gezondheid. Bestaande medische klachten worden per definitie uitgesloten en indien dit ernstigere ziektes of afwijkingen betreft, zal de verzekeraar je niet accepteren. Ook nemen de meeste verzekeraars in Spanje geen nieuwe klanten aan die ouder dan 64 jaar zijn! De Spaanse overheid wel, dus u blijft nooit onverzekerd.

Heel veel verzekeraaars dekken ook geen chemotherapie, omdat dit niet tijdens een ziekenhuisopname wordt toegedient, want de patient loopt voor het toedienen de kliniek binnen en een paar uur later weer uit! Lees daarom altijd goed de kleine lettertjes en laat u goed voorlichten door uw intermediair.

Tevens is er doorgaans een periode van een aantal maanden waarin je nog geen recht hebt op de dekking van zwangerschap en bevalling. Houd hier allemaal rekening mee wanneer u naar Spanje gaat emigreren. Toch al zwanger? In dat geval kan je prima bevallen via de Seguridad Social.

Infoteur: Carlosdolores
Gepubliceerd: 08-04-2011
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Reacties: 9
Schrijf mee!