Het Kasteel Epoisses

Het Kasteel Epoisses waas voorheen een belangrijke vesting van het Hertogdom Bourgondië, en reeds gedurende VIe eeuw vertoefde er vaak Koningin Brunehat als regentes van het koninkrijk, tezamen met haar kleinzoon Thierry, de toekomstige troonopvolger. In latere tijden hebben de hertogen van Bourgondië er steeds voor gewaakt dat Epoisses, wegens zijn strategische betekenis, altijd aan betrouwbare vazallen werd toevertrouwd.

Menige belangrijke personen zijn Heren van Epoisses geweest:
  • de Montbards
  • de hertog van Orléans Longueville
  • de Maarschalk van Bourdillon
  • de grote Condé

Het Buitenhof

Men treedt het Buitenhof in over de brug (voorheen ophaalbrug) over de ringgracht rondom de eerste bewalling. In oorlogstijd was het Buitenhof het toevluchtsoord der dorpelingen van Epoisses en dichtbij gelegen dorpen, welke vergunning hadden er hun huizen te bouwen.

Als tegenprestatie waren zij belast met het onderhoud en bewaking van de bewalling. Vandaag zijn er twee van deze huizen in gebruik als vrije scholen van het dorp.

De Duiventil

De duiventil (begin XVe eeuw) bevat 3000 vakken, een cijfer dat overeenkomt met de uitgestrektheid van het landgoed (een vak per 3 akkers of circa 1 hectare).

Het kasteel

Het kasteel bestond voorheen uit 7 grote torens, onderlig verbonden door een rondweg zodat het Binnenhof geheel was ingesloten. Een tweede ringgracht, 2 meter diep, en met water gevuld verdedigde de toegang van het kasteel.

De Condé toren

Aldus genaamd naar de grote Condé, eigenaar van Epoisses tussen 1667 en 1672. Volgens de legende had de Prins op een morgen betreurd, dat er geen balkon was om het fraaie uitzicht rustig te kunnen bewonderen. Toen hij ís avonds van de jacht terugkeerde was er in de tussenpoos een balkon aangebracht.

De bouwtrant van de toren, iets zeldzaams in Bourgondië, vertoont een harmonieuze afwisseling tussen lagen van onbewerkte en gepolijste steen. Opmerkelijk zijn ook de cilindrische schoorstenen, die op vierkante dobbelstenen rusten.

De Archieftoren

Deze stamt ui de XVe eeuw en is met uitgebikte steen gebouwd

De Bourdillontoren

Volgens een gegraveerde inscriptie, zou deze toren in het jaar 1900 zijn gebouwd en omstreeks 1561 door Maarschalk de Bourdillon, baron van Epoisses, zijn omgebouwd. Voorheen was de poort van de toren voorzien van een ophaalbrug, waarvan het fundament nog zichtbaar is.

Het Binnenhof

De voorgevel van het kasteel werd menigmaal gewijzigd, voornamelijk gedurende de XVIIe en XIXe eeuw. De sierput dateert uit de XVIe eeuw. In 1794, tijdens de revolutie, onder voorwendsel dat toren de heerschappij en onderdrukking symboliseerden, werd de afbraak ervan bevolen. Drie torens, als ook de verbindende gebouwen werden afgebroken. Toen de Heren van Epoisses uit de gevangenis van Dijon werden vrijgelaten vonden zij het zuidelijk deel van hun kasteel verdwenen. Gedurende de XIXe eeuw werd de grond van het Binnenhof genivelleerd en omringd door een balustrade met verbindingsbrug naar het terras en de tuin.

De Brunehauttoren

Dit was de vroegere donjon en met het Buitenhof verbonden door middel van een ophaalbrug. Boven de ingangspoort ziet men de overblijfselen van het Wapen welke tijdens de Revolutie werd vernield.

Het kasteel is getuige geweest van vele gebeurtenissen en gevechten. Het is vele malen geplunderd. Gedurende de XVIIe eeuw, na het verdwijnen der feodaliteiten en het einde van de onrust werd het kasteel in een woonverblijf omgezet en voorzien van grote vensters en deuren.

Vele beroemde personen hebben Epoisses bezocht zoals de Heilige Colomban, de Hertogen van Bourgondië, Koning Henri IV, de Marquise de Sëvigné, Chateaubriand... Het kasteel behoort al 300 jaar aan dezelfde familie.

De Kerk

In het Buitenhof gelegen, werd de Kerk gedurende de XIIIe eeuw gebouwd. Met haar Romaanse ingang en de gotische gewelven, behoort zij tot een overgangsperiode. Boven het altaar kunt u het grote beeld van Christus zien. Bovendien is een schone Piëta zichtbaar aan de rechterzijde van de kerk.

Lees verder

© 2007 - 2020 Bettyhores, het auteursrecht (tenzij anders vermeld) van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Kasteel van Vogüé, Zuid-FrankrijkAan de rivier de Ardeche ligt het middeleeuws dorpje Vogüé. Het dorpje wordt gedomineerd door het kasteel wat hoog op de…
Kasteel Suscinio in SarzeauKasteel Suscinio in SarzeauHet kasteel van Sarzeau is zeker een bezoekje waard. Het dertiende-eeuwse kasteel was ernstig vervallen toen het in 1965…
Sarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer: een stadsdeel van IstanbulSarıyer is een district dat zich in het Europese gedeelte van Istanbul bevindt. Wat zijn de bezienswaardigheden en…
Zuid-Frankrijk: KatharenlandIn West-Europa ontstond tussen de 11e en de 13e eeuw een religieuze beweging die in ieder land anders genoemd werd. In Z…

Griekenland, vakantie op KarpathosEen eiland met één van de mooiste stranden van Zuid Europa is Karpathos. Een eiland waar een rustige vakantie gevierd ka…
Griekenland, vakantie op IkariaEén van de Oostelijke Egeïsche eilanden is Ikaria, een rustig vakantie eiland. Het toerisme is hier nog niet zo goed op…

Reageer op het artikel "Het Kasteel Epoisses"

Infoteur: Bettyhores
Gepubliceerd: Juni 2007
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Special: Bourgogne
Schrijf mee!