InfoNu.nl > Reizen en Recreatie > Buitenland > Jongerenvakanties in Kroatië

Jongerenvakanties in Kroatië

Kroatië is de afgelopen jaren een van de meest populaire vakantiebestemming onder jongeren. Onder meer de relatief lage prijzen, het mooie weer en mooie omgeving maken Kroatië tot een geschikte bestemming voor een vakantie vol feest, ontspanning en trips naar leuke bezienswaardigheden.

Over het land

Kroatië is een land in Zuid-Europa en grenst aan Slovenië, Hongarije, Servië, Bosnië en Herzegovina en Montenegro. Het ligt aan de Adriatische Zee met aan de overzijde Italië. Kroatië is ontstaan uit het voormalige Joegoslavië, nadat het zich in 1991 onafhankelijk verklaarde.

Sindsdien is het land 'verwesterd' en zoekt het aansluiting bij de Europese Unie. Het lijkt nog slechts een kwestie van tijd voor Kroatië toe zal treden, al moet er nog wel gewerkt worden aan punten als de rechtspraak, het beschermen van minderheden en de samenwerking met het Joegoslavië tribunaal.

De prijzen in het uitgaansleven zijn vergelijkbaar met Nederland. Bier is in de discotheek vaak even duur als in Nederland, wel zijn er barretjes en kroegen te vinden met lagere prijzen. De prijzen in de supermarkten kunnen flink variëren, maar het lokale bier is over het algemeen redelijk goedkoop.

Wat wel en niet te doen in Kroatië

Wie op vakantie gaat naar Kroatië doet er goed aan te beseffen dat zaken die in Nederland normaal zijn of getolereerd worden, in Kroatië anders opgevat kunnen worden. Zo is het gedrag van onder andere bewakers en barpersoneel in discotheken een stuk minder geduldig dan velen in Nederland gewend zullen zijn. Het personeel is over het algemeen minder gediend van commentaar of een discussie en zal snel besluiten vervelende personen hardhandig de deur te wijzen. Zaken die een gevaar met zich mee kunnen brengen zijn het dealen in soft- en harddrugs, ruzie zoeken of het lastig vallen van personeel of danseressen in de discotheek.

Ook buiten het uitgaansleven om geldt dat er rekening gehouden moet worden met verschillen met Nederland. Zo is het raadzaam altijd met meerdere personen in een taxi te stappen en daarbij voorafgaand aan de rit een prijsafspraak te maken. Het is verstandig een taxi te laten staan met een dame er bij in, chauffeurs kunnen dit (of dit nu uw bedoeling is of niet) als extra 'service' in de rit opnemen en hiervoor flinke bedragen eisen.

Over het algemeen geldt in Kroatië dat als je je goed gedraagt, je ook niet snel problemen zult krijgen. Wees echter altijd op je hoede en loop niet alleen over straat. Mocht je problemen krijgen, probeer dit dan zo veel mogelijk via het reisbureau op te lossen.

Bestemmingen

De meeste jongerenreizen zijn in de omgeving van de plaatsen Medulin, Porec, Novalja en Rovinj.

Bezienswaardigheden en activiteiten

Enkele bezienswaardigheden in en nabij Kroatië zijn:
  • Venetië
  • Goedkoop shoppen in kustplaatsjes
  • Vele baaien en eilandjes
  • Discoboot
  • Dutch Night
  • Vele kroegen en discotheken
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Jongerenvakanties in Kroatië"

Infoteur: Appelflap
Laatste update: 08-12-2012
Rubriek: Reizen en Recreatie
Subrubriek: Buitenland
Schrijf mee!