InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Wonen in Spanje

Wonen in Spanje

Veel Nederlanders emigreren naar Spanje omdat het een geweldig land is. Maar waar krijg je allemaal mee te maken als je in Spanje gaat wonen?

Voordelen om in Spanje te wonen

  • Spanje is een veel goedkoper land om te wonen dan Nederland.
  • Spaans is een makkelijke taal om te leren.
  • De gezondheidszorg in Spanje is erg goed.
  • De Spaanse cultuur.
  • Spanje heeft een heerlijk klimaat.
  • Spanje kent erg veel feestdagen.
  • In Spanje wonen erg vriendelijke en gastvrije mensen.

Gezondheidszorg

De Spaanse gezondheidszorg bestaat uit de privé en de publieke zorg. De privé zorg wordt geleverd door particuliere zorginstellingen en de publieke zorg wordt geleverd door de overheid. De gezondheidszorg in Spanje is erg goed, het is vergelijkbaar met Nederland. De ouderenzorg is niet van hoge kwaliteit in Spanje, dit komt omdat de meeste ouderen worden verzorgd door hun familie. Als je een premie afdraagt in Spanje heb je recht op publieke gezondheidszorg. Privé gezondheidszorg is heel erg duur in Spanje.

Bankrekening

Het is noodzakelijk om een Spaanse bankrekening te openen. Je hebt een Spaanse bankrekening nodig voor het betalen van bijvoorbeeld gas en water. Een Spaanse betaalpas is erg handig als betaalmiddel in Spaanse winkels. Santander en BBVA zijn de grootste banken in Spanje. Het openen van een bankrekening in Spanje is gratis.

Werken in Spanje

Je mag zonder werkvergunning in Spanje gaan werken. Helaas is het erg lastig om werk te vinden in Spanje, want Spanje heeft een erg hoog werkeloosheidspercentage. Maar er zijn gelukkig mogelijkheden om een baan te vinden. In de Spaanse gouden gids kun je lokale uitzendbureaus vinden. Je kunt je ook inschrijven op een vraag en aanbod site voor werk. Je moet ook aan iedereen die je kent in Spanje, laten weten dat je werk zoekt, misschien dat iemand wel werk voor jouw heeft. Je kunt ook open sollicitaties naar bedrijven sturen. Laat jouw CV ook vertalen in het Spaans, hiermee heb je een grotere kans op werk in Spanje.

Spaanse feestdagen

  • 1 januari nieuwjaarsdag
  • 6 januari drie koningen
  • 22 april goede vrijdag
  • 1 mei dag van de arbeid
  • 15 augustus hemelvaart Maria
  • 12 oktober nationale feestdag
  • 1 november Allerheiligen
  • 6 december dag van de grondwet
  • 25 december kerst

NIE nummer

NIE staat voor número de identifación de etranjeros. Dit nummer heb je nodig bij veel officiële instanties in Spanje, je kunt het NIE nummer vergelijken met het Nederlandse burgerservicenummer. Je hebt een NIE nummer nodig voor zaken als werken, belasting betalen en rijbewijs aanvragen. Je kunt een NIE nummer aanvragen bij een politiebureau. Het aanvragen van een NIE nummer kost je ongeveer negen euro.

Spaanse cultuur

De winkels in Spanje zijn vaak tussen 14.00 uur en 17.00 uur gesloten omdat het dan te warm is om te werken. Tussen 14.00 en 16.00 uur wordt er warm geluncht. Het diner bestaat vaak uit een tapas of een sandwich, het diner vindt plaats tussen 20:30-22:30 uur. Het diner is normaal gesproken altijd erg eenvoudig, maar in het weekend of met feestelijke gelegenheden is het diner uitgebreider.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.leveninspanje.es/

Reageer op het artikel "Wonen in Spanje"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 21-08-2014
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!